Köpråd dålig servad bil

Simon3d
30 mars · 16 Inlägg

Presidento skrev:
Tänk på att den motorn känd för att dra olja och rasa.. antagligen har dom bara fyllt på när det varnat och skitit I att serva den, med stor sannolikhet redan kass från början.

Som tidigare nämnt så är även kedjan svag länk om den är utrustad med det (kan vara oljebadad rem vet ej när dom började med det)

Jaså är dom motorerna kända för det 😪 Det är kamkedja på den, den låter väldigt bra och tyst och kan inte se någon gegga i motorn men det kanske kan ha gjort skada ändå 😕

Simon3d
30 mars · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade inte köpt den. Kan ju bli problem. Kan du se regnummer i annonsen?

Jo har fått provköra bilen och åkt och besiktat den själv utan några konstigheter. Det enda jag är rädd över är den dåliga servicehistoriken

Jesper328
30 mars · 2 377 Inlägg

Simon3d skrev:

Jesper328 skrev:
Om ekonomin inte är helt 100 just nu så är det nog inte läge att köpa en dåligt omhändertagen bil.

Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.

Jo, jag själv kan bara anse att om man inte servat bilen på så länge så har man gjort ett aktivt val att inte göra det.
Jag servar sällan bilar och är inte bekant med intervallerna på dessa bilar, men 4k mil eller 3år låter på tok för länge utan att bilen skall varna.

Som sagt i tråden så är B38-maskinerna inte det bästa som rullat ur BMW’s fabriker.
Har en sådan inne på verkstan just nu där de har bytt kedja, och den bilen är inte många år gammal.

Up the RA
Simon3d
30 mars · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:

Simon3d skrev:

Jesper328 skrev:
Om ekonomin inte är helt 100 just nu så är det nog inte läge att köpa en dåligt omhändertagen bil.

Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.

Jo, jag själv kan bara anse att om man inte servat bilen på så länge så har man gjort ett aktivt val att inte göra det.
Jag servar sällan bilar och är inte bekant med intervallerna på dessa bilar, men 4k mil eller 3år låter på tok för länge utan att bilen skall varna.

Som sagt i tråden så är B38-maskinerna inte det bästa som rullat ur BMW’s fabriker.
Har en sådan inne på verkstan just nu där de har bytt kedja, och den bilen är inte många år gammal.

Jo när jag pratade med förra ägaren sa dom att den varnat om att service skulle göras men att dom aktivt valde att strunta i det pga bilen gick så bra enligt dom..  Tycker du man ska hålla sig borta från B38 motorerna då även om det är till väldigt bra pris? Tror du skadan redan är skedd eller kan den klara sig om man är noga hädanefter? Kan som sagt inte höra något missljud eller se något bland kammarna, det lilla jag ser.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars · 17 502 Inlägg

Simon3d skrev:

Jesper328 skrev:

Simon3d skrev:

Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.

Jo, jag själv kan bara anse att om man inte servat bilen på så länge så har man gjort ett aktivt val att inte göra det.
Jag servar sällan bilar och är inte bekant med intervallerna på dessa bilar, men 4k mil eller 3år låter på tok för länge utan att bilen skall varna.

Som sagt i tråden så är B38-maskinerna inte det bästa som rullat ur BMW’s fabriker.
Har en sådan inne på verkstan just nu där de har bytt kedja, och den bilen är inte många år gammal.

Jo när jag pratade med förra ägaren sa dom att den varnat om att service skulle göras men att dom aktivt valde att strunta i det pga bilen gick så bra enligt dom..  Tycker du man ska hålla sig borta från B38 motorerna då även om det är till väldigt bra pris? Tror du skadan redan är skedd eller kan den klara sig om man är noga hädanefter? Kan som sagt inte höra något missljud eller se något bland kammarna, det lilla jag ser.

Go inställning. Jaha! Kolvarna har inte tittat ut ännu och veven har inte rasat. Då kör vi ett tag till...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
30 mars · 2 377 Inlägg

Simon3d skrev:

Jesper328 skrev:

Simon3d skrev:

Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.

Jo, jag själv kan bara anse att om man inte servat bilen på så länge så har man gjort ett aktivt val att inte göra det.
Jag servar sällan bilar och är inte bekant med intervallerna på dessa bilar, men 4k mil eller 3år låter på tok för länge utan att bilen skall varna.

Som sagt i tråden så är B38-maskinerna inte det bästa som rullat ur BMW’s fabriker.
Har en sådan inne på verkstan just nu där de har bytt kedja, och den bilen är inte många år gammal.

Jo när jag pratade med förra ägaren sa dom att den varnat om att service skulle göras men att dom aktivt valde att strunta i det pga bilen gick så bra enligt dom..  Tycker du man ska hålla sig borta från B38 motorerna då även om det är till väldigt bra pris? Tror du skadan redan är skedd eller kan den klara sig om man är noga hädanefter? Kan som sagt inte höra något missljud eller se något bland kammarna, det lilla jag ser.

Är ju ofta så att bilen går riktigt bra tills att den inte gör det längre. big_smile
Jag skulle glömma den där.
Hade det handlat om 20.000kr så visst, då gör det inte så mycket om den havererar.

Är som sagt inte speciellt bekant med dessa maskiner och vet ej varför kedjorna ger sig.
Kan vara klena kedjor, skenor, eller sträckare.
Med tanke på att kedjesträckaren går på oljetryck så är det viktigt med täta oljebyten (1 år eller 1000-1500 mil) med olja av rätt spec.
Kedjan sitter i bakkant av motorn i dessa så drivlinepaketet skall ur bilen, och det är inte gjort på två timmar så arbetskostnaden drar iväg lite.

Alla bilar kan gå sönder närsom, och detta exemplar kanske går förevigt MEN jag skulle inte ta chansen även om den är ”billig”.
Är ju trots allt 75k, och för det så kan man få mycket trevligare och driftsäkrare bilar. smile

Up the RA
granadadr
30 mars · 7 292 Inlägg

Simon3d skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Första ägaren har ju åtminstone kört mycket med bilen, det lär inte ha varit en massa korta turer och kallstarter om han lyckats få ihop alla de milen. Det är i alla fall något positivt.

Jag tänkte likadant, är mest andra ägaren med 4000 mil på 3 år jag är rädd för. Det jag hoppas är att man iallafall använt sån long life olja och att motorn är att slitstark och såpass ny att den klarar av lite dålig olja. Kan tänka mig att det är lite känsligare om en motor är äldre och lite mer trött med tjockare olja.

kört Över 2000 mil på ett år wink  så 4000 på 3 är inget konstigt

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
30 mars · 10 283 Inlägg

Simon3d skrev:
Jo när jag pratade med förra ägaren sa dom att den varnat om att service skulle göras men att dom aktivt valde att strunta i det pga bilen gick så bra enligt dom..

En så genuint korkad människa skulle jag avstå från att göra affärer med. I synnerhet när det gäller en så dyr sak som en bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang