Rekond Guide

_kippe_
1 augusti 2008 · 7 Inlägg

som jag är ny på Garaget.org så har då inte hittat något bra ställe på diskutera 
rekond . hitta på en annat forum  ett väldigt bra stycke om rekond
men skulle gärna vilja veta mera om detta, det är en djungel av hur folk tvättar mm med bilar


Tvätt inför rekond.
Det är väldigt viktigt att tvätta bilen helt ren inför poleringen. Risken är annars stor att man polerar in gruskorn i lacken. Vid tvätten rekommenderar jag att man använder sig att två olika typer av avfettningar:
* En kallavfettning - Till asfalt, tjära mm.
* En alkalisk avfettning (microavfettning) - Till smuts, grus, insekter, trafikfilm mm.

Fördelen med 2 avfettningar är att man löser upp olika typer av föroreningar; kallavfettningen är inte så bra på att lösa vanlig smuts och den alkaliska/micro avf är mindre bra på asfalt.

Tvättproceduren:
detta behöver man...
1 flaska kallavfettning
1 flask microavf eller alkalisk avf.
1 flaska valfritt schampoo, jag har Sonax
Tvättsvampar.
Vattenskrapa
Sämskinn.
OBS: Det är viktigt att inte stå i solljus när man tvättar bilen. Avfettning, schampoo och vatten bränns då in och ger jobbiga fläckar som kan vara svåra att få bort.

Tvätta även i dörrgångar med avfettning och spola rent där. Lägg ut en lämplig fälgrengörare på fälgar så de blir rena.

1. Lägg ut kallavfettningen på hela fronten upp till motorhuven, hela fram och bakskärmar och på dörrarna halvvägs upp. Titta efter var asfalt finns och lägg kallavfettning där. Låt den verka några minuter. Kom ihåg att vara i skuggan, helst i ett tvättgarage.

2. Nu har du 2 val; första är att spola bort kallavfettningen och ev. upprepa och lägga mer kallavfettning om inte all asfalt är borta. Det andra alternativet är att lägga micro/alkalisk avfettning över detta. Micron eller alkaliska ska läggas på hela bilen. När du lagt det på hela bilen väntar du några minuter till så den hinner verka redigt. Avfettningen ska inte torka in i lacken utan ska hela tiden ligga som en fuktig hinna.

3. Spola av bilen, börja vid fronten och upp mot framlyktorna. Fortsätt sen med trösklar, upp till dörrar. Avfettning spolar man nerifrån och uppåt. Annars får man lätt ränder i lacken eftersom avfettningsvattnet då rinner neråt över en yta där det ligger avfettning som är avspolad. Spola av bilen noga.

4. Blanda schampoo i en hink med vatten. Svampa av bilen uppifrån och neråt. Schampoo kan också ligga och dra någon minut. Spola sen av bilen.

5. Känn efter sidorna om det sitter fast föroreningar i lacken. Dessa kan man ta bort med en sk "Clay bar" som är en lera. Läs instruktionerna på förpackningen till leran. Spola sen av bilen.

6. Torka av bilen med först gummiskrapa o sen sämskinn. Under lister rekommenderar jag att man spolar med tryckluft för att tränga bort vatten som finns kvar under listerna. Torka sen med skinn innanför dörrar, motorhuv och baklucka.

7. Nu ska bilen vara ren och utan smuts kvar. Ofta råkar man ut för att asfalten sitter stenhårt på bilen så avfettning inte lyckats få bort asfalten. Då kan man ta en tvättsvamp och lägga kallavfettning på den och försiktigt utan att ta i gnugga bort asfalten.

Förberedelser inför polering.
Nu har bilen hunnit torka. ta fram maskeringstejp och tejpa in alla lister som polermaskinen kan tänkas komma åt. Det är inte kul med inpolerat medel på lister, jag kan ärligt erkänna att jag själv gjort den missen tidigare i min puts karriär och har man gjort det en gång lär man sig att alltid tejpa in plast.

Polering och vaxning.
Poleringen kan sammanfattas i dessa steg:
1. Rubbing eller lackrengöring för att ta bort oxider och repor.
2. Polish för att göra lacken djupblank och ta bort eventuella polerrepor innan lackskyddet. Med detta steg gör man slutfinishen.
3. Lackskydd för att täppa igen lackens porer och ge ett skydd.
4. Efterarbete med att torka av lackskyddet och putsa upp lister.

Rubbing:
Här ger jag exempel på hur man kan polera med Biltemas dubbeltriss maskin. Den är en maskin svagare än den roterande men bra att träna polera med. Den skapar inte den höga friktion som den roterande, risken är liten att bränna lack med den.

Till polering finns det olika färger på trissor /polersvampar:
1. Gul är medium hård och till för att rubba med.
2. Blå och orange är lite mjukare och perfekt till polish. Dessa trissor hjälper till att hålla nere friktionen.
3. Svarta och vita trissor. Vita är lite hårdare än svarta och dessa lämpar sig bäst till att köra en fin polish och främst till att lägga vax eller lackskydd med.

Hur man rubbar:
1. Välj lämplig trissa. Gul till rubbing.
2. Lägg på små klickar rubbing, ca 5 klickar stora som ärtor.
3. Stryk ut medlet över en yta 60x60 cm med maskinen av.
4. Polera in medlet på den ytan med låga varv, t ex 3an på Biltemas dubbeltrissmaskin.
5. När det är utpolerat öka till varvtal 6 och polera in medlet i lacken. Medlet ska bilda en genomskinlig hinna så det är lite kvar, helst ska allt poleras in. Torka med trasa.
6. Inspektera om du fått önskat resultat. Om inte polera igen.
OBS: På solida lacker utan klarlack släpper det garanterat färgpigment. När trissan är full av färg, byt då till nya. Det är viktigt att ha några uppsättningar trissor att byta till.

Polish:
Byt till blå eller orange trissor som är mjukare. Polera på samma sätt som rubbingen. Medlet ska poleras in helt för att göra nytta. Efter detta kan man spola av bilen för att få bort medelstänk och kvarvarande medel.

Vaxning:
Byt till vita eller svarta trissor. Lägg på några små klickar med vax. Lägg ut detta på varvtal 3-4. Lägg inte för tjockt utan lägg en tunn synlig hinna. Ett trix man kan göra med vissa vaxer är att polera in vaxet som ett polish tills det är helt inpolerat. Efter det kan man lägga på en synlig hinna. Med vissa vaxer kan det ge en högre glansfaktor.

Efterarbete:
Det är olika torktid på olika vaxer. Känn med fingret, när vaxet är torrt är det dags att torka av. Behandla alla lister med lämpligt medel så de blir svarta och fina. Smörj in däcken med däckglans. Avsluta med att göra en redig dammsugning av bilens interör. Torka av paneler med en fuktig microtrasa. Putsa fönster.

Motortvätt
Jag har inte tagit upp motortvätt i denna guide. Vill du göra en motortvätt ska du göra det innan du tvättar bilen. På exempelvis en 850 är det viktigt att täcka för fördelarlocket och undvika att spola vatten på ventilkåpan. Många 850 har haft startproblem efter motortvätt, det kommer in vatten i fördelaren och under ventilkåpan.

Slutord:
Det här är väldigt grundläggande om hur man med lätta metoder polerar sin bil. Alla har olika metoder och det finns säkert många som har andra metoder än vad jag har men det är det här jag kommit fram till att man kan göra vid polering.

Det finns en stor djungel där ute med medel.

IMPRAZERN Intresseklubben
1 augusti 2008 · 673 Inlägg

Tack, alltid kul att veta hur man igentligen ska tvätta smile bra tråd, tack!

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Naeslund
1 augusti 2008 · 21 Inlägg

jobbat på rekond eller? tongue

Audi S3 (2000)
_kippe_
1 augusti 2008 · 7 Inlägg

tackar så mkt för kommenterarna det  lite hur man kan göra
skulle vara glda om hur ni berätta hur ni gör tack så  mkt

Torlejf Bilvårdstönt.
1 augusti 2008 · 1 109 Inlägg

Kan vara smart att skriva var du hittade det och vem som skrivit guiden från början...

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Bjork OEM <3
1 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

Vem fan ska man lyssna på här på Garaget?
En rekondare säger att man INTE bör använda en skrapa, nu en som säger att de går... hmm

OEM <3
_kippe_
1 augusti 2008 · 7 Inlägg

som jag säger jag hittade den texte på ett annat forum om du läser tycker den förklarar på bra sätt bara
säger itne att det jag som har skrivit den.

mvh kippe

TyrolerHatt Skogsmålare
1 augusti 2008 · 630 Inlägg

jag skulle avråda både från skrapa och sämskinn då detta lätt repar.

jag skulle istället rekomendera Meguiars Water Magnet.

_kippe_
1 augusti 2008 · 7 Inlägg

okej vart kan få tag på detta? finns det i alla sortes bil affärer / tappar

TyrolerHatt Skogsmålare
1 augusti 2008 · 630 Inlägg

Finns på Micro men borde finnas på fler ställen som marknadsför Meguiars produkter.

Finns även en så kallad Våffel duk som är riktigt bra på http://www.pingens.se/

Torlejf Bilvårdstönt.
1 augusti 2008 · 1 109 Inlägg

Min Watermagnet används numera till att torka trösklar och liknande ställen. Den är ju kass!

Dom så kallade "våffeldukarna" är 20 gånger bättre.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
TyrolerHatt Skogsmålare
1 augusti 2008 · 630 Inlägg

Torlejf skrev:
Min Watermagnet används numera till att torka trösklar och liknande ställen. Den är ju kass!

Dom så kallade "våffeldukarna" är 20 gånger bättre.

Mvh. David.

kan hålla med där våfflan är bättre.

Muttley
1 augusti 2008 ·

Bjork skrev:
Vem fan ska man lyssna på här på Garaget?
En rekondare säger att man INTE bör använda en skrapa, nu en som säger att de går... hmm

en person som inte vet hur man rengör en skrapa ska inte använda en skrapa, men de som vet hur man gör kan använda det, jag använder bara skrapa på de bilar jag gör vid och de repar inte ett skit.

Speedman Bilvårdsexpert
2 augusti 2008 · 663 Inlägg

tkd_rille skrev:

Bjork skrev:
Vem fan ska man lyssna på här på Garaget?
En rekondare säger att man INTE bör använda en skrapa, nu en som säger att de går... hmm

en person som inte vet hur man rengör en skrapa ska inte använda en skrapa, men de som vet hur man gör kan använda det, jag använder bara skrapa på de bilar jag gör vid och de repar inte ett skit.

Har använt skrapa för att prova. Helt värdelöst!
Klart dom repar, när ett finger kan utveckla repor som syns i lacken  när solen skiner, bara genom att dra det över lacken lite lätt.

Guiden var sådär bra om ni ursäktar. Verkar vara en amatör som skriver denna guid. Vilket känns sådär bra med tanke på erfarenhet och lärdom tyvärr.

1. Kallavfettning lägger man där det finns tjära, asfalt, salt m.m. På en motorhuv har jag aldrig sett en enda asfaltsfläck. Inte fronten heller för den delen.
Rättelse:
Kallavfettning lägger man från trösklarna och upp till rutlisterna. Hela bakdelen upp till taket. På fronten räcker det gott att bara lägga det på stötfångarens hörn.

2. Alkalisk avfettning och mikroavfettning är INTE samma sak.
Rättelse:
Skillnaden är att alkalisk används till flugor, ytlig smuts m.m.
Mikroavfettning är en blandning mellan kall och alkalisk. Ungefär som polermedel som innehåller vax.

3. Rubbing, polish etc. finns inte i en rekondares värld. Det är medlens styrka som avgör vilka medlen man använder sig av beroende på kulör, bilmodell, klarlack eller ej, hur repig ytan är m.m.

4. Blåa och oranga trissor är det stor skillnad på.
Rättelse:
Blåa är väldigt mjuka medans oranga är av hårdare typ.

5. Lackskydd ska inte bearbetas.
Rättelse:
All lackskydd bör läggas med lägsta varvtal för att risken att lägga för tunt inte ska ske.

Fanns mera "fel" men orkade inte göra om alltihop.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Muttley
2 augusti 2008 ·

Speedman skrev:

tkd_rille skrev:

Bjork skrev:
Vem fan ska man lyssna på här på Garaget?
En rekondare säger att man INTE bör använda en skrapa, nu en som säger att de går... hmm

en person som inte vet hur man rengör en skrapa ska inte använda en skrapa, men de som vet hur man gör kan använda det, jag använder bara skrapa på de bilar jag gör vid och de repar inte ett skit.

Har använt skrapa för att prova. Helt värdelöst!
Klart dom repar, när ett finger kan utveckla repor som syns i lacken  när solen skiner, bara genom att dra det över lacken lite lätt.

Mvh Tobbe

okej du tycker det, sämskinn repar ungefär lika mycket om man nu får repor av de dyrare och bättre skraporna, du torkar väl inte bilen med skinn om du inte tvättat av all skiten? skrapa kombinerat med skinn gör att bilen blir torr på väldigt kort tid.

jag använder enbart skrapa till alla bilar jag fixar till och de blir inga repor av de för jag tvättar bilarna ordentligt ?

Speedman Bilvårdsexpert
2 augusti 2008 · 663 Inlägg

Har inte att göra med hur noga man tvättar fordonet. Det är skrapan i sig som repar.
Jag provade att köpa en skrapa av Ditec bara för att se hurdan ytan blev efter en tvätt. Dom själva sa att dom inte repar om bilen och skrapan är ren.
Använde skrapan till 3st bilar sen slängde jag den dyra skrapan. Helt värdelös då den repade ganska duktigt!
Efter det sjönk Ditec rätt rejält i sina uttalanden.

Sämskinn har jag inte använt på många år. Waffle wave har ersatt. En mikrofiberduk som man torkar av hela bilen med. Bilen är 100% torr när man gått över hela bilen.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Muttley
2 augusti 2008 ·

Speedman skrev:
Har inte att göra med hur noga man tvättar fordonet. Det är skrapan i sig som repar.
Jag provade att köpa en skrapa av Ditec bara för att se hurdan ytan blev efter en tvätt. Dom själva sa att dom inte repar om bilen och skrapan är ren.
Använde skrapan till 3st bilar sen slängde jag den dyra skrapan. Helt värdelös då den repade ganska duktigt!
Efter det sjönk Ditec rätt rejält i sina uttalanden.

Sämskinn har jag inte använt på många år. Waffle wave har ersatt. En mikrofiberduk som man torkar av hela bilen med. Bilen är 100% torr när man gått över hela bilen.

Mvh Tobbe

okej, som sagt jag får inte repor på de bilarna jag skrapar, tror jag köpte min på micro eller något. så jag tycker de är asbra.

jag tvättar dock min skrapa alltid med diskmedel och hett vatten och känner med fingrarna så att de inte är skit på skrapan.

Chrille79
2 augusti 2008 · 70 Inlägg

Jag har jobbat med rekond i 8 år och jobbar just nu på ett DITEC center.

Alla lacker är olika och alla är olika känsliga. Där av funkar skrapan på vissa bilar och vissa inte.

Men som regel får du mer repor av en skrapa än av sämskinn. Ä det är fakta inget att diskutera.

Finns 9 000000 människor i sverige och nästan lika många sätt att tvätta/polera bilen på, å alla tycker deras är det bästa.

Där av är det dömt att misslyckas att förklara rekond på ett sånt här forum. För alla här gör på sitt sätt.

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
Bjork OEM <3
4 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

Den däringa "Våffelduken" på www.pingens.se för 155kr är alltså att rekommendera?
Isf beställer ja en bums smile
Den verkar ju för jäkla bra av att döma på er här å deras beskrivning!

OEM <3
TyrolerHatt Skogsmålare
4 augusti 2008 · 630 Inlägg

Bjork skrev:
Den däringa "Våffelduken" på www.pingens.se för 155kr är alltså att rekommendera?
Isf beställer ja en bums smile
Den verkar ju för jäkla bra av att döma på er här å deras beskrivning!

Ja köp en och pröva.. jag tror onte du kommer till att bli besviken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang