4025
Sök

Enkel, gärna billig, god mat? Vad e det? Tipps!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Hallå där ute, jo det är så att jag står i färd med att flytta ihop med tjejen. Skulle gärna vilja ha några bra tipps på god mat som inte tar 3 timmar att göra efter jobbet... Det är mest tidsaspekten jag vill åt, gött om det går snabbt:rolleyes: Dom där makaronerna med köttbullar kan jag, men någon som har några andra bra råd? Länkar? Ingen av oss två har någon vidare erfarenhet men jag hade ju bra betyg i hemkunskap iaf:lol:

Rickard

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2008
Jag och tjejen brukar göra kycklingfilé.
Steka det, koka ris och göra en god sås (valfritt vilken).

Tar knappt längre tid än köttbullar och makaroner och är inte svårare heller, men ruggigt gott smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 703 Inlägg
11 januari 2008
Ja kycklig är smidigt.

Lägg frysta kycklingfiléer på en plåt, in i ungnen i ca 20-30minuter på typ 200grader. Använd valfria kryddor.
Smidigt att ha färdig kyckling i kylet eller fryset, lätt att sedan slänga ihop en sallad eller nåt annat gott.

52 Inlägg
11 januari 2008
Nudlar med något lätt eller bara nudelsoppa, går snabbt och är oerhört enkelt. Står på förpackningen hur du gör wink

It's nice to be important but it's more important to be nice.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2008
Limey skrev:
Nudlar med något lätt eller bara nudelsoppa, går snabbt och är oerhört enkelt. Står på förpackningen hur du gör wink

Problemet med nudlar är bara att man förlorar mer energi när man äter det än man får av att äta det tongue

Nudlar i någon wok eller i något annat är gott däremot smile

155 Inlägg
11 januari 2008
gör chili con carne så kan ni ha fistävling efteråt

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 januari 2008
grejen med att laga mat snabbt har mest med att laga det allt samtidigt så det är klart och sen bara slå ihop det

sen köttfärs är kung du kan göra hur mycke olika grejer som helst sätt av 2 timmar en söndag och gör en massa olika mat som bara är att värma på eller laga till under veckan det är gött sam roten till bra ekonomi

tuvärr förljer jag inte mitt eget exempel
Senast redigerat av azid (11 januari 2008)

2slow

★★★★★
455 Inlägg
11 januari 2008
Taco!

bara bryna köttfärs o sen ha lite grönsaker i o cramie fräsch. lätt billigt o gott smile

52 Inlägg
11 januari 2008
John87 skrev:
Limey skrev:

Problemet med nudlar är bara att man förlorar mer energi när man äter det än man får av att äta det tongue

Nudlar i någon wok eller i något annat är gott däremot smile

Man blir mätt i alla fall big_smile

It's nice to be important but it's more important to be nice.

281 Inlägg
11 januari 2008
Fixa en sallad med massa olika grönsaker och släng i lite fiberpasta och kanske lite stekt kycklingfile.
Det är jäkligt gott, och tog ca:25minuter att göra.
Smaklig målis  smile

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Många bra förslag här:D kyckling som några nämn här e ju riktigt gött, smidigt med fileer oxå:) Köttfärs det har man ju hört man kan göra mycket spännande me oxå, taccos det har man ju prövat på. Tror bara det e för mig att praktisera lite. Jag o polaren lagade ju mat åt folk här på nyår, folket var lite nervösa när vi började blanda kryddor vilt efter några öl men fläskfileen blev ju riktigt trevlig... Recept: stek köttet lagom, sen fyll stekpannan med matlagningsgrädde o creme fraiche (stavning??) för o få sås.Koka ett tag o lägg i massa tabasco o andra kryddor. Men hur gör man sås på riktigt? tongue

2 668 Inlägg
11 januari 2008
vad menar du med sås vad för sås till vilken mat?

2slow

Volvonörd
1 187 Inlägg
11 januari 2008
makaroner med bacon ihopblandat med en burk creme fraishe (stavning?) är ruggigt gott. Snabbt billigt enkelt. Ps man kan värma baconen i micron om man vill göra det snabbare än å steka, men inte lika gott...

Annars:
bruna bönor å korv...
korvstroganof å ris...
makaroner å korv...
köttbullar å mos...

eller en egen tacopaj wink

Sourcream & union chips läggs i en ungnsform, stek på köttfärs blanda i lite tacokryddor och 1-2 dl vatten i stekpannan, låt puttra lite innan det läggs på chipsen i formen, på med riven ost och in i ugnen 175grader tills osten är gyllenbrun. Servera med en grönsallad och creme fraishe eller gräddfil och en god kall dryck på ett bord med levande ljus tillsammans med goda gäster eller bättre hälft wink

Over and out!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
azid skrev:

Tja, säg att man steker kotletter o vill ha något annat än pulversås till det?
Senast redigerat av v8rickard (11 januari 2008)

Bilplåtslagare
324 Inlägg
11 januari 2008
Fan vad många som stavar fel på creme fraiche, ska det vara så svårt? Kyckling med ris och currysås är billigt, snabbt och gott:D

Bilplåtslagare
324 Inlägg
11 januari 2008
v8rickard skrev:
azid skrev:

Tja, säg att man steker kottletter o vill ha något annat än pulversås till det?

Lyft upp kotletterna, låt flottet vara kvar, slå lite kaffegrädde och lite soja och lite krydda, lite redning eventuellt. Klart, färdig god sås:D

2 668 Inlägg
11 januari 2008
kan göra bea eller sky sås eller fuska till en rödvin om man vill

2slow

Språkfascist
109 Inlägg
11 januari 2008
azid skrev:

haha, ska du ha bea till kotletter? smile

Syns man inte, så finns man inte.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2008
Enjoii skrev:
azid skrev:

haha, ska du ha bea till kotletter? smile

Ja?
Jättegott ju smile

bäst
319 Inlägg
11 januari 2008
tips kyckling filer som du skär i ca 2-3 cm skivor steker dom slänger i rätt mycket färska championer 2burkar vitlök och örter cream fraiche rör i hop det blir as gött sen lite ris till de. eller varför inte en go köttfärspaj? bakadpotatis bara att slänga in i mickron eller ugn! sen en 3 gräddfil lite skinka eller bacon lite rödlök eller något att man vill ha i!
Senast redigerat av kalle_fiat (11 januari 2008)

Sök