Honda Civic 2011 installera dragkroksel, ta ström från 12v-uttag i baggage?

Elvislever
9 mars · 8 Inlägg

Hej!

Jag funderar på att installera en dragkrok på min Honda Civic 2011 (8th gen).
Jag har hittat ett paket jag är intresserad av med en modellspecifik 7pol el-sats. https://www.rameder.se/auto-hak-dragkro … 498-1.html
Enligt manualen ska man dra en ny 12v kabel från batteriet men det verkar omständigt, tror ni jag kan tjuva 12v från befintligt 12v uttag i bagaget för att driva den databox som följer med i paketet?
Här är manualen för el-satsen: https://www.rameder.se/out/media/144157 … les-v2.pdf

Tack för hjälp!

Low
9 mars · 3 314 Inlägg

Följ manualen.

husseman
9 mars · 1 597 Inlägg

Hmm, ja detta är ett konstant problem vad gäller dragkrokssatser, man vill inte dra 3m ledning till batteriet. O att "tjuva" ström från ett 12v uttag som bara sitter där e ' lockande. Ibland funkar det helt ok, speciellt om du kör 7-pol o har 12v konstant i ditt uttag. Har du ett 12v uttag som går på tändning, så kan det störa boxen- då den vill ha 12v konstant. Men enkelt att mäta, har du 12v i uttaget utan att tändningen e´på så kommer det funka. Nästa steg blir att byta säkring till uttaget, är den klen så fixar den inte att driva din modul..men normalt är det en tillräcklig säk. från fabrik till 12v uttag. Lycka till
mvh/husse

Elvislever
10 mars · 8 Inlägg

Tack för svar. Kanske är smidigare att bara köra på en universal 7pol elsats där man kopplar in sig direkt på bromsljus blinkers etc? Skippa den där boxen helt?

Pininfarina406
10 mars · 540 Inlägg

Elvislever skrev:
Tack för svar. Kanske är smidigare att bara köra på en universal 7pol elsats där man kopplar in sig direkt på bromsljus blinkers etc? Skippa den där boxen helt?

Om du gör det så får du problem så fort du kopplar till en släpkärra el dyl. Boxen är till för att ”lura” bilens cansystem så att den inte stänger av lampor och tänder varningslampor i panelen.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hemmamek
10 mars · 171 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja detta är ett konstant problem vad gäller dragkrokssatser, man vill inte dra 3m ledning till batteriet. O att "tjuva" ström från ett 12v uttag som bara sitter där e ' lockande. Ibland funkar det helt ok, speciellt om du kör 7-pol o har 12v konstant i ditt uttag. Har du ett 12v uttag som går på tändning, så kan det störa boxen- då den vill ha 12v konstant. Men enkelt att mäta, har du 12v i uttaget utan att tändningen e´på så kommer det funka. Nästa steg blir att byta säkring till uttaget, är den klen så fixar den inte att driva din modul..men normalt är det en tillräcklig säk. från fabrik till 12v uttag. Lycka till
mvh/husse

Man ska inte bara byta säkring till uttaget om den är för klen. Det betyder ju att kabeln som matar uttaget också är för klen. Lite som att laga en trasig propp med en spik.

Hemmamek
10 mars · 171 Inlägg

Nya kabeln man ska dra ska ju vara avsäkrad för 10 A ser det ut som. Om uttaget är avsäkrat till samma eller högre borde det ju inte vara något problem vad jag kan se.
Brukar ofta stå på uttaget typ: "Max x A", kolla där.

Elvislever
11 mars · 8 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Elvislever skrev:
Tack för svar. Kanske är smidigare att bara köra på en universal 7pol elsats där man kopplar in sig direkt på bromsljus blinkers etc? Skippa den där boxen helt?

Om du gör det så får du problem så fort du kopplar till en släpkärra el dyl. Boxen är till för att ”lura” bilens cansystem så att den inte stänger av lampor och tänder varningslampor i panelen.

Vilken typ av problem är det som kan uppstå? Jag kan stänga av parkeringssensorn manuellt när jag drar släp. Kommer dra släp med belysning.

Pininfarina406
11 mars · 540 Inlägg

Elvislever skrev:

Pininfarina406 skrev:

Elvislever skrev:
Tack för svar. Kanske är smidigare att bara köra på en universal 7pol elsats där man kopplar in sig direkt på bromsljus blinkers etc? Skippa den där boxen helt?

Om du gör det så får du problem så fort du kopplar till en släpkärra el dyl. Boxen är till för att ”lura” bilens cansystem så att den inte stänger av lampor och tänder varningslampor i panelen.

Vilken typ av problem är det som kan uppstå? Jag kan stänga av parkeringssensorn manuellt när jag drar släp. Kommer dra släp med belysning.

Jag skrev exempel på vad som kan hända i mitt svar. Du kan ju börja med att läsa det.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
husseman
15 mars · 1 597 Inlägg

Hupp, ja har inte sagt att man kan skita i manualen till elsatsen, men ofta kan man vara smart o testa sin box, om man har ett 12v uttag i skuffen. Boxen till draget drar väldigt lite ström o normalkablage påverkas inte.  Men,  funkar det inte.. så drar man den extrakabeln till B+ direkt o  gör rätt direkt. Allt beror på vad man ska driva. Boxen måste du använda, att bara koppla på kablar funkar nog inte på din bil... - canbus o detta kommer krångla misstänker ja.  Lycka till.
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars · 17 509 Inlägg

Att dra en +12v från batteriet är ett tråkigt jobb. Men inte speciellt svårt. Dras oftast i trösklar på förarsidan för där brukar övrig el gå. Men öppna täckplasten vid insteg så ser du ju vilken sida kablage går på. En ovan gör det på några timmar. Säkring ska sättas så nara batteripolen som möjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Elvislever
17 mars · 8 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Elvislever skrev:

Pininfarina406 skrev:

Om du gör det så får du problem så fort du kopplar till en släpkärra el dyl. Boxen är till för att ”lura” bilens cansystem så att den inte stänger av lampor och tänder varningslampor i panelen.

Vilken typ av problem är det som kan uppstå? Jag kan stänga av parkeringssensorn manuellt när jag drar släp. Kommer dra släp med belysning.

Jag skrev exempel på vad som kan hända i mitt svar. Du kan ju börja med att läsa det.

Jodå jag läste det men jag tänkte att det kanske bara var parkeringsvarnaren som kunde få problem. Men om jag förstår dig rätt så kan bilen känna av att det är en högre energiuttag när fler lampor ska drivas via befintlig kabel och varna pga det?
Då är ju i princip enda alternativet att dra ny kabel från batteriet.

Elvislever
17 mars · 8 Inlägg

Tack alla för bra svar och hjälp. Jag får nog titta på att dra ny kabel. Det verkar vettigast

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang