Crossmoppe startar ej (behöver hjälp!)

Tallen08
22 mars · 3 Inlägg

Tja! Jag har en Aprilia sx 50 som jag stöter på lite problem med, jag kan inte mycket om mopeder då dehär är min första, men jag hittar verkligen inga svar på vad som skulle kunna vara problemet.

Köpte ny cdi, men den vägrar starta helt och hållet nu. även om jag sätter tillbaks den gamla. Har köpt nytt tändstift och även nu tändkabel/hatt, men inget hjälpte.

Mossan1
22 mars · 2 855 Inlägg

Om stiftet sitter i kabeln och har gängan mot toppen, blir det gnista då om du drar runt motorn? Tändning osv på givetvis.

Om gnista:
Får den bränsle?
Lite bromsrengöring eller startgas i insuget, vill den då?
Funkar fint med en liten sup bensin också.

Man måste veta om det är el eller bränslefel först.
Såvida det inte finns skäl att misstänka dålig kompression mm.

jaka54
22 mars · 5 775 Inlägg

Som Mossan 1 säger!
Det finns tre saker som en förbränningsmotor oavsett storlek behöver för att fungera och det är
1. Bränsle!
2. Gnista på stiften!
3. Luft!
Får motorn de här grejerna så kan den inte vägra att starta....så enkelt är det!
Så kolla dessa tre saker.

husseman
23 mars · 1 601 Inlägg

jaka54 skrev:
Som Mossan 1 säger!
Det finns tre saker som en förbränningsmotor oavsett storlek behöver för att fungera och det är
1. Bränsle!
2. Gnista på stiften!
3. Luft!
Får motorn de här grejerna så kan den inte vägra att starta....så enkelt är det!
Så kolla dessa tre saker.

Hmm, då har ni missat något- faktiskt det som gör att motorn fungerar.  Kompression !!!! 
utan komp. så fungerar inte nåt.

mvh/husse

Tallen08
24 mars · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om stiftet sitter i kabeln och har gängan mot toppen, blir det gnista då om du drar runt motorn? Tändning osv på givetvis.

Om gnista:
Får den bränsle?
Lite bromsrengöring eller startgas i insuget, vill den då?
Funkar fint med en liten sup bensin också.

Man måste veta om det är el eller bränslefel först.
Såvida det inte finns skäl att misstänka dålig kompression mm.

Kan det verkligen vara något sånt? ända som gjordes var att skruva ur cdi boxen samt rycka ut tändkabeln.

Lucif3r
24 mars · 2 219 Inlägg

"Rycka" ur en tändkabel är ett bra sätt att skada tändkablar på. Mycket möjligt att så är fallet här, men börja med att faktiskt kolla om du har gnista... Tämligen meningslöst att sitta här och gissa smile

Tallen08
24 mars · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
"Rycka" ur en tändkabel är ett bra sätt att skada tändkablar på. Mycket möjligt att så är fallet här, men börja med att faktiskt kolla om du har gnista... Tämligen meningslöst att sitta här och gissa smile

Har köpt ny tändkabel och gnista vet jag att jag får, men har verkligen ingen aning vad det annars kan vara. (tack för snabbt svar!)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang