3416
Sök

B230a till en b230e

30 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Har en b230A i min 240. Men skulle vilja byta till en b230E, Måste man byta något mer än själva motorn? Hur äre med styrboxar osv.

21 761 Inlägg
11 maj 2008
B230E har inga styrboxar, eftersom det är mekanisk insprutning så är det givarna som styr hur insprutningen ska fungera. Nu vet jag inte riktigt om kabelstammen på 240 är samma oavsett vilken motor det är, men jag tror att alla kablar borde finnas "på plats".

Har själv en 240GLT med B230E och det enda elektroniska som finns är tändmodulen, men den ska väl också finnas i 240 från -85 om jag inte minns fel. Alla givare sitter ju på motorn, då borde det gå att "bara" flytta över den. Men andra får ge mer råd.

Jo, förresten, pumprelät måste sättas dit (bakom instrumentpanelen uppe vid ratten). Sedan ska pumparna, en i tanken och en under vänster passagerargolv, också sättas dit. Tryckackumulatorn sitter bredvid huvudpumpen så den ska följa med pumpen i så fall.

Blev nog lite mer än jag trodde tydligen, men är nog ändå inte så svårt.

Vilken årsmodell är det frågan om?
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2008)

69 Inlägg
11 maj 2008
flytta över fördelaren ifrån b230a så slipper du sånt skit big_smile sen måste du ju sätta en elpump och byta tank så du kan få returnen nånstans. så i korta drag så behövs det en fördelare ifrån en förgasare och 2 plus matningar plus dom givarna som du redan har. eller så flyttar du över allt ifrån en e till en a dvs topp spridare lmm osv. men bilprovningen tycker nog inte att du är lika fiffig om du inte ska reg bes.

30 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Har även en annan fråga, Gåre flytta över bara själva insuget och förgasaren till en b230F motor? Asså plocka bort F motorns insug, spridare osv och sedan sätta på min förgasare med insug på den motorn..

The one and only
1 091 Inlägg
11 maj 2008
Eliass skrev:
Har även en annan fråga, Gåre flytta över bara själva insuget och förgasaren till en b230F motor? Asså plocka bort F motorns insug, spridare osv och sedan sätta på min förgasare med insug på den motorn..

japp.... Men hur du gör med resten är en annan historia, insuget passar rakt på o det var ju det du ville veta.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

huh?
10 427 Inlägg
11 maj 2008
B230E har ju iaf en tändbox (på 740).

Samma tändningssystem som B230K.

Så lite meck på den fronten bordet det bli (?)

30 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Eliass skrev:

japp.... Men hur du gör med resten är en annan historia, insuget passar rakt på o det var ju det du ville veta.

Men vadå resten? Om ja plockar över bara förgasare och insug, vad mer ska flyttas över för att F-motorn ska bli en förgasar motor?

Driifter;)
1 630 Inlägg
11 maj 2008
du behöver inte flytta mer men kan bli problem med bes om du ska bes en bil m b230F ifrån början med förgasare

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Sök