3498
Sök

Motorlampan lyser i t-5:an -94 Vad kan vara fel????

///R-Rated
518 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
Har lånat ut bilen till en polare under veckan, han ringde nyss och sa att motorlampan lyser....
Vad kan det bero på, den e nyligen besiktigad, och då tycker jag att man kan utesluta lamdasonderna eller?
Hjälp, ska man våga låta honom köra med bilen ändå..????
Senast redigerat av nikotino (13 mars 2008)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

4 822 Inlägg
14 mars 2008
Det är lönlöst att försöka gissa varför motorlampam har tändt sig utan att läsa av felkoderna då det är välldigt många olika anledningar till varför den tänder sig.

Hur man läser av felkoderna på en 850 92-95 hittar du om du söker här på forumet då jag har skrivit i flera trådar hur man gör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 813 Inlägg
14 mars 2008
Radering:
ALLA FELKODER MÅSTE LÄSAS UT MINST EN GÅNG FÖRST!! sen gör du enl. följ: Håll knappen (diag) intryckt ca 6-7 sec - släpp - ner dioden tänds igen så trycker du ner knappen igen ca 6-7 sec. --klart. OBS Detta måste göras i båda styrenheterna om du har det.    hittade på volvoforum om du vill släcka den sök på google så kommer du hitta hur du ska läsa av felkoden och vad den betyder....!!   nästan allt man vill veta hittar man på google nu förtiden;) lycka till

Åk före du så väntar jag på dig där..!

4 822 Inlägg
14 mars 2008
dj_padde skrev:
hittade på volvoforum om du vill släcka den sök på google så kommer du hitta hur du ska läsa av felkoden och vad den betyder....!!   nästan allt man vill veta hittar man på google nu förtiden;) lycka till

varför ska han googla när svaret finns här på forumet? vilket jag redan skrev i mittt förra inlägg wink

Så här skrev jag i en annan tråd om hur man gör:
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

///R-Rated
518 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Christian S skrev:
dj_padde skrev:
hittade på volvoforum om du vill släcka den sök på google så kommer du hitta hur du ska läsa av felkoden och vad den betyder....!!   nästan allt man vill veta hittar man på google nu förtiden;) lycka till

varför ska han googla när svaret finns här på forumet? vilket jag redan skrev i mittt förra inlägg wink

Så här skrev jag i en annan tråd om hur man gör:
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mkt bra förklarning, ska få lite hjälp av en mekaniker idag... Tack ska du och andra ha!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Sök