Kolla olja i VW T4 Automat

Dava2
11 april · 10 Inlägg

Hej

Har köpt en gammal T4 Westfalia 2.5l Bensin med 4 växlad automatlåda och testkört lite idag.

Det jag reagerar på är framförallt att växellådan låter väldigt mycket, alltså skorrar och brummar. Motorn är väldigt tyst, men när jag lägger i drive låter det som om jag har hål på ljuddämparen.. Hela oljesumpen till automatlådan är väldigt kladdig, jag har torkat av den hjälpligt och den verkar inte läcka mer olja - det blir inte några fläckar på garagegolvet (tyckte dock jag såg någon oljefläck jag inte kände igen på uppfarten.)

När lådan är varm låter den inte så väldigt mycket, men blir i gengäld otroligt varm. Mätte upp nära 80 grader med IR-termometer när jag kom hem efter en ca 5 km testrunda.

Hur som helst har jag tittat på lite youtube-videor och allt ser ut att vara ganska standard VW grejer.
Lådan ser ut exakt ut som den i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ep-Q1gWqwM8

I alla filmer jag ser så lossar de oljepluggen och det forsar ut olja. Samtidigt säger de att det sitter ett rör som fungerar som nivåkontroll. Kommer det mycket olja så har man för mycket olja i lådan, kommer det inget så måste man fylla på.

Vidare säger de att man för att få rätt nivå ska hålla motorn igång, gå igenom alla växelläge och sedan lämna den i P medan man lossar pluggen för rätt nivå..



Det måste ju betyda att jag borde kunna lossa pluggen med kall motor och kontrollera nivån utan att det ska komma speciellt mycket olja om allt är rätt? Är nivån låg vilket jag misstänker, borde jag kunna fylla på lite grand för att senare kontrollera igen? Hur mycket skiljer det egentligen mellan varm och kall olja och varför är det viktigt att ha motorn igång?

Senast redigerat av Dava2 (11 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang