Cannabis i trafiken

candyweiss
31 mars · 887 Inlägg

Nu blir blev Tyskland det tredje landet i EU att legalisera cannabis.
Men hur kontrollerar polisen om man är påverkad? Med alkohol är det ju genom utandningsluften, men hur gör man med cannabis, mäter pupillerna kanske big_smile
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … nska-vagar

Senast redigerat av candyweiss (31 mars )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MrHyde
31 mars · 654 Inlägg

Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars · 13 748 Inlägg

candyweiss skrev:
Nu blir blev Tyskland det tredje landet i EU att legalisera cannabis.
Men hur kontrollerar polisen om man är påverkad? Med alkohol är det ju genom utandningsluften, men hur gör man med cannabis, mäter pupillerna kanske big_smile
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … nska-vagar

finns snabbtest som går att göra efter vägen för dom flesta drogerna..  här i sverige blir det åka polisbil till sjukhuset där gör dom urinprov (snabbtest)
sen blodprov och skickar iväg och efter någon vecka får dom svar. 

om snabbtestet visar posetivt är det bajbaj körkortet direkt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hemmamek
31 mars · 168 Inlägg

Är ju en väldigt intressant fråga. Men kanske är att om de märker att du är påverkad så får du tas in på provning.

Är väl kanske nån liknande anledning till alla lekar de har vad gäller alkohol i Staterna, att de måste ha misstanke innan de får göra ett test. Typ gå och balansera/sätta fingret mot näsan etc.

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

Även koffein, nikotin och alkohol? roll

Senast redigerat av Hemmamek (31 mars )

Brådhis * Voff voff *
31 mars · 10 285 Inlägg

Hemmamek skrev:

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

Även koffein, nikotin och alkohol? roll

Varför inte...? Vad skulle behovet 'egentligen' vara menar du?

Kaffe för att kunna umgås, cigg för att slippa umgås och alkohol för att våga umgås...? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hemmamek
31 mars · 168 Inlägg

Brådhis skrev:

Hemmamek skrev:
Även koffein, nikotin och alkohol? roll

Varför inte...? Vad skulle behovet 'egentligen' vara menar du?

Frihet?
Det finns mycket som det egentligen inte finns behov av och som är dåligt för oss. Chips/snacks, godis, läsk, charkuterier, etc. Om vi ska följa statens råd så släng in kött där också.
Addera lite obligatorisk morgongymnastik med Sofia Åhman på teleskärmen a la 1984 och folkhälsan skulle säkert förbättras markant.

Vet inte om jag vill ge staten den makten.

Kaffe för att kunna umgås, cigg för att slippa umgås och alkohol för att våga umgås...? wink

lol

Senast redigerat av Hemmamek (31 mars )

Brådhis * Voff voff *
31 mars · 10 285 Inlägg

Hemmamek skrev:

Brådhis skrev:

Hemmamek skrev:
Även koffein, nikotin och alkohol? roll

Varför inte...? Vad skulle behovet 'egentligen' vara menar du?

Frihet?
Det finns mycket som det egentligen inte finns behov av och som är dåligt för oss. Chips/snacks, godis, läsk, charkuterier, etc. Om vi ska följa statens råd så släng in kött där också.
Addera lite obligatorisk morgongymnastik med Sofia Åhman på teleskärmen a la 1984 och folkhälsan skulle säkert förbättras markant.

Vet inte om jag vill ge staten den makten.

Kaffe för att kunna umgås, cigg för att slippa umgås och alkohol för att våga umgås...? wink

lol

Fast nu var frågan just "droger" och det var du som tog koffein, nikotin och alkohol som exempel. smile Det går förstås att argumentera för att socker är beroendeframkallande, men att dra det ända till charkuterier är kanske att dra det till sin spets...

Men nej, jag har personligen svårt att se att vi 'behöver' alkohol i samhället baserat på behovet av frihet. Däremot tror jag väldigt få familjer slås i spillror av för mycket charkuterier (eller kaffe för den delen) så det är klart svårare att argumentera för ett förbud där.

Senast redigerat av Brådhis (31 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars · 17 502 Inlägg

Brådhis skrev:

Hemmamek skrev:

Brådhis skrev:

Varför inte...? Vad skulle behovet 'egentligen' vara menar du?

Frihet?
Det finns mycket som det egentligen inte finns behov av och som är dåligt för oss. Chips/snacks, godis, läsk, charkuterier, etc. Om vi ska följa statens råd så släng in kött där också.
Addera lite obligatorisk morgongymnastik med Sofia Åhman på teleskärmen a la 1984 och folkhälsan skulle säkert förbättras markant.

Vet inte om jag vill ge staten den makten.

Kaffe för att kunna umgås, cigg för att slippa umgås och alkohol för att våga umgås...? wink

lol

Fast nu var frågan just "droger" och det var du som tog koffein, nikotin och alkohol som exempel. smile Det går förstås att argumentera för att socker är beroendeframkallande, men att dra det ända till charkuterier är kanske att dra det till sin spets...

Men nej, jag har personligen svårt att se att vi 'behöver' alkohol i samhället baserat på behovet av frihet. Däremot tror jag väldigt få familjer slås i spillror av för mycket charkuterier (eller kaffe för den delen) så det är klart svårare att argumentera för ett förbud där.

Jag kan utrymma huset med hjälp av en Gyroskebab med extra vitlök, extra bacon och västkustsallad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hemmamek
31 mars · 168 Inlägg

Brådhis skrev:

Hemmamek skrev:

Brådhis skrev:

Varför inte...? Vad skulle behovet 'egentligen' vara menar du?

Frihet?
Det finns mycket som det egentligen inte finns behov av och som är dåligt för oss. Chips/snacks, godis, läsk, charkuterier, etc. Om vi ska följa statens råd så släng in kött där också.
Addera lite obligatorisk morgongymnastik med Sofia Åhman på teleskärmen a la 1984 och folkhälsan skulle säkert förbättras markant.

Vet inte om jag vill ge staten den makten.

Kaffe för att kunna umgås, cigg för att slippa umgås och alkohol för att våga umgås...? wink

lol

Fast nu var frågan just "droger" och det var du som tog koffein, nikotin och alkohol som exempel. smile Det går förstås att argumentera för att socker är beroendeframkallande, men att dra det ända till charkuterier är kanske att dra det till sin spets...

Men nej, jag har personligen svårt att se att vi 'behöver' alkohol i samhället baserat på behovet av frihet. Däremot tror jag väldigt få familjer slås i spillror av för mycket charkuterier (eller kaffe för den delen) så det är klart svårare att argumentera för ett förbud där.

Skulle väl säga att frågan om droger inte handlar om droger i sig. Snarare att det är en fråga om vad som ska vara tillåtet eller inte baserat på dess skadeverkningar, och till vilken grad detta ska bestämas av staten eller individen.

Många som dör en förtidigt död pga övervikt och cancer, det kan nog slå sönder en del familjer också. Samt att övervikt nog leder till sämre livskvalitet generellt, både för individen själv och dess anhöriga.

Samhällsekonomiskt är också en annan faktor där ett ironiskt motsatsförhållande faktiskt kan råda. Har läst någonstans att rökare och överviktiga faktiskt kan vara gynnsamma då de dör tidigare, innan de blir som mest kostsamma, men hinner jobba länge. Liknande kanske kan tänkas gälla för funktionella alkolister/narkomaner. Men osäker på om det gjorts någon forskning där.

d-b
1 april · 541 Inlägg

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

MrHyde
1 april · 654 Inlägg

d-b skrev:

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.

En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld? roll

Live long, and prosper.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 april · 14 066 Inlägg

d-b skrev:

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Hur ska vi göra med den fria sjukvården när dom behöver den? Då behöver inte sjukvården lägga sig i när de behöver sjukvård utan då får dom ligga och då i sin egen säng eller på gatan, är det så du vill ha det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april · 17 502 Inlägg

Vi hade ju i Sverige ett partiellt förbud mot alkohol i form av systemet med motbok. Enligt Wikipedia fanns systemet 1917-1955 (!). När motboken avskaffades sjönk spritförsäljningen. 1974 hade vi ett kort tag drivmedelsransonering. Alla som kunde köpa drivmedel gjorde det då. Till sin maxgräns, den totala mängden sålt bränsle gick väl upp vad jag hört (har ej källa på det). Kanske är det så Tyskland tänker? När det blir fritt så är det inte så intressant längre. Jag ställer mig tveksam till den saken. Men hela den Tyska regeringen bör väl veta mer än vad jag gör?

På tal om förbudstiden så titta på filmen Smugglarkungen! Gammal svensk kultrulle:
https://www.youtube.com/watch?v=6VZ3SuPkIVo

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hemmamek
1 april · 168 Inlägg

MrHyde skrev:

d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.

En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld? roll

Ingen har väl argumenterat för att det ska vara tillåtet att köra påverkad?

Vettemannen skrev:

d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Hur ska vi göra med den fria sjukvården när dom behöver den? Då behöver inte sjukvården lägga sig i när de behöver sjukvård utan då får dom ligga och då i sin egen säng eller på gatan, är det så du vill ha det?

/Benny

Ska dessa också undantas från att betala skatt för sjukvården då?

Hur gör vi med de som är överviktiga, de som inte motionerar tillräckligt, de som äter för "dåligt" (e.g. äter mer än 500g rött kött i veckan)? De som nu enligt de nya reglerna har ett riskbruk av alkohol, alltså dricker fyra standardenheter en gång per månad?

Hybrid_ skrev:
Vi hade ju i Sverige ett partiellt förbud mot alkohol i form av systemet med motbok. Enligt Wikipedia fanns systemet 1917-1955 (!). När motboken avskaffades sjönk spritförsäljningen. 1974 hade vi ett kort tag drivmedelsransonering. Alla som kunde köpa drivmedel gjorde det då. Till sin maxgräns, den totala mängden sålt bränsle gick väl upp vad jag hört (har ej källa på det). Kanske är det så Tyskland tänker? När det blir fritt så är det inte så intressant längre. Jag ställer mig tveksam till den saken. Men hela den Tyska regeringen bör väl veta mer än vad jag gör?

På tal om förbudstiden så titta på filmen Smugglarkungen! Gammal svensk kultrulle:
https://www.youtube.com/watch?v=6VZ3SuPkIVo

Kan ju också vara att då går mindre pengar till kriminella som just nu sköter försäljning. Var ju alkoholförbudet i USA som finansierade maffian där.

Var försiktig med argumenten om att "regeringen vet bättre än jag", det kan användas för att rättfärdiga vad som helst. Sen innehåller det ju också en viss motsättning i att svenska regeringen har helt annan uppfattning, båda lär ju inte ha rätt samtidigt.
https://youtu.be/IhmU4puTOYw

Senast redigerat av Hemmamek (1 april )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april · 13 748 Inlägg

Hemmamek skrev:

MrHyde skrev:

d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.

En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld? roll

Ingen har väl argumenterat för att det ska vara tillåtet att köra påverkad?

Vettemannen skrev:

d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Hur ska vi göra med den fria sjukvården när dom behöver den? Då behöver inte sjukvården lägga sig i när de behöver sjukvård utan då får dom ligga och då i sin egen säng eller på gatan, är det så du vill ha det?

/Benny

Ska dessa också undantas från att betala skatt för sjukvården då?

Hur gör vi med de som är överviktiga, de som inte motionerar tillräckligt, de som äter för "dåligt" (e.g. äter mer än 500g rött kött i veckan)? De som nu enligt de nya reglerna har ett riskbruk av alkohol, alltså dricker fyra standardenheter en gång per månad?

Hybrid_ skrev:
Vi hade ju i Sverige ett partiellt förbud mot alkohol i form av systemet med motbok. Enligt Wikipedia fanns systemet 1917-1955 (!). När motboken avskaffades sjönk spritförsäljningen. 1974 hade vi ett kort tag drivmedelsransonering. Alla som kunde köpa drivmedel gjorde det då. Till sin maxgräns, den totala mängden sålt bränsle gick väl upp vad jag hört (har ej källa på det). Kanske är det så Tyskland tänker? När det blir fritt så är det inte så intressant längre. Jag ställer mig tveksam till den saken. Men hela den Tyska regeringen bör väl veta mer än vad jag gör?

På tal om förbudstiden så titta på filmen Smugglarkungen! Gammal svensk kultrulle:
https://www.youtube.com/watch?v=6VZ3SuPkIVo

Kan ju också vara att då går mindre pengar till kriminella som just nu sköter försäljning. Var ju alkoholförbudet i USA som finansierade maffian där.

Var försiktig med argumenten om att "regeringen vet bättre än jag", det kan användas för att rättfärdiga vad som helst. Sen innehåller det ju också en viss motsättning i att svenska regeringen har helt annan uppfattning, båda lär ju inte ha rätt samtidigt.
https://youtu.be/IhmU4puTOYw

Om du tror att du kan röka cannabis och köra någon gång i framtiden är du på hal is.   Börjar du förbränns fett så går thc ut i blodet och en kontroll gör att du torskar direkt fast det kan vara ,10år sen du rökte sist.      Sen ser jag användningsområde för cannabis. Utan tvekan men rent medicinskt för ett fåtal person inte som i usa     men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
1 april · 2 218 Inlägg

Growe skrev:
men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget

Kan ju egentligen bara tala för mig själv, men nikon har en lugnande effekt bra mycket effektivare än sockerpillren man erbjuds via sjukvården. Det är ovärdeligt i det dagliga livet för dom med bl.a. panikångest.

Visst har nikotin en j-a massa nackdelar, men alternativet hade troligen varit att jag varit begraven sedan länge smile

MrHyde
1 april · 654 Inlägg

Hemmamek skrev:

MrHyde skrev:

d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.

En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld? roll

Ingen har väl argumenterat för att det ska vara tillåtet att köra påverkad?

Alltså.... Att man ska behöva förklara igen...
Lagligt knark = fler som kör påverkade eftersom det då ses som mer "accepterat" i samhället.
Exakt samma sak som med alkohol, varför tror du fler kör på fyllan än kör drogpåverkade? För att alkohol är lätt att få tag på, lagligt och socialt accepterat.
Om svenska folket verkligen skulle tycka att köra rattfull är fel, så skulle inte så många "chansa" och sätta sig bakom ratten ändå. Det är så socialt accepterat att chansa när man druckit några glas, vad är det som säger att det inte blir så med knarket?

Varför tror du så många till exempel rattsurfar trots att det är livsfarligt? För att citera Alfons; "Jag ska bara"....

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april · 17 502 Inlägg

Rattsurfning ja... Sett flera mongon i trafiken som pratar i mobilen eller textar när de kör trots att de sitter i nya bilar som har alla system/BT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 april · 14 066 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Rattsurfning ja... Sett flera mongon i trafiken som pratar i mobilen eller textar när de kör trots att de sitter i nya bilar som har alla system/BT.

Jaa, det är helt makalöst när man förmodligen bara behöver säga "svara". Dom kanske är för självupptagna så dom inte hinner koppla in BT.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april · 17 502 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:
Rattsurfning ja... Sett flera mongon i trafiken som pratar i mobilen eller textar när de kör trots att de sitter i nya bilar som har alla system/BT.

Jaa, det är helt makalöst när man förmodligen bara behöver säga "svara". Dom kanske är för självupptagna så dom inte hinner koppla in BT.

/Benny

Ja, det går även att säga "Ring upp frun" eller svara på ett meddelade som dyker upp i skärmen med tal. Så ja. Märkligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang