Vad kör ni för fordon på jobbet?

p-nyhlen Quattro - bar å åk
8 december 2012 · 621 Inlägg

Från mitt jobb En kalmar TBL 190

http://forumbilder.se/images/de82012110600e279.jpg

Senast redigerat av p-nyhlen (8 december 2012)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Aerodynamik ...
8 december 2012 · 7 120 Inlägg

Putteliten skrev:

Aerodynamik skrev:
Allt från Micra till AMG smile

Hedin Bil kanske?

Nej, dock hos en annan MB & Nissan ÅF.

johan740_89
8 december 2012 · 367 Inlägg

caterpillar 972g
volvo bm a25
volvo bm 861
åkerman h7
åkerman h11
FH Fiat-Hitachi fh450.3
vw transporter

Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Putteliten
9 december 2012 · 9 090 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Putteliten skrev:

Aerodynamik skrev:
Allt från Micra till AMG smile

Hedin Bil kanske?

Nej, dock hos en annan MB & Nissan ÅF.

Ahaa, tror jag vet vilka!

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Dirtymike
9 december 2012 · 1 532 Inlägg

TCM 40 truck 4t motviktstruck
SMV 25-42t motviktstruck
Valtra S
Ford Excursion

Jeep J20 (1978)
Backstream
9 december 2012 · 168 Inlägg

Volvo L90F
vw transporter 4-motion med hiab kran
mb sprinter flak 4-matic med hiab kran

Warns-Motor VD Wärns Motor
9 december 2012 · 50 Inlägg

Måste ju uppdatera lite
Scania R730 mfl av 2013 års modell  :-)

Volkswagen Beetle "Sound By Wärns Motor Beetle" (1998)
Warns-Motor VD Wärns Motor
9 december 2012 · 50 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
Kanske skulle uppdatera var ett tag sen man fyllde i tråden.

kör buss och följande är väll det man kan tänkas ratta då och då

Marbus b3 090TL 2007 40pass 280hk helt okej att köra om lite slöa lastbilar i ;-)
Temsa md c9  2011 37pass 250hk aut ogillar backar och allt annat som gör att motorns slöhet visar sig.
Iveco Mago 100  2004 210hk 30pass den piggaste och stabilaste i flottan
Merceders-Benz 0350/15rhd 2011 408hk
ford transit eller vad den heter en 2011 tar 8st


sen kör jag hos en annan åkare och då är det följande som gäller

MAN RH 463 2002 460hk 58pass bussen från helvete

mfl men mest får jag stå ut med Man jäveln..vilket smäck.

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

halvautomat man trycker bara ner kopplingen så växlar den.
den går att växla "manuellt" oxå brukar köra varannan påse
men lådan är det minsta bekymret med den bussen.
lådan har iof strulat en hel del.men det finns värre grejer
är den största bussen som han har.
En 58pass 14.8meters
den har man kört utan fungerande styrning på bogien mitt uppe i centrala örebro på dom trängsta gatorna då var man allt annat än kaxig 

finns många så kallade automatlådor i bussar och lastbilar som är ett stort skämt. växlar så förbannat hårt och okänsligt. på det sättet är en manuell bättre blir finare flyt och inte gummisnoddseffekten.
normalt sätt åker jag aldrig buss men åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Vi har både manuella samt scania opticruise och dom funkar riktigt bra faktiskt,  provkör ca 30 bilar om dagen,  och det är kanske en blandning av 80-20 % i fördelningen opti mot manuell
Men håller med dig om dom gamla lådorna i scanias bussar som man körde med koppling som det kom upp en blinkande siffra när det var dags att växla var väll ingen höjdare kanske,  halvautomat typ

Volkswagen Beetle "Sound By Wärns Motor Beetle" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2012 · 13 806 Inlägg

Art-by-pewe skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

halvautomat man trycker bara ner kopplingen så växlar den.
den går att växla "manuellt" oxå brukar köra varannan påse
men lådan är det minsta bekymret med den bussen.
lådan har iof strulat en hel del.men det finns värre grejer
är den största bussen som han har.
En 58pass 14.8meters
den har man kört utan fungerande styrning på bogien mitt uppe i centrala örebro på dom trängsta gatorna då var man allt annat än kaxig 

finns många så kallade automatlådor i bussar och lastbilar som är ett stort skämt. växlar så förbannat hårt och okänsligt. på det sättet är en manuell bättre blir finare flyt och inte gummisnoddseffekten.
normalt sätt åker jag aldrig buss men åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Vi har både manuella samt scania opticruise och dom funkar riktigt bra faktiskt,  provkör ca 30 bilar om dagen,  och det är kanske en blandning av 80-20 % i fördelningen opti mot manuell
Men håller med dig om dom gamla lådorna i scanias bussar som man körde med koppling som det kom upp en blinkande siffra när det var dags att växla var väll ingen höjdare kanske,  halvautomat typ

den scanian jag körde hade inget digitalt alls smile det var hög och låg på knapp och grejer om jag inte minns fel.

skönaste manuella lådan är helt klart volvos 8växlade låda som man kan förväxla. en annan kör istort sätt där ingen buss ska köra och då måste man tyvärr ha manuellt för det mesta. hade jag haft automat hade jag varit rökt för länge sen ibland har man fastnat något brutalt.

i torsdags forserade jag snödriver som var bortåt 80cm så då vill man inte ha en mongolåda som väljer att växla just då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
5komma2racing
9 december 2012 · 183 Inlägg

Kubota U55-4 med snurra och en satans massa redskap, Ahlmann AS 65, Hyundai H1, Citroën Jumpy.

Brådhis * Voff voff *
9 december 2012 · 10 323 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
Kanske skulle uppdatera var ett tag sen man fyllde i tråden.

kör buss och följande är väll det man kan tänkas ratta då och då

Marbus b3 090TL 2007 40pass 280hk helt okej att köra om lite slöa lastbilar i ;-)
Temsa md c9  2011 37pass 250hk aut ogillar backar och allt annat som gör att motorns slöhet visar sig.
Iveco Mago 100  2004 210hk 30pass den piggaste och stabilaste i flottan
Merceders-Benz 0350/15rhd 2011 408hk
ford transit eller vad den heter en 2011 tar 8st


sen kör jag hos en annan åkare och då är det följande som gäller

MAN RH 463 2002 460hk 58pass bussen från helvete

mfl men mest får jag stå ut med Man jäveln..vilket smäck.

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Låter som en utmärkt beskrivning av Tipmatic. Man skäms när man sitter och kör med den. Folk tror att du kör buss för första gången. lol

Jo, slaglåda är en spännande utmaning. tongue Och utmaningar är alltid kul! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M7an oo=00=oo
9 december 2012 · 374 Inlägg

Allt från Toyota Prius till Lamborghini Murcielago.
Allt från privata bilar till Kriminalvården, Ambulanser, Polisbilar, Brandbilar och Säpo.
Blir en hel del lastbilar, bussar och maskiner också.

Firmabilarna däremot är en Caddy 12 med allt lull-lull, en berlingo och en XC90.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Ellertz Norrlänning
18 december 2012 · 1 453 Inlägg

Allt från Volkswagen UP till Audi RS modeller....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
horbybonnen
18 december 2012 · 1 160 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-25805b57d3a41e5b090ac7f57455b830.jpg
mb

Senast redigerat av horbybonnen (18 december 2012)

Saabarn_Eric
18 december 2012 · 265 Inlägg

Nissan NV200 bästa firmabilen jag brukat big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Mankan87
18 december 2012 · 112 Inlägg

Renault Kangoo 1.5dci -04

Eric91
18 december 2012 · 337 Inlägg

john deere bil + traktor

AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
19 december 2012 · 175 Inlägg

Vw  Caddy Carrera Cup
Scania 480 -10
Scania r730 -12

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
sleepyoh
20 december 2012 · 1 319 Inlägg

Mankan87 skrev:
Renault Kangoo 1.5dci -04

Hur är stolarna i den? Körde en splitter ny Kangoo i somras några dagar och fick hemskt ont i ryggen redan efter några timmar. Visserligen är jag rätt bred och brukar inte trivas i så många stolar men just Kangoo har jag hemska minnen av neutral

_----------'
Mankan87
20 december 2012 · 112 Inlägg

sleepyoh skrev:

Mankan87 skrev:
Renault Kangoo 1.5dci -04

Hur är stolarna i den? Körde en splitter ny Kangoo i somras några dagar och fick hemskt ont i ryggen redan efter några timmar. Visserligen är jag rätt bred och brukar inte trivas i så många stolar men just Kangoo har jag hemska minnen av neutral

Jag sitter rätt bra i dom. Men sitter ganska rakt i ryggen med annars får jag ont av dom med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang