ljudprojekt bmw 318is I Snart dags att sätta igång igen =)

kattn
11 september 2007 · 130 Inlägg

Ser bra ut big_smile

Men blir inte kondensatorn varm? Eller är jag ute å cyklar tongue Annars va det en cool ide cool

Jag vill ha en bil med klös i!
_kimpan_ elektriker
11 september 2007 · 591 Inlägg

Tackar för de fina orden big_smile

Njaa inte så fasligt varm blir den, värsta som kan hända är väl att limmet släpper med det får tiden utvisa wink

Mvh

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
12 september 2007 · 591 Inlägg

tjena mors alla!

Nu såhär lagom i besiktningsmånaden så börja det lukta avgaser så in i h*lvete i bilen vilket visade sig efter en titt under bilen vara ett stycke katalysator med ett gigantiskt rosthål i tongue

Härligt tänker man och kollar in mekonomen för att hitta en ersättare....
7 lök kosta en original "yeah"

Tur var ju att dem sålde universalkattar för 990:- smile


Och nu när jag har spånat lite så har jag kommit på att när man ändå ska hålla på o trixa med avgassystemet kanske man ska ta bort mittdämparn helt för ett lite roligare ljud?

Nån som gjort det på sin 318i/is och kan berätta hur hög nivå det blir (får ju inte bli så högt att det stör ljudet som är på g i bilen) wink

Visserligen sitter det redan ett ferritta catback system på nu men är inte alls imponerad av ljudet från det...



Ni som undrar hur det går med ljudbygget kan jag berätta att det var tänkt att pysslas med idag men så fort jag kommer till garaget så ringer dem från jobbet och behöver min expertis i kassan tongue

Hann iallafall med att slipa ner finspacklet på dörrlådorna och klä den ena med skinn samt lägga på ett lager glasfiber på baslådorna smile


Imorrn bär det av till katrineholm för att inhandla steget till basarna big_smile
Inga bilder dessvärre

Senast redigerat av _kimpan_ (12 september 2007)

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
24 september 2007 · 591 Inlägg

Nu har det inte varit någon update här på ett bra tag så kanske är dags wink

Har inte hänt så värst mycket spännande egentligen eftersom jag börjat praktik nu och inte har så värst med tid till övers hmm

Men det som är gjort iallafall är att jag dragit en ny 35mm2 strömkabel från batteriet till skuffen samt nya 2,5mm2 kabel till filtren.


Har äntligen även fått på dörrsidorna big_smile

Tog dock inga bilder på hur jag löste fastsättningen men jag plastade fast små bitar av spånskiva som jag sen kunde skruva fast spikbandsdelar i som sedan skruvades i lådorna, sitter som berget smile

Här följer lite bilder på hur det blev

Enda som fattas är någon sorts list runt lådorna som ska täcka upp skarven (har inte hittat någon lämplig än) tips?


Vänster utan högtalare

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1816.jpg

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1817.jpg


Höger med högtalare

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1818.jpg

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1819.jpg



Baslådorna har det inte hänt så supermycket med, plastat klart och rensågade.

Här är första spackellagret på och härdat

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1820.jpg


Första slipningen smile

http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1821.jpg



Sådär då, ska försöka ligga i nu i veckan trots praktiken wink



Tack för denna gång

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
25 september 2007 · 591 Inlägg

kopplade in framsystemet idag och det lät sjukt bra big_smile
nästan så man inte behöver basarna bak tongue

lägg gärna in en kommentar nu också wink


Mvh

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Fallan Illustratör
25 september 2007 · 826 Inlägg

Gillar det du gör i bagaget.. Kommer nog bli relit snyggt..  Tycker dock att du ska göra nått för att få lite jämnare stuk på kanterna till framsystemet.. Det skär lite mot dörrsidorna, klanglådorna du byggde..  Nån typ av ram eller nått.. annars vart det snyggt fram åsså.
Mvh

Tänker...
MIKK0 Designer.
25 september 2007 · 1 260 Inlägg

Aaah, skit nice bygge du har för dig! Börjar prenumerera på denna tråd nu big_smile

Alltså denna tråd är farlig, håller på att köpa ny bil. Undrar hur länge ljudet kommer vara orginal i den om man kollar på det du gör! tongue

Får bli nått plastdunk i den med om man får tid i vinter  smile

Keep up the good work!

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
_kimpan_ elektriker
25 september 2007 · 591 Inlägg

Fallan skrev:
Gillar det du gör i bagaget.. Kommer nog bli relit snyggt..  Tycker dock att du ska göra nått för att få lite jämnare stuk på kanterna till framsystemet.. Det skär lite mot dörrsidorna, klanglådorna du byggde..  Nån typ av ram eller nått.. annars vart det snyggt fram åsså.
Mvh

Tackar så mycket smile

Jo det kommer någon sorts list runt där snart (skrev det nånstans i inlägget också) wink

Har bara inte hittat någon lämplig än

Mvh

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
25 september 2007 · 591 Inlägg

MIKK0 skrev:
Aaah, skit nice bygge du har för dig! Börjar prenumerera på denna tråd nu big_smile

Alltså denna tråd är farlig, håller på att köpa ny bil. Undrar hur länge ljudet kommer vara orginal i den om man kollar på det du gör! tongue

Får bli nått plastdunk i den med om man får tid i vinter  smile

Keep up the good work!

haha tack tack big_smile

Helt rätt inställning bara börja riva ut originalet wink

Mvh

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Fallan Illustratör
26 september 2007 · 826 Inlägg

_kimpan_ skrev:

Fallan skrev:
Gillar det du gör i bagaget.. Kommer nog bli relit snyggt..  Tycker dock att du ska göra nått för att få lite jämnare stuk på kanterna till framsystemet.. Det skär lite mot dörrsidorna, klanglådorna du byggde..  Nån typ av ram eller nått.. annars vart det snyggt fram åsså.
Mvh

Tackar så mycket smile

Jo det kommer någon sorts list runt där snart (skrev det nånstans i inlägget också) wink

Har bara inte hittat någon lämplig än

Mvh

Aha.. Bara en annan som e för dum o trött för o djupläsa.. tongue  Ahmen dåsa, då ere ju på rätt väg ändå.. wink

Tänker...
kattn
27 september 2007 · 130 Inlägg

Ska du klä om dörrarna sen eller ska du köra så som det är? Ser bra ut annars, gillar bagaget... keep it up.

Jag vill ha en bil med klös i!
_kimpan_ elektriker
28 september 2007 · 591 Inlägg

kattn skrev:
Ska du klä om dörrarna sen eller ska du köra så som det är? Ser bra ut annars, gillar bagaget... keep it up.

För tillfället kommer inte dörrarna kläs om men troligtvis kommer jag göra om dörrsidorna i framtiden nån gång och plasta direkt på den för att sedan klä in den smile

Tack för kommentaren wink




Kan även meddela att jag satt på lister runt lådorna i dörrarna nu.
Var lite svårt att hitta nått som skulle funka men till slut blev det en spolarvätskeslang från biltema som fungera prima big_smile

Byggde även en liten testlåda för DLS 8 tummarna som ska sitta i bakdörrsidorna och la den i baksätet. Jäklar vilket tryck det blev av bara dem små rackarna big_smile

Där kan jag säga att det verkligen inte behövs något bak egentligen tongue

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
MxMatte
28 september 2007 · 63 Inlägg

nice bygge. Kommer nog bli asgrymt.

BMW 328IC (1997)
Volvo 740 (1988)
_kimpan_ elektriker
28 september 2007 · 591 Inlägg

MxMatte skrev:
nice bygge. Kommer nog bli asgrymt.

tack så mycket big_smile

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
29 september 2007 · 4 190 Inlägg

Tjenare Kim smile
Jag har en fråga till dig, ska bygga om kartfacken på mercan min nu till vintern smile
men har en fråga, de där "Ringarna" som högtalaren sätts i sen, hur har du gjort dem? för jag tänkte köpa nya sånna från brl i 6.9 " men tänkte inte köpa gas högtalare utan kicker.. passar detta ändå tror du eller hur ska jag göra egna?
mvh kimpa

Ps, blev jävligt bra me lådorna ibak och karfacken, nu ska jag iväg och köpa polyester och glasfber matta tongue
mvh ´kimpa

Senast redigerat av kimpan_90 (29 september 2007)

_kimpan_ elektriker
29 september 2007 · 591 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Tjenare Kim smile
Jag har en fråga till dig, ska bygga om kartfacken på mercan min nu till vintern smile
men har en fråga, de där "Ringarna" som högtalaren sätts i sen, hur har du gjort dem? för jag tänkte köpa nya sånna från brl i 6.9 " men tänkte inte köpa gas högtalare utan kicker.. passar detta ändå tror du eller hur ska jag göra egna?
mvh kimpa

Ps, blev jävligt bra me lådorna ibak och karfacken, nu ska jag iväg och köpa polyester och glasfber matta tongue
mvh ´kimpa

tjenare kim wink

Ska du sätta 6*9" i framdörrarna?

Jo du kan köpa ringar på brl men passformen är inte exakt, dem går i men kan glappa och det blir garanterat en glipa mellan ringens innerkant och högtalarns ytter.

Jag gjorde egna ringar efter en mall som följde med högtalarna men skulle egentligen velat fräsa ner dem så att dem blir försänkta men hade ingen fräs hmm


Kul att du också ska sätta igång med ljudbygge och plastande smile
Lycka till med det och håll tråden din uppdaterad

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
29 september 2007 · 4 190 Inlägg

_kimpan_ skrev:

kimpan_90 skrev:
Tjenare Kim smile
Jag har en fråga till dig, ska bygga om kartfacken på mercan min nu till vintern smile
men har en fråga, de där "Ringarna" som högtalaren sätts i sen, hur har du gjort dem? för jag tänkte köpa nya sånna från brl i 6.9 " men tänkte inte köpa gas högtalare utan kicker.. passar detta ändå tror du eller hur ska jag göra egna?
mvh kimpa

Ps, blev jävligt bra me lådorna ibak och karfacken, nu ska jag iväg och köpa polyester och glasfber matta tongue
mvh ´kimpa

tjenare kim wink

Ska du sätta 6*9" i framdörrarna?

Jo du kan köpa ringar på brl men passformen är inte exakt, dem går i men kan glappa och det blir garanterat en glipa mellan ringens innerkant och högtalarns ytter.

Jag gjorde egna ringar efter en mall som följde med högtalarna men skulle egentligen velat fräsa ner dem så att dem blir försänkta men hade ingen fräs hmm


Kul att du också ska sätta igång med ljudbygge och plastande smile
Lycka till med det och håll tråden din uppdaterad

Japp, vet inte va som är bäst, antingen 5.25or, men de lutar åt 6.5or runda så klart i kartfacken nu när vintern kommer ås kan man hålla på i garaget smile
Eller finns det runda 6,9" runda från Kicker äns :S ska kolla upp det tongue

Okej, jo de kanske man ska göra, men får väl kontakta nån med fräs jag då tongue
Men jag tackar föt tipsen och svaret smile
Kommer säkert mer frågor sen wink hehe
Lycka till själv!
mvh kimpa

_kimpan_ elektriker
29 september 2007 · 591 Inlägg

hehe okej smile

Skulle nog kört med 6,5 om jag var du men har du plats för 6*9 så varför inte

Finns däremot inga runda 6*9 eftersom detblir svårt att få till med tanke på att dem ska vara 9 tum åt ena hållet och 6 åt andra, därför dem är avlånga eller ovala wink

Mvh

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
30 september 2007 · 4 190 Inlägg

_kimpan_ skrev:
hehe okej smile

Skulle nog kört med 6,5 om jag var du men har du plats för 6*9 så varför inte

Finns däremot inga runda 6*9 eftersom detblir svårt att få till med tanke på att dem ska vara 9 tum åt ena hållet och 6 åt andra, därför dem är avlånga eller ovala wink

Mvh

Jo, men funderar om man ska bygga in diskanter i kartfacket med hmm
Bättre att köpa ett kitt istället för lösa högtalare tror du?

Jo, ska bli runda högtalare smile
Ska bara hitta en billig och prisvärd serie, kanske Gas tongue har ju det i resten av bilen förutom hatthyllan där det är sony explöd högtalare..
Så de lutar åt ett Gas kitt nu iallefall smile
De duger till mercan och till mig smile

mvh kimpa

_kimpan_ elektriker
30 september 2007 · 591 Inlägg

jo tycker absolut du ska köpa ett kit istället för koaxial smile


GAS har ju ett schysst 6,5" kit för bara 798:- på brl, duger nog alldeles utmärkt wink

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang