VW Golf MK3 1.8 Oljetryckslampa

Triple7D
26 april · 2 Inlägg

Hej, jag har en Golf 3 1.8 som oljetryckslampan/ljud varnar. Felet brukar komma efter man kört i 70-80kmh, i några kilometer typ, och saktar man då ner till runt 50kmh i samhälle så slutar lampan/ljudet att varna.

Har bytt oljetrycksgivare men verkar ej ha hjälpt, satt en Svart och en Blå uppe på oljefilterhuset när jag köpte bilen 2023, men som jag förstår och har sett på min sons Golf 3a, så ska det sitta en Blå och en Vit? Han har samma motor som i min, en 1.8  ABS/ADZ motor.

Och har sökt på forum sedan i höstas om detta problemet, och vissa säger att det kan vara oljepumpen(även om det då ska vara ovanligt på dessa bilar).
Men har då använt bilen hela tiden sen detta började i höstas, byte även olja nyligen och inga tecken på metal i oljan så har svårt att tro att det är oljepumpen som är fel på?

Några idéer eller tips vad jag kan göra? Mvh Micke

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april · 17 516 Inlägg

Du behöver ju mäta oljetrycket! Luktar givare tycker jag. Inte för tunn olja i?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Triple7D
26 april · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du behöver ju mäta oljetrycket! Luktar givare tycker jag. Inte för tunn olja i?

Har 10W 40 delsyntet på. Testade att mäta oljetrycket och det var uppe i 5 bar när bilen var kall, och 2,5-3 bar när den var varm och jag körde i 80kmh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang