Hjälpa bil med startkablar

rich86
10 maj 2007 · 185 Inlägg

Hej

Har en BMW 323 i, där endast en pluspool finns tillgänglig. Tänkte på det hgäromdagen när jag fick hjälp att starta bilen med startkablar, hur gör jag om jag vill hjälpa ngn att starta bilen med startkablar?? Jag har ju bara en pluspool, ingen minuspool? Plus till plus, minus till jordad punkt på bilen. Men det är ju i den bilen med laddat batteri som man ska koppla från minuspoolen på batteriet till den andra bilen, en jordad punkt...

fredda_king Fotograf
10 maj 2007 · 1 319 Inlägg

det spelar ingen roll

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
rich86
10 maj 2007 · 185 Inlägg

vaddå spelar ingen roll?

Grabber Dagdrömmare
10 maj 2007 · 2 836 Inlägg

Plus alltid till plus oavsätt om det är på batteri eller på extern pluspool.
Minus är lämpligast(rekomenderat) att sätta på batteris minus på den bilen som ger stöm o på jord på den andra bilen som behöver ström.
Om man sätter båda minuser på varsin batteri så brukar det bli kortslutningar o batteri kan ta stryk.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
rich86
10 maj 2007 · 185 Inlägg

ja men nu har jag ju ingen minus-pool!!! Hur gör jag då, för att hjälpa en annan bil om den inte startar? går det att koppla på den andra bilens minuspool och sedan ngnstans på min bil där d e kontakt? så gjorde vi när vi skulle få igång MIN bil..kan de gå när jag ska hjälpa andra med??

Drönirettab
10 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Det brukar ju rekommenderas att sätta minusstartkabeln på den dåliga bilens motorblock. I ditt fall är det bara att tänka på samma sätt, eftersom du inte har en minuspol att sätta kabeln på så kan du sätta kabeln på ett jordat föremål på ditt motorblock. Ett ställe kan vara en lyftögla som brukar sitta på en del motorblock.

Eftersom batteriminus är kopplat till bilens kaross och motorblock så innebär det att motorblocket har samma funktion som karossen, dvs att vara en jordpunkt. Då spelar det alltså ingen roll om det är din bil som behöver hjälp eller om det är din bil som hjälper andra.

Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2007)

rich86
10 maj 2007 · 185 Inlägg

så pass.tack ska du ha!

Drönirettab
10 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Däremot är det inte säkert att det fungerar lika bra när man sätter minusstartkabeln på motorblocket eftersom det ofta kan vara rostigt eller smutsigt där, då kan man ibland få gnugga startkabelklämman så att det blir kontakt.

Men har man ingen minuspol att sätta klämman på så är det inte så mycket att göra åt det.

vw_performance Greve
10 maj 2007 · 1 058 Inlägg

Grabber skrev:
Plus alltid till plus oavsätt om det är på batteri eller på extern pluspool.
Minus är lämpligast(rekomenderat) att sätta på batteris minus på den bilen som ger stöm o på jord på den andra bilen som behöver ström.
Om man sätter båda minuser på varsin batteri så brukar det bli kortslutningar o batteri kan ta stryk.

nja, nu håller jag inte riktigt med dig.. anledningen att man kopplar så som du säger är att eventuell gnistbildning inte ska antända "knallgasen" som bildas i batterier..

PoLoud =D
Tykoo bilmekaniker
11 maj 2007 · 121 Inlägg

exakt, plus till plus.
sen minus från antingen hjälpbilens minus på batteri, lr annan jordad del (motorblock, chassi) till bilen som ska ha starthjälp, på jordad del, helst inte minuspol för att inte antända knallgas som vw_performance sa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang