2939
Sök

Fråga: Bygga Driftingbil

1 396 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#1
Har lekt lite med tanken att kanske bygga driftingbil för ca 30 000 :- inkl. bil.

Har funderat på 740 GLT 16v alt. 740 TIC.

Vad ska göras för att någon av dessa modeller ska fungera som driftingbil? Krängningshämmare?
Kapa fjädrar eller köpa sänkfjädrar?
Lamelldiff eller AGA-diff?   
Räcker effekten?

Eller finns det något bättre objekt i samma prisklass?

Ska helst vara bes. och skattad vid köp, alltså inga hemmabyggen t ex: GL med turbo etc.

Tacksam för svar

Mvh Niclas

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 december 2007
#2
Köp en sådär utkörd 740 TIC för en billig peng, svetsa diffen och ställ upp laddtrycket lite.

Effekten räcker till gott och väl, du får en bil med lätt bak och har en stryktålig motor som är lättmekad.
Drar du ur all inredning m.m får du en relativt lätt bil som är stabil på sladd och lätt att busa med.

Effekten skulle räcka i 16v-bilen också, men det kostar inte så mycket mer med en TIC i körbart skick.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 396 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#3
John87 skrev:
Köp en sådär utkörd 740 TIC för en billig peng, svetsa diffen och ställ upp laddtrycket lite.

Effekten räcker till gott och väl, du får en bil med lätt bak och har en stryktålig motor som är lättmekad.
Drar du ur all inredning m.m får du en relativt lätt bil som är stabil på sladd och lätt att busa med.

Effekten skulle räcka i 16v-bilen också, men det kostar inte så mycket mer med en TIC i körbart skick.

Okej, tack för svaret!

Men dom är ju så jävla svajiga 740s, räcker det med att kapa fjädrar eller ska man köpa?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

DFFL
9 020 Inlägg
3 december 2007
#4
Ur med fjädrar och dämpare och svetsa fast stålrör big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 december 2007
#5
NiclasT skrev:
Men dom är ju så jävla svajiga 740s, räcker det med att kapa fjädrar eller ska man köpa?

Eftersom du kan få bilen ganska billigt så kan du kosta på dig ett par hårdare fjädrar.
Annars går det med kapade om du tycker om att ratta lite smile

Bilen beror lite på hur stor mekvana du har. Ska du ha en driftbil skulle jag köpt en relativt slutkörd alt. rostig billigt och sen fixat upp den till dugligt skick.
Kostar mer tid än pengar att skruva/fixa med gamla 740's.

Annars finns ju lite andra alternativ också.
Detta är kanske lite gränsfall, men ett exempel på billig bil som går att få till en duglig åka-på-sidan-bil:
http://www.blocket.se/vi/14187074.htm?ca=9_s

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 december 2007
#6
Bara svetsa diff och grejjer? big_smile
Det är väll lite mer än så? Driftingbilar har ju helt andra camber-vinklar och sånt t.ex? Fast om man inte ska vara så jätteseriös kanske det inte spelar nån större roll...


4 506 Inlägg
4 december 2007
#7
Som det redan är saggt.

Toklätta allt som är lyx = bort.
Finns pengar över köp Dämpare å fjädrar avsedda för rally/racing = Hårdare än vanliga se bra ut sänkningsattserna.
Skaffa krängninghammere, Svetsa så du får dubbla.
Byt avgasystem. Mekonomen + Simons = gör själv och billigt.

Ta kontakt med Ahl84 här på Garaget! Han kör driffting i SDS med jusst en 740TIC!


Nissan 180, Jo kanske lättare eller ngt, Men tillgång till Reservdelar är nog värre där.
MVH Andreas

Kan du andas kan du dö.

Chef
379 Inlägg
4 december 2007
#8
740 Tic är en bra nybörjarbil, den är lätt i baken (50 kg lättare bak än 240 tex)
rätt okej styrvinkel (kan behöva moddas lite lätt egentligen, men inte till en början)

Svetsa diffen, eller ännu hellre få tag på en riktig diff, då det sliter som fan på bussningar och drivaxlar att åka svetsat.

Lägg upp ett lager av M46 lådor, lite avancerade växlingar och de stryker med smile
Eller om du vill kosta på så skaffar du en M90 och stoppar dit, vilket påminner mig att det finns en 760 Tic på blocket, som är bromsad 269 hk 398 nm där det följer med en M90 med grejer som behövs när man monterar den, samt en jäkla massa grejer till.

ska se om jag hittar annonsen.....

http://www.blocket.se/vi/14260068.htm?ca=9_s

där var den!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 396 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#9
Tack så mycket för alla svar!
Det känns lite tråkigt med 740 men det är nog den mest prisvärda.

Och cambervinklar m.m. Coilovers kostar mer än en 740 tongue

Tänkte bara köra lite för skoj skull smile Fler tips är välkomna !
Senast redigerat av NiclasT (4 december 2007)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

4 506 Inlägg
4 december 2007
#10
NiclasT skrev:
Tack så mycket för alla svar!
Det känns lite tråkigt med 740 men det är nog den mest prisvärda.

Och cambervinklar m.m. Coilovers kostar mer än en 740 tongue

Tänkte bara köra lite för skoj skull smile Fler tips är välkomna !

Du kommer varken behöva Coilovers eller justera Cambervinklarna nogt speciellt.
Som jag sade Kontakta Ahl84 han kör med 740TiC i SDF, Och han har ingen speciell
fjädring eller så, Och det går väldigt bra för han endå!

Kan du andas kan du dö.

21 Inlägg
4 december 2007
#11
vad är det jag läser... tongue
740 har bra styrvinklar orginal. behöver inte moddas i första taget.
jag vet inte vad jag har för fjädring på min bilen. antningen är det hårdare el så är det sprillans nya orginalgrejjer. min bil kränger en del nu. men det går helt klart att köra med den och jag tycker jag har bra känsla i min bil. det är inget jag prioriterar högt att göra den hårdare. jag har ca 200hk kanske lite mer, vad vet jag. räcker gott och väl iaf. du kan ju kolla på mina filmer hur den beter sig... den är dock sänkt i bak nu. endast en film från hedemora då den är sänkt. kränger mindre på den filmen.

annars sitter det dubbla krängningshämmare i bak. och dem är inte svettsade som jag läste längre upp eftersom det inte är bra att svettsa i fjädrat stål. utan bultade med plattjärn.

jag måste få säga emot en han som skrev att du ska sattsa på en dyr diff... alla som kör drifting nu vad jag vet i svenska serien, ja kanske inte alla. men dem flesta kör svettsat. det är helt klart det bästa. du kan lita på det till 100% och det är en driftingbil. vad gör det om det slits lite i bustningar el om någon drivaxel går av... det blir bra mycket billigare att byta än en dyr diff, samt finns känslan där dirket hur bilen beter sig.

sen lager med lådor vet jag inte heller. så häftigt växlar då inte jag iaf.. jag skickar i tvån direkt i starten sedan kör jag på tvåan hela banan rätt igenom... bara sparkar lite koppling om det behövs. fördelen med att köra volvo är att du har ett bra bottenvrid orginal. och behöver aldrig gå ned på 1:an.


Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
5 december 2007
#12
Annars är ju Ford Sierra jävligt sladdvänliga bilar.Hade själv en 2.0 CLX förra sommaren...toksänkt med styvare fjädrar(gjort av någon tidigare ägare)...gick nog fan mer på tvären än rakt fram...ska du sen lägga ut 30k på den så blir det nog ännu roligare.

Stolt far till Freddy 18/12-08

1 396 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#13
Ahl84 skrev:
vad är det jag läser... tongue
740 har bra styrvinklar orginal. behöver inte moddas i första taget.
jag vet inte vad jag har för fjädring på min bilen. antningen är det hårdare el så är det sprillans nya orginalgrejjer. min bil kränger en del nu. men det går helt klart att köra med den och jag tycker jag har bra känsla i min bil. det är inget jag prioriterar högt att göra den hårdare. jag har ca 200hk kanske lite mer, vad vet jag. räcker gott och väl iaf. du kan ju kolla på mina filmer hur den beter sig... den är dock sänkt i bak nu. endast en film från hedemora då den är sänkt. kränger mindre på den filmen.

annars sitter det dubbla krängningshämmare i bak. och dem är inte svettsade som jag läste längre upp eftersom det inte är bra att svettsa i fjädrat stål. utan bultade med plattjärn.

jag måste få säga emot en han som skrev att du ska sattsa på en dyr diff... alla som kör drifting nu vad jag vet i svenska serien, ja kanske inte alla. men dem flesta kör svettsat. det är helt klart det bästa. du kan lita på det till 100% och det är en driftingbil. vad gör det om det slits lite i bustningar el om någon drivaxel går av... det blir bra mycket billigare att byta än en dyr diff, samt finns känslan där dirket hur bilen beter sig.

sen lager med lådor vet jag inte heller. så häftigt växlar då inte jag iaf.. jag skickar i tvån direkt i starten sedan kör jag på tvåan hela banan rätt igenom... bara sparkar lite koppling om det behövs. fördelen med att köra volvo är att du har ett bra bottenvrid orginal. och behöver aldrig gå ned på 1:an.

Jag litar på dig! cool

Hur mycket, ungefär, har du lagt ut på bilen för att få den som den är idag? Svara gärna på PM om du vill!


Ja, svetsat känns la likabra, kan ju köpa 5 bakaxlar för samma pris som en dyr diff smile

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Evolution Garage
394 Inlägg
7 december 2007
#15
Ett bra tips ang fjädringen är att du köper biltemas husvagnsfjädrar. Dom är 30% hårdare än orginal och kostar inte många kronor.

Sen sticker du till skroten och plockar av en bakre krängningshämnare och bultar fast den bakom/framför den befintliga.
Vill du sen ha mer grepp fram kan du alternativt plocka av den främre krängningshämnaren... men då kan man nog få lite roll också.. så det kanske inte är att rekomendera.

Styrvinklarna duger utmärkt för gatbruk... 740 har ju bättre vändradie än små Berlingos smile

Vill du slippa problemen/rädslan för att få problem med diff och bussningar pga AGA-diff så rekomenderar jag en Aussie-Locker... dom kostar 3200kr+frakt och går INTE sönder i första taget.

Men som sagt... allt beror på hur mkt pengar du vill lägga ut.

Husvagnsfjädrar, extra krängningshämnare, aussie locker räcker ju till en början. När du väl börjar köra så dyker det säkert upp en hel del annat som du behöver byta. Då kan det vara bra att ha lite cash till det också. Typ däck? wink

Jag lär ju sladda om dig i Short Valley med 240in under vintern i alla fall!!!! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

1 396 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#16
camaro67 skrev:
Men snälla! Du har ju en bil som kommer bli perfekt för drifting. Novan!

Haha, ja lätt bak och tung fram är den iaf smile

Nej usch om man skulle dra in i en mur med den, vill inte ens tänka på det...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 396 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#17
barrre skrev:
Ett bra tips ang fjädringen är att du köper biltemas husvagnsfjädrar. Dom är 30% hårdare än orginal och kostar inte många kronor.

Sen sticker du till skroten och plockar av en bakre krängningshämnare och bultar fast den bakom/framför den befintliga.
Vill du sen ha mer grepp fram kan du alternativt plocka av den främre krängningshämnaren... men då kan man nog få lite roll också.. så det kanske inte är att rekomendera.

Styrvinklarna duger utmärkt för gatbruk... 740 har ju bättre vändradie än små Berlingos smile

Vill du slippa problemen/rädslan för att få problem med diff och bussningar pga AGA-diff så rekomenderar jag en Aussie-Locker... dom kostar 3200kr+frakt och går INTE sönder i första taget.

Men som sagt... allt beror på hur mkt pengar du vill lägga ut.

Husvagnsfjädrar, extra krängningshämnare, aussie locker räcker ju till en början. När du väl börjar köra så dyker det säkert upp en hel del annat som du behöver byta. Då kan det vara bra att ha lite cash till det också. Typ däck? wink

Jag lär ju sladda om dig i Short Valley med 240in under vintern i alla fall!!!! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Riktigt bra tips där! Tack så mycket!

Och du, har du inte sett den gamle rötna vita 740 med original-gummivinge bak som ligger brett i alla rondeller än? DÄR har du en motståndare i vinter winkwink

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Evolution Garage
394 Inlägg
7 december 2007
#18
NiclasT skrev:
Riktigt bra tips där! Tack så mycket!

Och du, har du inte sett den gamle rötna vita 740 med original-gummivinge bak som ligger brett i alla rondeller än? DÄR har du en motståndare i vinter winkwink

Om du bor i närheten av hållplatsen Runstavsgatan så har jag allt sett den!

Härligt med två vita faror i området i vinter! Jag lär ju heja när jag ser dig i rondellerna! wink
När första snön kommer så lär jag spendera större delen av tiden där och på åby big_smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

1 396 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#19
barrre skrev:
NiclasT skrev:
Riktigt bra tips där! Tack så mycket!

Och du, har du inte sett den gamle rötna vita 740 med original-gummivinge bak som ligger brett i alla rondeller än? DÄR har du en motståndare i vinter winkwink

Om du bor i närheten av hållplatsen Runstavsgatan så har jag allt sett den!

Härligt med två vita faror i området i vinter! Jag lär ju heja när jag ser dig i rondellerna! wink
När första snön kommer så lär jag spendera större delen av tiden där och på åby big_smile

Haha visst fan står den vid runstav;) Gött, ja det gör vi !

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT


Sök