Låg oljenivå efter oljebyte och påfyllning

Catlady
7 februari · 10 Inlägg

Servade min v70 från 05 för 2 veckor sen med oljebyte. Sen efter 2 veckor lyser lampan låg oljenivå och orange varningslampa. Jag fyller på 0,5 liter kör 1 mil och lampan lyser igen så jag fyller ytterligare 0,5 liter. Sen nu efter 3 dagar lyser det igen låg oljenivå fyll på olja och med en röd varningstriangel. Verkar som att man måste köra ca 1 mil innan den varnar för här i samhället lyser den inte men så fort jag har ett ärende och kör ute på landsvägen så varnar den.

Ska förbi verkstan imorgon men tänkte kolla med er. Vad kan felet vara? Oljebyte sen fyllt 1 liter efter 2 veckor och den varnar igen.. jag ser inte att den läckt olja under bilen när jag kör iväg.. och vad är skillnad på orange triangel och röd?

jaka54
7 februari · 5 794 Inlägg

Har du kollat oljenivån på stickan?

zzr94092
7 februari · 4 407 Inlägg

Man kan ju undra!

husseman
8 februari · 1 605 Inlägg

Hmm, utan att veta vilken motor du har så är det svårt. Men att kolla så rätt nivå finns på stickan vore väl det första.  Kan ju vara nån givare som knasar, orange brukar vara mindre viktig- röd brukar vara stanna o kontakta verkstad.
mvh/husse

Mossan1
8 februari · 2 869 Inlägg

Nivågivaren kan absolut vara trasig.
Nivån måste man ju kontrollera oavsett för att veta hur mycket man ska slå i.

Skulle det nu vara så att nivån konstaterades låg och det försvinner så fort måste det vara en pöl under bilen.
Kolla i så fall vid oljefiltret, för jag vet flera fall där man satt nya medföljande oringen till plastkoppen till filtret helt fel.
Ska sitta i ett spår, inte mot kragen.

Catlady
8 februari · 10 Inlägg

Den läcker ingen olja och den hade 1 liter för mycket olja som jag fyllde på. Så han tappade all olja och fyllde i rätt igen. Sen körde jag 5 km och den varnar igen. Så nästa vecka ska en givare bytas. Han tyckte först jag skulle köra några veckor såhär för att se om det försvinner.. men jag ville ha det bytt med en gång

Motorn är 2.4 har ni några idéer på vad det kan vara eller är det 100% givaren?

zzr94092
8 februari · 4 407 Inlägg

Men du har ju en sticka,bara o kolla på den!

Mossan1
9 februari · 2 869 Inlägg

Catlady skrev:
Den läcker ingen olja och den hade 1 liter för mycket olja som jag fyllde på. Så han tappade all olja och fyllde i rätt igen. Sen körde jag 5 km och den varnar igen.

Motorn är 2.4 har ni några idéer på vad det kan vara eller är det 100% givaren?

Uppenbarligen har ingen olja försvunnit,  Uppenbarligen varnar den TROTS det igen. Och trots att den var överfylld.

Allt, precis allt som står i inlägget talar 100% för Givaren!  Ev dess kablage.

Lita aldrig blint på nivågivaren när en oljesticka finns.

Mew
9 februari · 2 169 Inlägg

Mossan1 skrev:

Catlady skrev:
Den läcker ingen olja och den hade 1 liter för mycket olja som jag fyllde på. Så han tappade all olja och fyllde i rätt igen. Sen körde jag 5 km och den varnar igen.

Motorn är 2.4 har ni några idéer på vad det kan vara eller är det 100% givaren?

Uppenbarligen har ingen olja försvunnit,  Uppenbarligen varnar den TROTS det igen. Och trots att den var överfylld.

Allt, precis allt som står i inlägget talar 100% för Givaren!  Ev dess kablage.

Lita aldrig blint på nivågivaren när en oljesticka finns.

Exakt detta är anledningen till att jag avskyr bilar som saknar sticka. Som gjort för problem.  Jättebra med nivåvarning, men totalt värdelöst att inte kunna verifiera den.

husseman
10 februari · 1 605 Inlägg

Hmm, mkt. talar för givaren- men underskatta aldrig problem med kontaktdon o kablar. Men inget att lägga felsökningstid på normalt. Givaren är inte dyr o jobbet är ju inte gigantiskt.  Lycka till.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang