3391
Sök

Dags att skaffa "ny" bil, 855/V90/945...?

38 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Hejsan..

Har nu bestømt att det ør dags att kæpa ny bil, mina tankar ør att kæpa mig en 855:a GLT eller T5:a/R.

Men jag har alltid tidigare kært bakhjulsdrivet 740/5/940/5.
Kommer man att ångra sig tro? med framhjulsdrivet, hur køndes det fær er nør ni bytte från bakhjulsdrift till framhjulsdrift?

Kravet ør att det denna gången ska vara en kombi(dock kommer det bli en sportig kombi:))

Vilken motor rekomenderar ni på 855:an?
Eller ska man kæpa sig en 945:a turbo å kønna sig som hemma?

Skulle vara tacksam om man fick lite tips och synpunkter ifrån er som redan har gått igenom detta "dilemma".

Ursøkta min norska skrivning(jag ør inte norsk, utan stolt svensk, men jobbets dator ør norsk)

Mvh Michael.
Senast redigerat av dallan81 (21 februari 2008)

-The lapdance is so much better when the stripper is crying-

Öh, barlös.
300 Inlägg
20 februari 2008
Säger bara en sak, köp inte felhjulsdrift. Du kommer ångra dig, kör på en 945 om du vill ha en trevlig familjeräser.
Senast redigerat av DPB (20 februari 2008)

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
20 februari 2008
Köp en 855 du. Ok du kanske inte kan leka lika mycket men du åker skönare bekvämare i en 855.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

933 Inlägg
20 februari 2008
DPB skrev:
Säger bara en sak, köp inte felhjulsdrift. Du kommer ångra dig, kör på en 945 om du vill ha en trevlig familjeräser.

håller med

397 Inlägg
20 februari 2008
Jag gick från 740Turbo till saab900NG turbo..
Vart sur på mig själv och svor att aldrig mer varken ha saab eller framhjulsdrift!

Kör hårt!

//Stoffe

helt galen
388 Inlägg
20 februari 2008
Är du van vid bakhjulsdrift kommer en 850 kännas som ett förbannat jävla slagskepp. Med felhjulsdrift går man inte längre runt på alla konstiga ställen man går runt på när man kör rätthjulsdrift.

Tycker inte att komforten skiljer sig ngt nämnvärt mellan 940 och 850 heller. 940n är roligare att köra!

Varför åka fort när man kan åka brett?

593 Inlägg
20 februari 2008
Volvotjej84 skrev:
Är du van vid bakhjulsdrift kommer en 850 kännas som ett förbannat jävla slagskepp. Med felhjulsdrift går man inte längre runt på alla konstiga ställen man går runt på när man kör rätthjulsdrift.

Tycker inte att komforten skiljer sig ngt nämnvärt mellan 940 och 850 heller. 940n är roligare att köra!

håller med, är du van vid bakhjulsdrift så tycker ja du ska köra på 945:an.. Argument att man åker bättre i en 850 vet ja inte om ja kan hålla med, de sista 940 bilarna som byggdes skiljer sig inte mkt från 850, och med m90 lådan blir det fasen så mkt trevligare också.

Sen visst, går det ju inte komma ifrån att en 5:cylindrig motor är ganska trevlig, och både köra och trimma, men är det tillräckligt argument??

blir nog bra vilket som du än köper.

lycka till

Fotograf
1 319 Inlägg
20 februari 2008
940 oldscool( inte säkra om det skulle bli en olycka)
850 newage (all säkerhets utrustning vart utsedd till värdensäkraste bil då den kom)

sen angående drivlinan så kan man bara köra så kan man ha skoj som fan med framhjulsdrift

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 februari 2008
Jag hade då slått till på en 945:a, eller varför inte en manuell 965:a, vet att det är ovanligt men oj vad snygga de är. De är bekvämare än vad vissa tror, sen går de att få grymt snygga med.

Braaaaap?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2008
Motorn i 855'an är överlägsen den i 945'an.
Enda nackdelen med 855'an är att den är framhjulsdriven, men hur ofta ligger man på bredden med en familjekombi?

Fattar inte varför alla klagar så. Enda gången bakhjulsdrift är bättre är när greppet inte finns där, och det problemet får man bara om man går över ~300hk och ska stämpla direkt ifrån rödljusen.
Att alla säger att det är så mycket sämre med framhjulsdrift visar bara att dom inte kan köra.
Det kräver lite mer teknik, men inte går det så mycket långsammare.
Och det var ju inte en räser han skulle ha, utan en familjebil med lite muskler.

940 känns som en stenåldersbil om man jämför med en 850.
Farsan har en 940 och jag har en 850 så jag har åkt/kört ganska mycket med båda.
Skulle ta 850'n lätt över 940'n. Om jag inte ska tävla i drift, som jag ändå inte ska..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Öh, barlös.
300 Inlägg
20 februari 2008
Visst man kan ha skoj som fan med en framhjulsdriven bil men bra mycket roligare tillexempel på vintern. Tror alla har den där lilla pojken som får en att vilja sladda någon gång iallafall på vintern?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2008
DPB skrev:
Visst man kan ha skoj som fan med en framhjulsdriven bil men bra mycket roligare tillexempel på vintern. Tror alla har den där lilla pojken som får en att vilja sladda någon gång iallafall på vintern?

Jag bytte från en 740 till en 850 och sladdade en del förut.
Visst saknar jag det lite ibland, men dom få gångerna jag känner för att sladda får jag leva med mot att jag har en mycket bättre bil på alla andra sätt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

406 Inlägg
20 februari 2008
Har haft både 850, 855 940 och 940, samt en hel drös me 740is.. O ja måste säga att jag föredrar 945:an helt klart!
Inte bara i drivningssyfte, utan snarare i kvalitet sett! Visst, 855:an känns lite modernare och det kanske är roligare med en 5cylindig motor, men kvaliteten är dock inte alls lika hög som på en robust 945:a. Det är iaf vad jag fått erfara av flera 850is.
Se till att välja en 945 Classic, sista årsmodellen med B230fk motorn. Då har du en bra, fullutrustad bil för många år framöver, som kan bli en helt ok familjeracer med ett litet chip smile
Annars vet jag en polare här på garaget som har en V90 manuell till salu, som tidigare nämndes i tråden.. Tompa på garaget.. Grymt fin!

2 924 Inlägg
20 februari 2008
Den erfarenhet jag har är att man INTE åker skönare i en 850 än en 940, speciellt vid långfärder....de sista 940/960 eller S/V90 som de hette det sista (1997-1998), är av stor klass när det gäller komfort, där är 850 på efterkälken... uppdateringen till S/V70 gjorde den avsevärt bättre, så 850 skulle jag glömma... beroende på vilken variant och prisklass du inriktar dig på såklart

(Ps. Som ni kanske ser så ser jag ju inte ut att vara Volvo-människa just nu men jag har en hel del erfarenhet av dem i alla fall. Ds)

~ Life is short, have FUN! ~

1 196 Inlägg
20 februari 2008
fredda_king skrev:
940 oldscool( inte säkra om det skulle bli en olycka)
850 newage (all säkerhets utrustning vart utsedd till värdensäkraste bil då den kom)

sen angående drivlinan så kan man bara köra så kan man ha skoj som fan med framhjulsdrift

Konstigt att 850 blev utsedd till världens säkraste bil då den kom, den testades ju aldrig, samma som med s70, v70 mfl av volvos bilar... Sen har jag för mig att det är Saab som haft den utmärkelsen ganska länge, ända sedan 80- talet..

Men men, jag kan ju ha fel...

Personligen hade jag satsat på en 945:a, då den är mera lättmekad, håller bättre och troligen erbjuder mer komfort... Verkar rosta mindre än 850 också. En annan fördel är att reservdelar är billiga och lätta att få tag i, både original och priatdelar.

Om du kollar på bilprovningens satestik över båda dessa bilar så klarar sig 940 modellerna sig mycket bättre än 850modellerna... Volvo 850 har jag även hört ska ha problem med hög oljeförbrukning, oljeläkage och gnissel och vibrationer från bromsar...
Senast redigerat av master_lars (20 februari 2008)

38 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Hejsan alla! och tack fær alla svar ni givit mig.

Det blev ju inte direkt løttare nu iofs att vølja vilken bil man ska kæpa..hehe.

Men det lutar lite åt att det får bli en 945:a turbo trots allt...

Jag gillar verkligen 945, men var sugen på att testa ngt nytt, tyvør kønner jag ingen just nu som kær 855, annars så hade man ju kunnat testa en svøng å få lite kønning på den bilen.

Nee nu ska jag ut å leta upp mig en fin 945 turbo(till 95%)så blir det en sådan nu..

Jag ska kolla på tompas nu...

Och om ni har en fin 945 turbo 97/98:a tillsalu eller vet ngn som søljer så ør det bara att hæra av sig.

MvH Micke.

38 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Har kollat en del nu, finns inga "praktexemplar" på blocket just nu:(

Och jag fastnade verkligen för 965/v90, dessa är väldigt fina, men vilken motor ska man välja 2,5L eller 3.0L?

Hur går V90 bilarna, går dom bra-går dom bättre än en 745/945 16v glt?

Skicka gärna in tips på fina exemplar på dessa modeller nu-pristak är runt 50 000kr.

Mvh Micke.

406 Inlägg
21 februari 2008
Spelar egentligen ingen roll vilken av dem du väljer. Båda är ju i princip samma motor. En 6:a på 24vent. Är ju bara volymen som skiljer.
Vill du ha en manuell är det lättast att få tag på en 2,5a, då det inte gjordes många 3,0or som manuell, utan mest automat. Tompas är dock en 3,0 manuell som sagt.

2,5 Manuell/Automat har 170hk
3,0 Manuell har 185hk
3,0 Automat har 204hk.

Går verkligen inte att jämföra motorerna med en gammal 16ventilare. Helt annan motorkaraktär med riktigt gött vrid och bra med pulver när man trycker på! Klart bättre än en 16v.

Motorn utvecklades ju redan till 960 1991, men än idag kör det med i princip samma motor i S80mfl, vilket visar att kvaliteten är mycket god.
Det man skall se upp med är väl främst ventilknack, och se till att alla remmar är bytta i tid.

38 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Ok tack för tips och info.

Är verkligen sugen på en v90 nu, fin och passande bil för mig.

Om man får/har ventilknack-vad innebär det konkret? och hur mkt kostar det att åtgälda isåfall?

Jag är sugen på tompas bil, men vet inte om jag får tag i ca 57tkr just nu...jag ska kolla vidare med ekonomin och på andra bilar.

MvH Micke.

38 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Ni som vet, ska man satsa på en manuell 2.5L eller en 3.0L, jag har hört att 2.5:an drar mer bensin?

Jag kan inte bestämma mig..

Och vill ha råd ifrån er som vet bättre.

Mvh Micke.

Sök