Digimods som nån sa här innan är riktigt bra, där lärde jag mig ifrån första början så har positiva erfarenheten om man säger så! Men försök ta och skaffa CS2 av Photoshop. Finns överallt om du letar i "piratbukterna" eller något annat ställe där du kan utbyta lite "trevliga saker" med folk om man säger så! Alt. gå 100% lagligt och köpa i butik för 9000:-.
Men iaf, de sakerna du vill göra är ju inte de svåraste. Men inte använt 7.0 så vet inte om det kanske skiljer sig mycket från CS2.
Men iaf:
Byta fälgar: Hitta en "donatorbild" med de fälgar du vill ha. Ta lassoverktyget och markera hela fälgen. Sen ctrl+c och ctrl+v på din bild. Passa in fälgarna, kanske ge dem lite annan form genom att dra i rutorna på sidan av markeringen, så de passar in fint.
Sänkning: Markera hela karossen + överdelen av bilen. Dra sedan denna neråt så mycket du vill ha sänkt. Sen klipper du ut bilden UTAN den delen som är överst nu. Detta kan se något konstigt ut med underlaget under bilen, men det brukar gå att fixa till med "klonverktyget"..
Lacka om: Markera det du vill ha lackat. Sen "ctrl+j" för att kopiera över det hela i ett eget lager. Sen tar du penseln och målar i den färg du vill ha. Därefter går du till lagerrutan, och ändrar "blending" (en liten ruta ovanför lagren i lagerboxen) och ändrar till typ "color", "overlay" eller helt enkelt det som ser bäst ut.
Det här är ju som jag själv gör så kan ju inte garantera att det funkar för alla!
---------------------------------
Slänger in en stickfråga, hoppas det är okej!
Alltid velat gå in längre på området med att "brusha" egna kjolpaket och liknande, men inte upptäckt hur man gör för att få det snyggt!
Någon som har nåt tips på nån bra sida som beskriver detta på ett bra sätt? Spelar ingen roll om den är på svenska eller engelska, men gärna lite mer avancerat och inte bara grunderna..