2953
Sök

Extrabatteri i bagagen med backdiod

730 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hesan... har nu funderat på att sätta in ett batteri i bagagen för att få den kräm ja behöver till två slutsteg.... och har fått på nysen att man måste ha en backdiod på det batteriet för att det inte skall gå på start utan bara laddas.... då till frågan vart kan man köpa dessa backdioder ??

Tacksam för svar

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

424 Inlägg
8 augusti 2008
#2
Shallie skrev:
Hesan... har nu funderat på att sätta in ett batteri i bagagen för att få den kräm ja behöver till två slutsteg.... och har fått på nysen att man måste ha en backdiod på det batteriet för att det inte skall gå på start utan bara laddas.... då till frågan vart kan man köpa dessa backdioder ??

Tacksam för svar

Mvh // Charlie
Backdiod för så mycket ström? ett skiljerelä skulle jag tippa med på. har ett till mitt bakre batteri och det fungerar jävligt bra men står man och kör db i vissa klasser får man inte ha bilen igång och då är det ju inte så bra smile

finns på blekinge art:ar1608

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

730 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#3
joliba_01 skrev:
Shallie skrev:
Hesan... har nu funderat på att sätta in ett batteri i bagagen för att få den kräm ja behöver till två slutsteg.... och har fått på nysen att man måste ha en backdiod på det batteriet för att det inte skall gå på start utan bara laddas.... då till frågan vart kan man köpa dessa backdioder ??

Tacksam för svar

Mvh // Charlie
Backdiod för så mycket ström? ett skiljerelä skulle jag tippa med på. har ett till mitt bakre batteri och det fungerar jävligt bra men står man och kör db i vissa klasser får man inte ha bilen igång och då är det ju inte så bra smile

finns på blekinge art:ar1608
Tackar så mycket... Men vad heter sidan exakt ?? :$ sökte på blekingen men då kom bara blekinge komun upp smile)

Fölkesberg Racing =)

424 Inlägg
8 augusti 2008
#4
Shallie skrev:
joliba_01 skrev:
Shallie skrev:
Hesan... har nu funderat på att sätta in ett batteri i bagagen för att få den kräm ja behöver till två slutsteg.... och har fått på nysen att man måste ha en backdiod på det batteriet för att det inte skall gå på start utan bara laddas.... då till frågan vart kan man köpa dessa backdioder ??

Tacksam för svar

Mvh // Charlie
Backdiod för så mycket ström? ett skiljerelä skulle jag tippa med på. har ett till mitt bakre batteri och det fungerar jävligt bra men står man och kör db i vissa klasser får man inte ha bilen igång och då är det ju inte så bra smile

finns på blekinge art:ar1608
Tackar så mycket... Men vad heter sidan exakt ?? :$ sökte på blekingen men då kom bara blekinge komun upp smile)
blekingebilradio.se

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

2 665 Inlägg
8 augusti 2008
#5
Det du menar med dioder brukar kallas batteri isolator i bilstereo kretsar. Byggde en egen sådan när jag tävlade, funkade hur bra som helst eftersom de tålde flera hundra ampere, men eftersom jag inte hade papper på grejerna var domarna väldigt fundersamma.
Se bild här: http://home.swipnet.se/rickardv/Ljud/Bi … atteri.htm

Tyvärr hittar jag inte liknade dioder hos elfa nu men de har likriktardioder som tål 200ampere. Men de har ett spänningsfall på 1,15volt.
De skulle du nog kunna använda och bygga med. 2till varje batteri så håller det nog.
Men då behöver du en laddnings regulator som är ställbar pga spänningsfallet. (byggde jag på 90talet)

Men idag används oftast ett kraftigt relä, solenoid kallas det tror jag.
Senast redigerat av Rickard-v (8 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Forummoderator
17 895 Inlägg
8 augusti 2008
#6
Finns även på Watski.se till sjuka priser... Reläts styrkrets kopplar du till jord och D+ på generator om du inte visste redan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

730 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#7
Tackar för alla svaren smile) Kanon bra när pengarna rullar in den 25é så blirre till att inhandla grejer big_smile

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#8
Shiit... Står stilla igen.. han som ja snackade med som helt enkelt kan en hel del om bilar sade att en backdiod vart det allra lättaste att bygga med... Han visste bara inte vart man kunde få tag på dessa.. så detta e nog det lättaste men någon som vet vart dessa backdioder går att köpa ???

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

2 911 Inlägg
11 augusti 2008
#9
Backdiod, skiljerelä, husvagnsrelä, kärt barn har många namn, de fungerar likadant. Möjligen att vissa kan ha lite mer features (och tåla olika mycket).

Först och främst, beakta varför du ska ha ett sådant relä över huvudtaget.
Om du är så tondöv att du inte hör när strömmen börjar ta slut till speldosan skulle jag överväga att inte ha stereo alls.
Att man "måste" ha skiljerelä i bilstereosammanhang när man har fler batterier tycker jag är årets skitsnack.
Dessa reläer är utomordentligt bra i andra sammanhang, t.ex. om du har andra tysta förbrukare där du inte lika uppenbart hör eller märker att strömnivån når en "kan-inte-starta-bilen" nivå.

