Köpråd: Volvo S40 1.8 -04 eller Ford Focus 1.6 -04

Opel3
5 april · 1 Inlägg

Önskar era åsikter om dessa två bilar.

Volvo S40 1.8 -04 manuellt växlad bensinare. Skatt ca 2000 kr. Gått 10.000 mil

Ford Focus 1.6 -04 manuellt växlad flexifuel (bensin/E85). Skatt ca 1000 kr. Gått 13.000 mil

Jag har i dagsläget en V6 3.2 automatväxlad bensinare där skatten ligger på 3600 kr. Stark och rolig bil att köra men som ni förstår dyr i drift. Vill byta till en manuell bil med något lägre driftskostnader, och väljer mellan ovanstående två. Volvon ligger ute för dubbla priset mot Focused. Servicehistoriken tyvärr ganska oklart trots att ingen av bilarna haft särskilt många ägare. Service böcker verkar tyvärr saknas..

Min nuvarande bil är lika gammal och vi har haft problem med att verkstan har svårt att hitta reservdelar. Hur är det med S40 -04 och Focus -04? Vilken är lättast/billigast att laga och serva? Vilken av dessa två hade ni satsat på?

Behoven jag har är vardagspendling till jobb ca 3 mil/dag, handla mat, längre resor 50+ mil ca 2-3 ggr/år.

husseman
6 april · 1 597 Inlägg

Hmm, inte några roliga bilar nån av dom- men ja hade tagit Forden. Reservdelar och Service är inga problem på nån av dom. Fast ja hade ju köpt en jappsare om ja va du. Lycka till/husse

SportPilot Ubåtsingenjör
6 april · 7 234 Inlägg

Volvon har en gdi motor med tveksam driftsäkerhet, ska köras på 98.

Forden har även den ytterst tveksam driftsäkerhet. Hugget som stucket mellan dessa, ta den som är i bäst skick.

Edit: om priset är dubbelt så högt för Volvon så hade jag valt Forden. Tanka bensin i den så håller den lite bättre

Senast redigerat av SportPilot (6 april )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april · 17 502 Inlägg

Håller med Sportpilot. Ta Focus. Volvos inköpta GDi-snurra lider av en del problem. En kompis har kvar sin Focus flexifuel från 2004. Den har rullat i deras ägo i 9 år nu. För tillfället är det dottern som kör den. Så visst kan de hålla bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
6 april · 338 Inlägg

2004 S40 1.8 kan vara en Focus i grunden med Fordmotor.
Vilken S40 är det 1 eller 2?

Jesper328
6 april · 2 377 Inlägg

Sitter ingen Mitsu GDI-motor i S/V40 efter år 1999, utan det är en portinsprutad vitmotor.
Går precis lika bra som alla andra vitmotorer. smile

Up the RA
Mossan1
6 april · 2 830 Inlägg

Det var väldigt låga mil på så gamla bilar.  Stått jättemycket eller i sämsta fall bara kortkörda.
I alla fall är dom inte nämnvärt bättre än dito med 30k på mätaren, men kostar AVSEVÄRT mer att köpa.

Just saying!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april · 17 502 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det var väldigt låga mil på så gamla bilar.  Stått jättemycket eller i sämsta fall bara kortkörda.
I alla fall är dom inte nämnvärt bättre än dito med 30k på mätaren, men kostar AVSEVÄRT mer att köpa.

Just saying!

Har du rätt i. Så gamla bilar som rullat så lite. Luktar problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
7 april · 4 250 Inlägg

Skitbilar båda tvåsmile)) Köp en Kia ceed istället. ingen aning vad din budget är men ska du ha nått som håller så skulle jag kolla på kia.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang