Dt125r 2001 back smäller och fel tänder

Aixam400turbo
25 februari · 10 Inlägg

Hej jag har en dt125 som ofta fel tänder och baksmällor och håller på att dumma sig och den är precis nyrenoverad och precis börjat köra jag kör just nu 4% blanding. Men det är bara ibland den klyddar typ acceleration och och uppvarving.
Mvh challe

mats757
26 februari · 915 Inlägg

En DT har separatsmörjning, då ska det inte vara olja blandat i bensinen. Samt att 4% är väldigt mycket olja.
Vad har du gjort vid renoveringen?
Vad sitter det för tändstift i den?
Hur har du bestyckat förgasaren med tanke på den oljeinblandning du har?
Är allting orginal? Trimmat?
Vad har du för tvåtaktsolja?

Aixam400turbo
26 februari · 10 Inlägg

mats757 skrev:
En DT har separatsmörjning, då ska det inte vara olja blandat i bensinen. Samt att 4% är väldigt mycket olja.
Vad har du gjort vid renoveringen?
Vad sitter det för tändstift i den?
Hur har du bestyckat förgasaren med tanke på den oljeinblandning du har?
Är allting orginal? Trimmat?
Vad har du för tvåtaktsolja?

Den separata använder jag ej sen sen sitter där ett ngk br9es tror jag den hette och där sitter ett dep pipe exhaust och a9 helsyntet och vevparti och kolv sen har jag bara skruvat på sidan av förgasaren
Och sen är det inkörning med 4 procent
Så där tror jag e allt

mats757
27 februari · 915 Inlägg

Aixam400turbo skrev:

mats757 skrev:
En DT har separatsmörjning, då ska det inte vara olja blandat i bensinen. Samt att 4% är väldigt mycket olja.
Vad har du gjort vid renoveringen?
Vad sitter det för tändstift i den?
Hur har du bestyckat förgasaren med tanke på den oljeinblandning du har?
Är allting orginal? Trimmat?
Vad har du för tvåtaktsolja?

Den separata använder jag ej sen sen sitter där ett ngk br9es tror jag den hette och där sitter ett dep pipe exhaust och a9 helsyntet och vevparti och kolv sen har jag bara skruvat på sidan av förgasaren
Och sen är det inkörning med 4 procent
Så där tror jag e allt

Separtsmörjningen är kanske det bästa som har hänt 2 taktsutvecklingen. Finns det möjlighet, så till att den fungerar igen. Betydligt säkrare och bättre motorgång med den. Den eliminerar just den typen av problem som du berättar om. Grejen är att den ser till att motorn bara får så mycket smörjning den behöver, vilket kan vara 0,5% på låga varv och lite gas. På full gas kanske den ger 3%.
För mycket olja slår igen stiften och sotar igen avgasrör och kolvring. Vilket är förödande för livslängden.
En 80cc cross som kör på sandbana, kanske i bästa fall orkar förbränna så mycket olja som 4%.

När man plötsligt häller i 4% olja i bensinen får motorn en magrare bränsleblandning. Det beror inte bara på grund av oljans utspädning. Även viskositeten på bränsle ökar, vilket gör att flödet genom munstyckena sjunker. Så det krävs ett betydande ombestyckningsjobb att byta oljeinblandning.

Ett "9" tändstift är väldigt "kallt" i en standardmotor. Är det verkligen det standard? Det är ett måste att tändstiftet orkar bränna rent ordentiligt, annars blir det misständingar. Eller motorstop.

Aixam400turbo
27 februari · 10 Inlägg

Jag har typ löst problemet ska minska med oljan sen hon jag köpte den av rekomenderar den typen av tändstift bara för dom körde enduro med den sen den skar ju av låg olje blandning så jag vågar ju inte riskera det igen pga fattig som fan så jag kommer fortsätta blanda i tanken men tack ändå för tipset och övrig info bra att veta liksom

mats757
28 februari · 915 Inlägg

99 fall av 100 beror motorskador i en 2 takt pga felbestyckning av förgasare. Väldigt väldigt sällan för lite olja är problemet.
Utmaningen vid bestycking är att man vill ha så mager blandning som möjligt för max effekt, men tillräckligt med soppa för att kyla motorn så den inte skär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang