För hög HC-halt. Bra fusk för att få igenom bes?

NightCruiser
26 november 2007 · 1 163 Inlägg

Som rubriken lyder.
Har varken råd eller lust att byta katalysator så tänkte se om de finns något bra fusk man kan använda sig av?
Max gränsen på bilprovningen är 100, bilen fick 299...

Vet att många tankar E85 för att få renare avgaser men de funkar väl inte på HC-halten?

Mvh Joel

GripenT16
26 november 2007 · 403 Inlägg

En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

Frosted
26 november 2007 · 1 878 Inlägg

hmm, det bästa är nog Ksprit, köra bilen varm innan bes. men det hjälpte inte för mig när jag hade liknande problem. bytate lamdasonden. men som sagt har du kommit fram till att det är katalysatorn så hjälper det nog inte så jätte mkt med nårra tillbehör i tanken eler nåt sånt.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
BMW635_Robban
26 november 2007 · 1 277 Inlägg

GripenT16 skrev:
En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

Det funkade inte för mig...

Jag bytte bara EN lambda av två...så gick den genom.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
26 november 2007 · 2 009 Inlägg

HC verkar många blanda ihop med CO.
Så glöm dom gamla vanliga tipsen om sprit.

Det som brukar funka är oljebyte.
Och låg oljenivå i motorn.
har du redan fått en 2:a och Du vågar chansa så ta bort vevhusventilationen från insuget.
Den kan mycke väl vara boven i dramat.
Dock är det inte gokänt att besiktiga utan den om dom kommer på dig.
Men du kan ju plugga den eller göra en lite snygg omdragning wink

Oj glömde.
Det kan ju oxå vara lambda eller kallstartsventil eller liknande.

Hög HC = mycke oförbrända kolväten.
DVS olja eller bensin som inte antänts.

PS kan va stiften eller bara gnistan på dom oxå ..

Senast redigerat av BMTech (26 november 2007)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
GripenT16
26 november 2007 · 403 Inlägg

BMW635_Robban skrev:

GripenT16 skrev:
En kompis till mig hade samma problem och han bytte olja och körde på 2liter bensin och 2liter k-sprit och den gick igenom utan problem! lyckatill

Det funkade inte för mig...

Jag bytte bara EN lambda av två...så gick den genom.

Ja sa inte att det va en mirakel kur som botar allt!!wink Men som sagt jag skulle prova att byta olja och hälla i lite k-sprit!

Senast redigerat av GripenT16 (26 november 2007)

Darkace Skyline Drifter
26 november 2007 · 640 Inlägg

k-sprit el etanol kan funka... men inte alltid att det gör det, så kan allt va värt att kolla lite mer ingående vad det kan bero på, ja har fått byta både lamda å katt pga avgasvärdena.

nytro
26 november 2007 · 92 Inlägg

Håller ed BMTech där. har du så höga värden hc så går inte motorn bra, el ja den mår inte det bästa, pröva lambdasonden,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 850 (1995)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
torpis Forummoderator
26 november 2007 · 10 576 Inlägg

Ser att du har många äldre volvosar så antar att det är en av dem frågan gäller...  kolla så itne kamremmen har hoppar en eller ett par kuggar. Har sett detta på två st 740, det kan spöka till förutsättnignarna för motorn och du får dåliga avgasvärden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Master_J Stålmannen
26 november 2007 · 465 Inlägg

10% etanol i tanken kanske?

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
n0s-
26 november 2007 · 6 Inlägg

Testa 10liter bensin och 10 liter etanol..

NightCruiser
26 november 2007 · 1 163 Inlägg

BMTech skrev:
HC verkar många blanda ihop med CO.
Så glöm dom gamla vanliga tipsen om sprit.

Det som brukar funka är oljebyte.
Och låg oljenivå i motorn.
har du redan fått en 2:a och Du vågar chansa så ta bort vevhusventilationen från insuget.
Den kan mycke väl vara boven i dramat.
Dock är det inte gokänt att besiktiga utan den om dom kommer på dig.
Men du kan ju plugga den eller göra en lite snygg omdragning wink

Oj glömde.
Det kan ju oxå vara lambda eller kallstartsventil eller liknande.

Hög HC = mycke oförbrända kolväten.
DVS olja eller bensin som inte antänts.

PS kan va stiften eller bara gnistan på dom oxå ..

Det var det jag misstänkte...
Bilen har en ny luftmassemätare, ny lambda och tänddelarna är bytade (Rotor, fördelarlock, kablar och stift) i våras.

Tänker byta olja för det har jag inte gjort än.

Anledningen till att jag misstänker att katen är kass pga toppackningen gick i våras och efter det har bilen stått i 4månader.

The_Dude
26 november 2007 · 550 Inlägg

Ja bara fuska med miljön det är rätta vägen att gå...

Hammarslag Inläggskritiker
26 november 2007 · 990 Inlägg

The_Dude skrev:
Ja bara fuska med miljön det är rätta vägen att gå...

Bara ett lån av våra barn, men skulle en person som äger 4-5 gamla volvo bilar bry sig roll

Ny katt och lambda löser mycket.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang