2768
Sök

Alternativ till vägtullar?

1 414 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#1
Nu har man hört allt ont o gott om vägtullar i nästan en månad. Dom flesta tycker att dom är dåliga men även att den minskade trafiken är bra.

Tänkte att vi kanske skulle kunna komma på ett alternativt sätt att fortfarande hålla trafiken nere men ändå slippa vägtullarna, vi kanske kan vara smartare än politikerna smile

Kommer ni på något seriöst bra förslag så kan jag skriva till politikerna o be dom lägga fram det som ett förslag i riksdagen smile

Endast seriösa förslag helst... ironi o dumma kommentarer kan vi väl ta i nån annan tråd smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

264 Inlägg
12 januari 2006
#2
Jag har hört att i vissa länder får man bara köra vissa dagar, utom i akutfall givetvis.
t.ex du får köra måndag- torsdag och jag torsdag-söndag.
Detta hade kanske kunnat fungera om man satte in bättre kolektivtrafik
Fast jag måste erkänna att jag vill kunna ta ut bilen en runda när jag vill.

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

1 231 Inlägg
12 januari 2006
#3
Det är ju svårt att få folk att lämna bilen hemma när kollektivtrafiken ser ut som den gör. Gåt väl an i de större städerna med för de mindre är det inte alltid så lätt att ta bussen.

Håller med jocke, vill kunna ta bilen när jag vill så att stänga vägen ibland är nog ingen bra idé.

Mitt projekt: Evo III

1 414 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#4
Jag vet egentligen bara en enda stor lösning och det är flerplans vägar... Det finns ju inte plats för fler vägar på bredden så då får man bygga en våning till med väg ovanpå... All tyngre trafik restrikteras till botten våningen och lättare typ vanliga bilar och mc till över våningen... Det är ju oftast lastbilar och mer långsamt gående fordon som skapar problemen speciellt när dom ska byta fil m.m.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 januari 2006
#5
Det verkar som att MP & Sossarna vill ha en bilfri stad, istället för trängselskatter så föreslår jag att man återbetalar (löser ut) oss bilister (alla som äger en eller flera bilar) eftersom det är vi bilägare som via fordonsskatten ÄGER vägarna.
Låt säga att alla vi får tillbaks halva årsskatten på våra personbilar och då kan dom göra vad dom vill med vårat vägnät. Just nu har nätet stulits av en bilistskara som är emot stölden...
Jag förelår att sossarna köper ut oss bilister innan dom börjar med biltullar, OCH TILL ALLA ER SOM SÄGER ATT "BILTULLARNA RÖR INTE MIG"...
Sossarna är kända för mjuka smygstarter, gör vi inget åt biltullarna nu så kan NI ALLA räkna med biltullar både i städer & på större vägar samt en regäl PRISHÖJNING!


1 414 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#6
carnageman skrev:
Det verkar som att MP & Sossarna vill ha en bilfri stad, istället för trängselskatter så föreslår jag att man återbetalar (löser ut) oss bilister (alla som äger en eller flera bilar) eftersom det är vi bilägare som via fordonsskatten ÄGER vägarna.
Låt säga att alla vi får tillbaks halva årsskatten på våra personbilar och då kan dom göra vad dom vill med vårat vägnät. Just nu har nätet stulits av en bilistskara som är emot stölden...
Jag förelår att sossarna köper ut oss bilister innan dom börjar med biltullar, OCH TILL ALLA ER SOM SÄGER ATT "BILTULLARNA RÖR INTE MIG"...
Sossarna är kända för mjuka smygstarter, gör vi inget åt biltullarna nu så kan NI ALLA räkna med biltullar både i städer & på större vägar samt en regäl PRISHÖJNING!

Det ligger mycket i det du säger. Även momsen på allt som berör moms skulle ju bara vara en temporär ökning tills staten fått ordning på ekonomin, men en temporär lösning blev det ju inte, man kan ju iof hävda att dom inte fått ordning på ekonomin än tongue Nej jag tycker som du.

Nu kanske jag får mycket skit för det här men jag tycker faktiskt att europa har löst sina vägproblem ganska bra genom vägtullar. De som använder vägarna får betala för dom. Man kan gott införa vägtullar på samtliga större vägar i Sverige och sedan halvera bilskatten i samma veva. Samma sak gäller bussar m.m. Låt dom betala för tjänsten som använder den!

Jag har tex inte åkt kollektivt på nästan 4 år, varför ska jag vara med o betala för något jag aldrig använder?
Senast redigerat av Founder (12 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 januari 2006
#7
Tack för det, om man som du säger ska betala vägtullar så bör man nog först och främst ta bort 8.20:- av skatten på en liter bensin & diesel. Då har dom sin 1/4 moms på drivmedlet + några ören i miljöskatt...
Sen till alla er som engagerar er i lokal sosse & vänster politik utanför stockholms kommun:
Jag och många fler vet att ni är lika mycket emot tullar som resten av befolkningen. Dom som är för tullarna är riksdagssossar & vänsterpartister samt miljöpartiet som tack vare sitt namn fick 4.5%, folk visste uppenbarligen inte vad dom röstade på, dom flesta som röstade på MP var 18-24åringar, helt utan politisk kännedom. Nu vet vi vilket misstag det var...
Baltstatare & Polackerna asgarvar åt oss dumma svenskar, varför?
Jo därför att S förhandlade med MP om en viss internationellt stadgad fiskekvotering.
MP´s krav va att 90% skulle sägas upp, och så blev det, grattis hjärndöda MP!
Eftersom det är en INTERNATIONELLT STADGAD KVOTERING så går våra svenska 90% till dom andra länderna, våran svenska del delas broderligt av bland annat polen, tyskland danmark & estland...
Vore miljöpartiet så intresserade av miljön så skulle dom väl förbjuda vägsaltet först av allt och sedan sett till att östersjön sanerades ifrån giftiga alger istället för att bygga odemokratiska biltullar som bara gör att bilarna byter plats, som brorsan sa: - Va fan, jävla sossar,tror dom att det är nån jävla glaskupa över stockholm!, luftföroreningar är globalt!!!

OVER AND OUT!


Founder skrev:
Det ligger mycket i det du säger. Även momsen på allt som berör moms skulle ju bara vara en temporär ökning tills staten fått ordning på ekonomin, men en temporär lösning blev det ju inte, man kan ju iof hävda att dom inte fått ordning på ekonomin än tongue Nej jag tycker som du.

Nu kanske jag får mycket skit för det här men jag tycker faktiskt att europa har löst sina vägproblem ganska bra genom vägtullar. De som använder vägarna får betala för dom. Man kan gott införa vägtullar på samtliga större vägar i Sverige och sedan halvera bilskatten i samma veva. Samma sak gäller bussar m.m. Låt dom betala för tjänsten som använder den!

Jag har tex inte åkt kollektivt på nästan 4 år, varför ska jag vara med o betala för något jag aldrig använder?
Senast redigerat av carnageman (12 januari 2006)


271 Inlägg
12 januari 2006
#8
Jag har för mig att i Paris så är det så att dom som har en jämn siffra sist i regnummret kör ena dagen och ojämn siffra andra dagen.


264 Inlägg
12 januari 2006
#9
Ja det var det jag var inne på Warcry tror att dom har något liknande i Rom.
Men som sagt tycker inte att det är en bra lösning, hellre då slopa vägskatten helt o ha vägtullar inte fler dubbelbeskattningar tack!

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

1 414 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#10
Warcry skrev:
Jag har för mig att i Paris så är det så att dom som har en jämn siffra sist i regnummret kör ena dagen och ojämn siffra andra dagen.

Stämmer inte, alla får betala vägtullar på väg in i Paris... men väl inne i staden är det fritt att köra hur man vill...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 231 Inlägg
12 januari 2006
#11
Founder skrev:
Warcry skrev:
Jag har för mig att i Paris så är det så att dom som har en jämn siffra sist i regnummret kör ena dagen och ojämn siffra andra dagen.

Stämmer inte, alla får betala vägtullar på väg in i Paris... men väl inne i staden är det fritt att köra hur man vill...

Ja jag körde där i sommras. Då fick man iaf tulla några mil innan staden och sen var det lungt.

Mitt projekt: Evo III

231 Inlägg
12 januari 2006
#12
Varför vill det få ner trafiken egentligen? Enligt min mening vill det ta dö på ett pulserande sthlm. Med det skyhöga priser som kolektivtrafiken kräver är det för många billigare att ta bilen. Även under den tid då det tas avgifter. Att åka in och ut kan kosta 20 kronor för hela fem personer om det åker bil men skulle det ta tex tunellbanan in skulle det kosta 90:-  fram och tillbaka (om man inte uträttar sina ärenden på under en timme då blir det 45) oavsett vilken tid det åker. (Barn åker gratis ungdomar till 18 på reducerat pris med remsor)

Att trafiken minskat nu är enligt mig bara preliminärt. Trafiken kommer komma tillbaka då folk kommer inse att det är billigare att kanske åka bil än betala olika remsor eller kort åt hela familjen.

Dom kommer inte få bort trafiken, det är egentligen idiotiskt att de vill det. Studier har ju visat att i tex london har många mindre butiker och resturanger gått om kull för att folk inte längre orkar ta sig in för att det kostar pengar. Och allt fler London bor iriterar ju sig på trängselskatten. Och hur ska det göra med alla som ska till finlandsfärjorna eller ska resa bort? Hela betalsystemet är ju helt ogenomtänkt.

Jag hoppas innerligt att de inser att det här inte kommer funka när försöket är över. Och jag tycker att miljöpartiets språkrör får skylla sig själv på sätt och vis att folk nu använt hans regnumer och åkt genom tullarna.

Enligt mig ska man inte få bort trafiken utan istället borde mer pengar gå till forskning så man kan få fram bättre bilar som spottar ut mindre avgaser. kanske få fram ett helt nytt bra och fungernade bränsle. Kanske uppmuntra fler som bara kör inne i sthlm att börja använda elbil och i parkeringshus och annat ha möjlighet att ladda upp den. Men okej en elbil har inte samma kraft och så som en bensinbil. men att kräva massa utgifter kommer inte lösa något alls. Speciellt inte när försöket kostar mer än vad det kommer få in.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 januari 2006
#13
Feffy verkar ha huvet på skaft! en hel del sunda idéer!, gillar den där med gratis laddplats till elbilar som kunde ha blivit duktigt utvecklade för 3.8 miljarder, tror jag vet ett antal biltillverkare som skulle satsat helhjärtat om dom fick spons på 3.8miljarder....



Sök