VARNING: Det råder REN ISHALKA Underkylt regn I Skåne idag ! ! !

Sushikocken Sleeper
5 januari 2008 · 3 084 Inlägg

Toypon skrev:

Sushikocken skrev:
heh och jag som for till båstad och göteborg i helgen bara mellan gävle och götet var det minst 4 olyckor... dem var helt galna på radion ishalka och sådant. Konstigt men det var ju rena sommarvägen om man jämför här uppe big_smile vi kör på blankis i 150 på våra skitvägar med gropar och inte fan är det ofta den man hör tanten varna på radion.

men iaf "sörlänningar" har ju inte så sunt förnuft och ligger i 140 1 meter bakom bilarna så då är det ju inte så jävla konstigt att det inträffar olyckor. Ju längre ner i sverige man kommer ju sämre kör dem verkar det som..

Det är väl iofs inte så att dom kör sämre där nere än vi som bor/har bott längre norröver utan det är så att dom bara inte har samma vana...

Jag är inte rasist eller så men tänkte göra en jämförelse med en afrikan och en svensk för det...
Släpp ut en Svensk på isen och sedan en kenyan så får dom springa kapp där ute och du ser då att svensken oftast lyckas parera när man halkar till men det gör inte afrikanen för balans sinnet är inte tränat till det underlaget. Det betyder inte att vi är bättre på att springa än dom för det... wink

ehh? joo klart vi är vi spinger ju bättre än dem på is wink

Edit: fast jag drar ju inte alla över en kant... bara majoriteten smile finns ju kassa bilförare här uppe också.

Senast redigerat av Sushikocken (5 januari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
ingesalt
5 januari 2008 · 45 Inlägg

JohanMR850 skrev:
dem varna igen på  yttreringvägen i Malmö många Olyckor + det är mycket svårt o gå ute med..det är så halt.  saltet hjälper inte vid sånt här väder..

Mycket egendomligt, det du skriver ... !
Underkylt regn och blixthalka brukar i vanliga fall vara de frälsta saltvännernas främsta argument. och Aftonbladet skriver
"– Det är rena pansar-isen. Saltet biter inte på den, säger Lars Rosberg på länsvakthavande befäl på Skånepolisen till aftonbladet.se."

Kanske dags för Vägverket att ompröva vägsaltningen och dess förnämliga egenskaper. Som sagt det är hög tid att finna andra metoder mot hala vägar !!! Sand kanske ?

Det här är faktiskt ganska komiskt
lol

slippan
5 januari 2008 · 2 Inlägg

Haha, har ni det halkigt neröver.. smile här är det packad snö på vägarna! med fina vallar å stötta sig emot.

Lalle87
5 januari 2008 · 262 Inlägg

ingesalt skrev:

JohanMR850 skrev:
dem varna igen på  yttreringvägen i Malmö många Olyckor + det är mycket svårt o gå ute med..det är så halt.  saltet hjälper inte vid sånt här väder..

Mycket egendomligt, det du skriver ... !
Underkylt regn och blixthalka brukar i vanliga fall vara de frälsta saltvännernas främsta argument. och Aftonbladet skriver
"– Det är rena pansar-isen. Saltet biter inte på den, säger Lars Rosberg på länsvakthavande befäl på Skånepolisen till aftonbladet.se."

Kanske dags för Vägverket att ompröva vägsaltningen och dess förnämliga egenskaper. Som sagt det är hög tid att finna andra metoder mot hala vägar !!! Sand kanske ?

Det här är faktiskt ganska komiskt
lol

De har saltat utanför Trelleborg iaf, men den blåste bort innan allt skitväder kom.....
Tror inte heller det hjälper med salt idag, bilen frös till is medans man körde neutral

audi_100_quattro Race mekaniker
5 januari 2008 · 26 Inlägg

kul med lite halka när alla fyra spinner

Four rings to rule them all=)
Audi S4
Jeep cherokee "skogsbilen" (1990)
Audi S4 "ådin" (1993)
Lincoln Trucker
5 januari 2008 · 234 Inlägg

Småland - Bredaryd är det isgata med. Volvon spinner på 4:an på tomgång nästan äckligt halt.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
Drönirettab
5 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket. Uppvärmd sand ska fungera bra, då fäster sanden direkt på isen utan att flyga iväg av vinddraget från alla fordon.

Men problemet med underkylt regn är också att det bildas en isskorpa ganska snabbt ovanpå saltet/sanden, då är det lika halkigt igen. Detta med underkylt regn är inte lätt att handskas med, oavsett var i landet man bor.

Senast redigerat av Drönirettab (5 januari 2008)

D_MAN ?
5 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Drönirettab skrev:
Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket..

Saltet funkar ner till -12


http://www.vv.se/templates/page3____2060.aspx


Visste du det här om vägsalt?


*Det vatten som finns inom 20 meters avstånd från vägen påverkas mest av saltet

*Opinionen mot salt är störst i norra Sverige.

*Salt och modd gör att mer lösningsmedel sprids i naturen, när bilägarna måste tvätta sina  nerstänkta bilar oftare.

*Det finns medel som kan ersätta salt. Att helt övergå till dessa skulle dock öka statens kostnader för vinterväghållning dramatiskt.

*Den negativa attityden till salt beror framför allt på modden och på att saltet orsakar rost på bilar.

*Vägverket tar trafikanternas synpunkter om saltning på allvar.

*Vid halkbekämpning ska den metod användas som ger bäst resultat och lägst saltförbrukning. Det är alltså inte självklart att välja det billigaste alternativet eller det alternativ som är bäst för miljön.

*Det saltas allt mindre. Från vintern 1993-94 till vintern 1996-97 minskade Vägverkets saltanvändning med nästan 50 procent.

*Olyckorna ökar om man slutar salta vägarna.

*Salt smälter snö och is ner till minus 12 grader. Saltet kan alltså göra vägen fri från snö och is, även när det är minusgrader.

*Modden fastnar lätt  på bilarna på grund av blandningen grus, asfalt, gummi och salt.

*Det finns biologiskt nedbrytbara avfettningsmedel.

*Det går att helt låta bli att salta vägarna på vintern. Men då måste hastigheterna sänkas drastiskt och vissa vägar tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram.

*Ytterligare 60 personer skulle dö eller skadas svårt varje vinter, om vi inte använde tömedel på de högtrafikerade vägarna, och om vi bibehöll hastighetsgränserna.

*Den svarta modd som bildas på saltade vägar består till nästan hälften av asfaltpartiklar som rivs upp av dubbdäck. Modden innehåller också 40 procent grus och sand, 7 procent gummirester och 2 procent salt. Resten är fukt.

*Förebyggande saltning är en mycket effektiv metod. Den innebär att små mängder saltlösning eller fuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår.

*Saltet hindrar isbildning.

*Halka kan förutses med hjälp av olika övervakningssystem.

*Vägverket arbetar ständigt med att utveckla vinterväghållningen, exempelvis genom att varje vinter testa olika halkbekämpningsmedel.

*Salt kan inte ersättas av sand. Sanden blåser bort efter ungefär 300 fordon och är därför bara lämplig på lågtrafikerade vägar.

*I länder där dubbdäck är förbjudna är modden vit. Där är inte heller motståndet mot salt lika stort som i Sverige.

*Vegetationsskador uppkommer främst genom stänk på växternas gröna delar.

*De flesta trafikanter är nöjda med Vägverkets halkbekämpning.

*Barrträd är mer känsliga.

*CMA är det enda medel som bekämpar halka lika effektivt som salt. CMA (kalciummagnesiumacetat) ger inte rost på bilar i lika hög grad som salt. Men det är 15-20 gånger så dyrt som salt.

Senast redigerat av Evo-Danne (5 januari 2008)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
ponnee Yes!
5 januari 2008 · 34 Inlägg

hah, trillade när jag skulle gå ut och slänga sopor precis big_smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 januari 2008 · 4 529 Inlägg

Evo-Danne skrev:

Drönirettab skrev:
Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket..

Saltet ska väl funka ner till -8??

12 har jag läst ^^

D_MAN ?
5 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Evo-Danne skrev:

Drönirettab skrev:
Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket..

Saltet ska väl funka ner till -8??

12 har jag läst ^^

Japp, editera mitt inlägg big_smile även länk till tvivlarna smile

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
ingesalt
5 januari 2008 · 45 Inlägg

Drönirettab skrev:
Saltet har väl bäst verkan när temperaturen ligger nära 0 grader, när det börjar bli några minusgrader så hjälper det inte lika mycket. Uppvärmd sand ska fungera bra, då fäster sanden direkt på isen utan att flyga iväg av vinddraget från alla fordon.

Men problemet med underkylt regn är också att det bildas en isskorpa ganska snabbt ovanpå saltet/sanden, då är det lika halkigt igen. Detta med underkylt regn är inte lätt att handskas med, oavsett var i landet man bor.

Så här skriver Vägverket själv, på sin hemsida:
Fakta om snö - is - salt
Salt smälter snö ända ner till minus 12 grader!

Vid normala förhållanden smälter snö och is vid 0 grader Celsius. Men med hjälp av lite salt går det att smälta snö ända ner till minus 12 grader. Saltet "lurar" helt enkelt vintern. På det sättet kan vi åstadkomma snö- och isfria vägar även när det är minusgrader.


Idag verkar det plötsligt som saltet lurar inte bara vintern utan alla - inklusive Vägverket !!! lol

Jimmy_N Makaronborrare
5 januari 2008 · 993 Inlägg

Jävligt halt mellan Falkenberg och Halmstad nu med. Har kommit en regnskur samtidigt som det var minusgrader så här är blank is på vägarna. Får se om man vågar ut och drifta senare tongue

Groggmugg Beredare
5 januari 2008 · 561 Inlägg

Så.....

Nu har jag precis kommit hem efter en rush med Folk Fast i hissarna. Som jag sa innan har jag jouren på hissfel i nästan hela Skåne.
I Lund var där strömavbrott, så där fastade några på Klostergården och i Hjärup.
Jag tog väg 11 mellan Dalby och Staffanstorp och på den vägen mötte jag två bilar som kört av vägen plus att det fanns lastbilar som inte kom upp för väldigt små backar. Jag körde i 50km/h och kände vinden ta tag i bilen så bilen släppte smått. Riktigt snorhalt var det!

Nu tar jag bara folk fast o tar hissfelen imorgon... Jag kör nu bara i nödfall! tongue

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
mellowd Drop Shop
5 januari 2008 · 926 Inlägg

Är underkylt regn uppåt jönköping också

_Tony_ ???
5 januari 2008 · 661 Inlägg

Smoke skrev:
och i norrland är det -15 och regn, inte går vi ut och varnar wink

hur kan de regna om de e -15???

Jimmy_N Makaronborrare
5 januari 2008 · 993 Inlägg

_Tony_ skrev:

Smoke skrev:
och i norrland är det -15 och regn, inte går vi ut och varnar wink

hur kan de regna om de e -15???

Det kan vara mildluft uppe i dom övre luftlagren samtidigt som kalluften ligger vid marken och då hinner inte vattendropparna frysa förrän dom når marken

Digital_Kicker
5 januari 2008 · 3 721 Inlägg

JohanMR850 skrev:
Vill bara varna er  ger er inte ut om ni inte måste det är ren   ISGATA  ute

  Underkylt regn   Isen på bilarna sitter som Pansar med.

  hålle er  inne så slipper ni olyckor m.m  Mvh Johan

mmm, märkte det när jag körde från Svalöv till helsingborg. Fick hålla typ 60-70 på motorvägen, en olycka på vägen och lite avkörningar

Masaru hater
5 januari 2008 · 656 Inlägg

Går inte ens o drifta längre. Körde farsans skönhet(Traktor S60) nyss och drog man handisen så gled man mer än en pervers gör om fredagskvällarna. No grip to the front wheels maan.

keft säger jag bara

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
ventohuan Fartdåre!
5 januari 2008 · 592 Inlägg

Norrläningarna kan snacka om att vi i söder inte kan köra bil! Men de e en viss skillnad på halkan här nere i Skåne o den i Norrland! Vi har mycket mer is gator här nere. Snö halka är inte samma sak! Vi kan ha plus o regn på dagen sen på kvällen kommer minus graderna o då blir de blöta vägarna rena isgatan! o De syns inte alltid. Böir så klad svart is. Livs farligt.

Men kan ju hålla med om att vissa borde ta de lite lugnare på vägarna! Vet folk som tycker att ja behöver inte ta de lugnt ja har ju Ny bil, Nya dubbdäck o en massa kontroll system som anti kas o anti sprätt. Dessa borde gå en ny kurs i halkkörning!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang