Wezzli
Sidledesförare
22 oktober 2007
· 268 Inlägg
RINGEN___88 skrev:
jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att förklara lite vad man ska tänka på om man ska försöka sig på att porta en topp själv.
Det är nästintill inte värt börja porta kanaler om man inte planerar att antingen bygga eller har flödesbänk tillgänglig genom t.ex. kontakter. Detta med anledning av att du aldrig kommer se vad det du gör egentligen ger. Du kommer alltså inte lära dig vad som är bra och vad som är dåligt.
Givetvis kan du lära dig i teorin bakom hur gasen flödar och därav vad som minskar flödet och vad som ökar det, du kan studera utformningen på kanaler i helt vanliga toppar och därefter lära dig vart problemen i dessa oftast ligger. Med grovt mått kan du ju givetvis alltid förbättra en kanal nog mycket för att du ska märka av en skillnad i prestanda, men när du börjar komma fram till steget då det gäller att ta ut så mycket som möjligt så gäller det ju att samla på sig så mycket kunskap som möjligt och t.ex. bygga en flödesbänk och testa sig fram.
Det bästa är att plocka toppar på skroten, t.ex. kuusakoski eller liknande och porta, testa sig fram är ju det enklaste.
Inte för att vara sådan, men är detta vad du vill göra så är detta fel forum att leta informationen på. Inte för att det är ett dåligt forum, det riktar sig bara inte mot den sidan av motorintresse. Precis som under, det finns information i överflöd om just B20 på savarturbo.se
JRP skrev:
rekomenderar dig starkt att kolla på sidan savarturbo.se kolla speciellt på jens gustavssons inlägg han kan portning och B20
Man vet aldrig, före man vet