Sök i forumet ffs!!
Detta har varit uppe i typ hundratals trådar redan, börjar bli tjatigt att dra samma visa om och om igen
Iaf:
1. ja det är 25% moms som slängs på så fort grejorna kommer in i tullen. Dessutom tillkommer en tullavgift på en viss procent av värdet.
2. Att skicka som gåva funkar enligt lag och rätt *endast* om varuvärdet inklusive frakt inte överstiger 500kr vilket är ungefär 80 dollar.
3. Inga sidor i usa kan göra så att du slipper skatta här i sverige (om det är det du menar), däremot kanske det finns vissa sidor som bjuder på frakten över en viss ordersumma men är det tunga grejor så tvivlar jag på att dom skulle bjuda på frakten då den ofta kan gå på flera hundra om det är riktigt tunga eller stora och klumpiga grejor du handlar.
Med det sagt:
Tullen missar ofta att sätta moms osv på paket skickade som gåva även om det deklarerade varuvärdet överstiger 500kr *men* det är ingenting du ska räkna med kommer hända, räkna *
alltid* med att du kommer att få betala skatt med på grejorna, slipper du den sen ska du betrakta det som en bonus.
Många säger att man ska ta priset gånger tio för att få fram det slutliga priset här i sverige och det ska tydligen vara relativt exakt (om man nu åker på att betala skatt alltså).
Jag har köpt både Gtech's, diverse småprylar och nu sist en cd-växlare från USA (eBay) och dom har jag sluppit att betala skatt på pga att jag lärt mig någorlunda hur man ska slippa skatten.
Att smita undan momsen är egentligen olagligt (inte för att allt för många bryr sig om det) och att fuska med skatten är inte en rättighet utan en *risk* man måste vara villig att ta för att tjäna dom där extra kronorna på affären.