Så, nä, tummen ner för reläer i bilstereosammanhang, åtminstone från mig wink

16 197 Inlägg
11 augusti 2008
#10
Decibel skrev:
Backdiod, skiljerelä, husvagnsrelä, kärt barn har många namn, de fungerar likadant. Möjligen att vissa kan ha lite mer features (och tåla olika mycket).

Först och främst, beakta varför du ska ha ett sådant relä över huvudtaget.
Om du är så tondöv att du inte hör när strömmen börjar ta slut till speldosan skulle jag överväga att inte ha stereo alls.
Att man "måste" ha skiljerelä i bilstereosammanhang när man har fler batterier tycker jag är årets skitsnack.
Dessa reläer är utomordentligt bra i andra sammanhang, t.ex. om du har andra tysta förbrukare där du inte lika uppenbart hör eller märker att strömnivån når en "kan-inte-starta-bilen" nivå.

Så, nä, tummen ner för reläer i bilstereosammanhang, åtminstone från mig wink
håller me dig till fullo, har ALDRIG har nåt sånt på mina bilar. i jettan satt de 5 batterier,i chevan sitter de 4 STOR å i nya bygget sitter de 9 st.. å ingen av dom har nåt sånt "relä".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

730 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
Decibel skrev:
Backdiod, skiljerelä, husvagnsrelä, kärt barn har många namn, de fungerar likadant. Möjligen att vissa kan ha lite mer features (och tåla olika mycket).

Först och främst, beakta varför du ska ha ett sådant relä över huvudtaget.
Om du är så tondöv att du inte hör när strömmen börjar ta slut till speldosan skulle jag överväga att inte ha stereo alls.
Att man "måste" ha skiljerelä i bilstereosammanhang när man har fler batterier tycker jag är årets skitsnack.
Dessa reläer är utomordentligt bra i andra sammanhang, t.ex. om du har andra tysta förbrukare där du inte lika uppenbart hör eller märker att strömnivån når en "kan-inte-starta-bilen" nivå.

Så, nä, tummen ner för reläer i bilstereosammanhang, åtminstone från mig wink
håller me dig till fullo, har ALDRIG har nåt sånt på mina bilar. i jettan satt de 5 batterier,i chevan sitter de 4 STOR å i nya bygget sitter de 9 st.. å ingen av dom har nåt sånt "relä".
Jasså ? aah det e inte för att ja inte hör när de tar slut.. utan för att den får startström annars har ja hört... och det skulle vara skadligt för grejerna... ? ?

Fölkesberg Racing =)

260 Inlägg
11 augusti 2008
#12
Här har du ett stort o bra skiljerelä/solenoid http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/images/products/200sr.jpg
Finns på bertilssonautoelectronics.se...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 augusti 2008
#13
Meknonomen ska ha 180A för ca 150 kr, annars har autoexperten 80A för 130kr... Inte ofta du har en generator som laddar mer än 80A och där motor, fläkt, ljus osv inte sänker strömmen under 80A...
Dessutom är det just tillslaget som dödar reläer och precis när lampan slocknat/relät slagit till laddar generatorn inte så mkt och startbatteriet tar en del ström...


16 197 Inlägg
11 augusti 2008
#14
Shallie skrev:
evilaudio skrev:
Decibel skrev:
Backdiod, skiljerelä, husvagnsrelä, kärt barn har många namn, de fungerar likadant. Möjligen att vissa kan ha lite mer features (och tåla olika mycket).

Först och främst, beakta varför du ska ha ett sådant relä över huvudtaget.
Om du är så tondöv att du inte hör när strömmen börjar ta slut till speldosan skulle jag överväga att inte ha stereo alls.
Att man "måste" ha skiljerelä i bilstereosammanhang när man har fler batterier tycker jag är årets skitsnack.
Dessa reläer är utomordentligt bra i andra sammanhang, t.ex. om du har andra tysta förbrukare där du inte lika uppenbart hör eller märker att strömnivån når en "kan-inte-starta-bilen" nivå.

Så, nä, tummen ner för reläer i bilstereosammanhang, åtminstone från mig wink
håller me dig till fullo, har ALDRIG har nåt sånt på mina bilar. i jettan satt de 5 batterier,i chevan sitter de 4 STOR å i nya bygget sitter de 9 st.. å ingen av dom har nåt sånt "relä".
Jasså ? aah det e inte för att ja inte hör när de tar slut.. utan för att den får startström annars har ja hört... och det skulle vara skadligt för grejerna... ? ?
skadligt e de inte men helt bortkastade pengar-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
11 augusti 2008
#15
Ja, detta med skiljereläets vara eller inte vara kan man nog diskutera till det oändliga. wink

Min åsikt är att hellre ha skiljerelä än en diod, om man nu vill ha en sak som ska separera batterierna från varandra. Dioden fungerar visserligen bra, eftersom såna har använts i många år av tex båtägare, men då måste man som sagt få till högre laddspänning från generatorn (pga spänningsfall över dioden) för att inte riskera dåligt laddade batterier. smile

Men visst är det många "bilstereonissar" som har flera batterier ihopkopplade utan någon form av separering av batterierna, och har inga problem med det. Det gäller att ha koll på batteriernas laddningsstatus och att helst ha likvärdiga batterier i hela systemet, då fungerar det. smile

2 665 Inlägg
11 augusti 2008
#16
Dioder finns på elfa.se

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök