3410
Sök

hjälp med Photoshop

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
hej.. har införskaffat mig photoshop 7,0 nu... inte den nyaste precis, men den duger... elr? kan ingenting om det så... vet någon var man kan lära sig lite om det? lyckats lägga in bilen som bakgrund och lägga ett nytt ager över... hur bytar man nu färg på allt och sänker och kasnke till och emd byter ut fälgarna mot andra m.m.... tips? någon som evt nån bok om ps... allt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 277 Inlägg
22 maj 2007
http://www.digimods.co.uk/tutorials/

Här finner du allt för att hotta din bil i photoshop....finns fler sidor om sånt där men denna är nog bäst vad jag vet smile Rekommenderar dock att du skaffar lite nyare version då de använder det i exemplet!
Senast redigerat av BMW635_Robban (22 maj 2007)

EVOLUTION GARAGE
50 Inlägg
22 maj 2007
Kom inte mitt PM till dig fram?

514 Inlägg
22 maj 2007
Kolla även in www.moderskeppet.se där finns endel videoguider på svenska.

old volkswagens never die they just get lower

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
MrEbola skrev:
Kom inte mitt PM till dig fram?

jo det gjorde det.. tackar för det.. men tänkte att det kanske fanns fler alternativ.. kanske på svenska:D

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
22 maj 2007
Digimods som nån sa här innan är riktigt bra, där lärde jag mig ifrån första början så har positiva erfarenheten om man säger så! Men försök ta och skaffa CS2 av Photoshop. Finns överallt om du letar i "piratbukterna" eller något annat ställe där du kan utbyta lite "trevliga saker" med folk om man säger så! Alt. gå 100% lagligt och köpa i butik för 9000:-.

Men iaf, de sakerna du vill göra är ju inte de svåraste. Men inte använt 7.0 så vet inte om det kanske skiljer sig mycket från CS2.

Men iaf:

Byta fälgar: Hitta en "donatorbild" med de fälgar du vill ha. Ta lassoverktyget och markera hela fälgen. Sen ctrl+c och ctrl+v på din bild. Passa in fälgarna, kanske ge dem lite annan form genom att dra i rutorna på sidan av markeringen, så de passar in fint.

Sänkning: Markera hela karossen + överdelen av bilen. Dra sedan denna neråt så mycket du vill ha sänkt. Sen klipper du ut bilden UTAN den delen som är överst nu. Detta kan se något konstigt ut med underlaget under bilen, men det brukar gå att fixa till med "klonverktyget"..

Lacka om: Markera det du vill ha lackat. Sen "ctrl+j" för att kopiera över det hela i ett eget lager. Sen tar du penseln och målar i den färg du vill ha. Därefter går du till lagerrutan, och ändrar "blending" (en liten ruta ovanför lagren i lagerboxen) och ändrar till typ "color", "overlay" eller helt enkelt det som ser bäst ut.

Det här är ju som jag själv gör så kan ju inte garantera att det funkar för alla! smile

---------------------------------

Slänger in en stickfråga, hoppas det är okej! smile

Alltid velat gå in längre på området med att "brusha" egna kjolpaket och liknande, men inte  upptäckt hur man gör för att få det snyggt!

Någon som har nåt tips på nån bra sida som beskriver detta på ett bra sätt? Spelar ingen roll om den är på svenska eller engelska, men gärna lite mer avancerat och inte bara grunderna.. smile
Senast redigerat av Edil_ (22 maj 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

EVOLUTION GARAGE
50 Inlägg
23 maj 2007
Edil_ skrev:
Men iaf, de sakerna du vill göra är ju inte de svåraste. Men inte använt 7.0 så vet inte om det kanske skiljer sig mycket från CS2.

Jag har sedan jag började använt 7.0 men nu har jag precis installerat CS3 och jag tycker att det är mycket bättre. Mer användarvänligt och samtidigt mer avancerat smile

Edil_ skrev:
Byta fälgar: Hitta en "donatorbild" med de fälgar du vill ha. Ta lassoverktyget och markera hela fälgen. Sen ctrl+c och ctrl+v på din bild. Passa in fälgarna, kanske ge dem lite annan form genom att dra i rutorna på sidan av markeringen, så de passar in fint.

En inflikning bara: För att kunna ändra form på och skeva fälgarna måste du trycka ctrl+t för att gå in i "transform" läge.

Edil_ skrev:

Alltid velat gå in längre på området med att "brusha" egna kjolpaket och liknande, men inte  upptäckt hur man gör för att få det snyggt!

Kommer med svar på denna ikväll smile Nu måste jag rusa till jobbet smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
24 maj 2007
MrEbola skrev:
Edil_ skrev:

Jag har sedan jag började använt 7.0 men nu har jag precis installerat CS3 och jag tycker att det är mycket bättre. Mer användarvänligt och samtidigt mer avancerat smile

Edil_ skrev:

En inflikning bara: För att kunna ändra form på och skeva fälgarna måste du trycka ctrl+t för att gå in i "transform" läge.

Edil_ skrev:

Kommer med svar på denna ikväll smile Nu måste jag rusa till jobbet smile

Jo, precis bytt upp mej till CS3 från CS2. Gillar gränssnittet i CS3, allt är så fint placerat ute i spalten i högersidan. Bara att klicka fram/bort det man vill ha!

Oops, my bad. Såklart! Men har man "show controls" eller vad det heter på kommer man direkt in i det läget när man markerar lagrena! smile

Och till min lilla fråga där: Ska läsas med stort intresse! smile Sno andras kjolpaket börjar kännas för enkelt! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
25 maj 2007
Lite hjälp a´la Neos style.
Inte världens bästa guide, men man fattar..
http://entertainment.webshots.com/album/551002545lZTRls

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Sök