3771
Sök

Dumpventil till Diesel??

Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#1
Hur funkar det egentligen med dumpventil till en diesel??

Någon som vet?? hmm

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Stålmannen
465 Inlägg
27 maj 2007
#2
Det lär väl funka? Det är ju samma princip som med en bensinare?


Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#3
Nää vad jag förstår så är det inte så....det FINNS dumpventil till diesel men det ska tydligen vara mkt krångligare än till en bensinare...hmm

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Stålmannen
465 Inlägg
27 maj 2007
#4
Tror du? En turbo laddar väl vare sig den sitter på en bensinare eller diesel? Har du laddtryck så borde du ju kunna släppa ut det genom en dump?


Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#5
Jo men det skall tydligen ändå inte vara så enkelt, jag vet inte exakt varför men de jag har hört med säger så iallfall, tänkte därför höra mig för här på forumet om någon vet något mer om turbodiesel...=S

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Evolution
1 627 Inlägg
27 maj 2007
#6
när du har en disel så har du inget gasspjäl som du kan stänga där igenom bromsa luften och få ett vaccum som öppnar dumpen

Fäll ner pungen och landa

Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 maj 2007
#7
på våran lätttryks diesel (mercedes 270 cdi 04a) så går det inte att köpa en sådan dump som det är till bensinare uatn det är bara själva orginalet som funkar på just den turbon


Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#8
Men hur ska man göra för att få dit en dump då? Ja vet att det ska gå på något sätt men vet bara inte hur :S

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
27 maj 2007
#9
Det du får göra är att införskaffa dig ett dump kit till din bil antingen på www.g-r.se lr www.streetperformance-butik.se/ som jag vet har denna sortens dump smile

Diesel har ju inget vakum att jobba imot så då får man plocka ut den signalen från styrenheten som man i sin tur kopplar till dumpen!

Men kontakta någon av dessa företag de vet jag att de kan hjälpa dig!

(lär ju låta helt grymt med diesel dump med 1,4-1,9bars laddrtyck!)
Senast redigerat av RHO (27 maj 2007)

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#10
Okey, ska kontakta dom....Tack! big_smile

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
27 maj 2007
#11
man kan lägga dump till diesel. det kmr att funka men inte låta smile

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

658 Inlägg
27 maj 2007
#12
zijaa skrev:
man kan lägga dump till diesel. det kmr att funka men inte låta smile
Så länge man har skapligt laddtryck och får dumpen att öppna så låter det fint. Lär ju inte låta om man har ett ladd på 0,4bar tex

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Högerstolsrallyåkare
114 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#13
zijaa skrev:
man kan lägga dump till diesel. det kmr att funka men inte låta smile
Varför skulle det inte låta? Om man har laddtryck?

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*

Smålänning
7 882 Inlägg
27 maj 2007
#14
En diesel är uppbyggd för att jobba med ständigt luftöverskott. Av den anledningen saknar en diesel gasspjäll, eftersom varvet regleras med bränslemängden, som sprutas direkt in i cylindern.

Eftersom en diesel saknar gasspjäll så stoppar ingenting luften när man släpper gasen, därför är en dumpventil onödig, eftersom den ändå aldrig skulle öppna. Det blir ju inget övertryck när luften inte har något gasspjäll att studsa emot.

Om man nu vill vara onödig och anväda en dumpventil på en dieselbil, så måste det finnas någon typ av solenoid i ventilen, som styrs av gaspedalen eller styrenheten.
Dock så hade bilen blivigt betydligt slöare, eftersom det hade tagit sin lilla tid att bygga upp trycket i insuget igen.

Hade det varit nödvändigt och bra så hade det antagligen redan suttit på dieslar original.

Diesel = Inget gasspjäll, farten styrs av bränslemängden. Konstant luftöverskott.
Bensin = Gasspjäll. Bränslet styrs av luftmängden. Gasspjället styr luftmängden.

Eftersom dumpventilen ska avlasta gasspjället och förhindra att turbon bromsas av att luften stannas så förstår ni att en diesel inte har någon som helst nytta av en dump.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

60 Inlägg
78 Inlägg
28 maj 2007
#16
KenKen skrev:
http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=1403&product=FMDDV

Kolla in den länken!!smile
Tänkte köpa en sådan big_smile Kostar ca 3700 kr...

Burn Ruber Not Your Soul

5 710 Inlägg
30 maj 2007
#17
folkvagn skrev:
diesel bilar har ganska liten turbo (låga varv) och laddar typ nada,
Nu är du ute på Monarken......
En dieselmotor laddar generellt sett mer än bensinturbomotorer.

MVH Jonas
..............


Sök