2471
Sök

Extra batteri, separat krets med egen generator eller parallellkoppla med skiljerelä?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Har köpt ett extra batteri (ska placeras bak i bilen) som jag ska ha för o driva slutsteg o en strömomvandlare. Tänkte först bara koppla med ett skiljerelä men kom sedan på idén med o bygga på en generator till på motorn. Har påde plats o remskiva för detta då där sitter en luftpump till avgasreningen som ändå inte är inkopplad nu... Har även en generator liggande.

Så jag undrar om det kan fungera o göra så här? ska alltså inte koppla ihop batterierna alls på plussidan, behöver väl jorda allt i karossen för o få jord till den nya generatorn och så gamla batteriet får tillbaka sin ström från remoten. Är ju även bättre med en generator till då man slipper anstränga den gamla så mkt.

Som sagt, går det att göra så här eller ska jag köra med ett skiljerelä o bara parellellkoppla både generatorer (eller en större ist) o batterier?

Kan ta emot både fakta o teorier om varför detta går/inte går...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
3 maj 2008
#2
Det borde fungera med en till generator. Finns väl dessutom en del som har två separata strömkretsar, en "vanlig" och en som har lite högre spänning (tex 16-18V) för att få ut högsta möjliga effekt ur slutstegen.

Fast det där sista får nog mer rutinerade skriva om, jag har inte pysslat med sånt smile.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#3
Okej. finns det nån här som har hållt på med sånt då? eller bara nån mer som vet om min lilla koppling skulle kunna funka? funderar även på vad jag bör ha för kabelstorlek från den nya generatorn bak till batteriet?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
4 maj 2008
#4
Kabeldimensioneringen bör vara anpassad för kabellängden och generatorns laddström för att få så små förluster som möjligt.

Hur lång kommer kabeln att vara och hur många ampere är generatorn på?

Att koppla ihop båda generatorerna ska fungera det också, så har flera gjort. På en "projektbil", som jag och en polare har, så har vi monterat dubbla generatorer. Bilen är dock inte testkörd med generatorerna än, men jag har frågat personer som är kunniga på generatorer och de säger att det ska fungera att ha två stycken ihopkopplade med varandra. De bör nog helst vara lika stora.

Du kan fråga tex Streckkoden här på forumet, han jobbar med generatorer.


Jag kanske missförstod dig angående dubbla generatorer.
Tänker du koppla ihop generatorerna eller låta dem ladda ett batteri var?
Senast redigerat av Drönirettab (4 maj 2008)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#5
Kabeln blir nog ca 5 meter, minns inte riktigt hur långt det är dit bak... Tror generatorn jag har är på 70A (funderar även på o skaffa biltemas 100A) Jag hade tänkt koppla dom till var sitt batteri, men om det inte går koppla ihop dom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
4 maj 2008
#6
Räknar man på 100A ström genom kabeln så blir spänningsfallet 0,4V med 21mm2 kabel och ca 0,24V med 35mm2 kabel. Så stor ström går det ju inte genom kabeln hela tiden, men det är aldrig fel att ha ordentlig kabel. Jag rekommenderar minst 21mm2 kabel iaf, men hellre grövre.

2 655 Inlägg
4 maj 2008
#7
Ska du köra med dubbla generatorer så rekommenderar jag att du använder en generator/batteri.
När man kopplar ihop 2st generatorer så brukar det vara känsligt att bägge reglerar av laddspänningen på samma volttal, för reglerar den första generatorn av vid 14,6V och den andra generatorn på 14,8V så får den generatorn som levererar högst spänning jobba mera.

Har du 2st olika generatorer, effektmässigt så bör du köra separata laddsystem.
Jag skulle ha kört med den större generatorn till bara bilstereon och haft kvar den generatorn som sitter i bilen för att sköta resten av bilens funktioner.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#8
Hmm hade ju inte varit fel med 35 kvadrat då. men eftersom jag redan har en kabel på 21 kvadrat bak nu så kan jag ju använda den tills jag orkar skaffa en annan...

Ja då lät ju min idé med två batterikretsar bättre än o bara ha en... Är ju även bra då man inte ger bilens ordinarie elsystem/generator en massa onödiga belastningar.

Vill bara fråga en gång till för o va säker på att ha rätt, att koppla ihop jorden på dom båda kretsarna är alltså inget problem? antar att batterierna bara "tar emot" den strömmen dom har lämnat ut på sin andra pol, o inte varandras...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 287 Inlägg
4 maj 2008
#9
Det är precis det man vill. Kopplar man inte ihop dom har man två flytande spänningssystem i en bil och det är ingen höjdare. Man vill ha samma nollpotential på båda systemen. Dvs fett ihopjordade.

/Göran

henke_99 skrev:
att koppla ihop jorden på dom båda kretsarna är alltså inget problem? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#10
Bra bra... ville som sagt bara vara ordentligt säker. är ju inte så sugen på o paja varken batterier eller annan elutrustning. batterisyra är fullt tillräckligt spännande även när den håller sig inne i batteriet tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök