Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

ergoproxy
14 oktober 2008 · 236 Inlägg

JontaK skrev:
Om stift och katalysator fungerar som det ska så är det nog troligt att det är för mycket soppa.
Du körde väl bilen ordentligt varm innan besiktning? En kall motor ger ofta dåliga värden.

Sen går det "fuska" lite genom att köra riktigt varmt och sen köra med en viss inblandning E85 i tanken.
Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet.

ja den kördes länge innan besiktningen. Vi funderar på om det inte är chippet i styrboxen som gör så att den får för mkt bensin. Vill ju gärna lösa det på långsiktig väg =/.

Försöker hitta hur många grader det ska va på tändningen på KLZE med.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
JontaK
14 oktober 2008 · 174 Inlägg

Kanske vore bättre att styra bränslet via piggyback än att köra chippat.
Eller satsa på ett fullt mappbart sprut.
Dyra prylar men ska man få ut maxeffekt och ändå köra säkert så är det ju rätta vägen att gå.
Det är ju dessutom en bra lösning långsiktigt om man väljer ett system som kan hantera laddtryck och övriga parametrar som rör överladdning.
För turbo måste ju bli aktuellt förr eller senare. wink

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
ergoproxy
14 oktober 2008 · 236 Inlägg

JontaK skrev:
Kanske vore bättre att styra bränslet via piggyback än att köra chippat.
Eller satsa på ett fullt mappbart sprut.
Dyra prylar men ska man få ut maxeffekt och ändå köra säkert så är det ju rätta vägen att gå.
Det är ju dessutom en bra lösning långsiktigt om man väljer ett system som kan hantera laddtryck och övriga parametrar som rör överladdning.
För turbo måste ju bli aktuellt förr eller senare. wink

chippet har jag ju för att slippa köpa till j-spec ecu o lmm för att fixa vris, fartspärr m.m.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
JontaK
14 oktober 2008 · 174 Inlägg

Då styr chippet bränslet då också?
Kör du fullt mappbart så ersätter man ju original styrbox och slipper således fartspärr och liknande.
Kan även köra med MAP-sensor istället för luftmassemätaren. En stor fördel då man trimmar och om man kör med öppet filter, LMM brukar inte tycka om något av detta.
Men, som sagt, det är ju en stor kostnad både att köpa in ny ECU och mappa (om man inte gör det själv vill säga).

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
PG Avstängd
14 oktober 2008 · 298 Inlägg

ergoproxy skrev:
chippet har jag ju för att slippa köpa till j-spec ecu o lmm för att fixa vris, fartspärr m.m.

LMM är ett måste
chipen funkar bara halvbra utan LMM.

ergoproxy
14 oktober 2008 · 236 Inlägg

PG skrev:

ergoproxy skrev:
chippet har jag ju för att slippa köpa till j-spec ecu o lmm för att fixa vris, fartspärr m.m.

LMM är ett måste
chipen funkar bara halvbra utan LMM.

Inget jag har läst om, läst en massa i forum och följt forum och trådar om klze byten och det ända dom gjorde va att sätta dit ett probinator chip i styrboxen för att slippa byta en massa saker och på deras har det funkat perfekt.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
PG Avstängd
14 oktober 2008 · 298 Inlägg

ergoproxy skrev:
på deras har det funkat perfekt.

perfekt menas med?
ta reda på om CO halten ändrades smile
sen har dom väl inte samma hårda avgaskrav i usa så dom skiter väl i det.

Wolf_ Tårtbitsracing
14 oktober 2008 · 136 Inlägg

Är väl inget fel i sig om bilen får lite fetare blandning... men bara o försöka fixa d inför besiktingn är ju E85 hett tips...

tändningen ställer du bara genom o vrida fördelaren samtidigt som du gasar .. man hör när den går dåligt o sämre
min MX-6a hade väl tändningen på 14 grader efter justering om ja inte missminner mig...

/WOLF
Mazda RX-7
Suzuki Swift Sport "Zc33s" (2018)
Mazda MX-6 "Rödingen" (1993)
ergoproxy
15 oktober 2008 · 236 Inlägg

Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Wolf_ Tårtbitsracing
15 oktober 2008 · 136 Inlägg

ergoproxy skrev:
Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Går den dålig tpå tomgången då alltså? Eller går den hackigt med gaspådrag under 2000 med?



Låter skönt iaf att du är ute o kör med den.. smile

/WOLF
Mazda RX-7
Suzuki Swift Sport "Zc33s" (2018)
Mazda MX-6 "Rödingen" (1993)
ergoproxy
15 oktober 2008 · 236 Inlägg

Wolf_ skrev:

ergoproxy skrev:
Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Går den dålig tpå tomgången då alltså? Eller går den hackigt med gaspådrag under 2000 med?



Låter skönt iaf att du är ute o kör med den.. smile

Den kan inte bestämma sig om den ska gå på låg tomgång eller hög tomgång. Ah den går hackigt på gaspådrag.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Wolf_ Tårtbitsracing
15 oktober 2008 · 136 Inlägg

ergoproxy skrev:

Wolf_ skrev:

ergoproxy skrev:
Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Går den dålig tpå tomgången då alltså? Eller går den hackigt med gaspådrag under 2000 med?



Låter skönt iaf att du är ute o kör med den.. smile

Den kan inte bestämma sig om den ska gå på låg tomgång eller hög tomgång. Ah den går hackigt på gaspådrag.

okej men efter 2000rpm så kickar den iväg o går rent??

kolla fördelare o rotor o tändstift(om d inte är nya)
isf låter d mer tändnignsrelaterat än bränsle...

hade så på min gamla mazda 323a... innan 2500rpm gick den som en påsenötter.. men över 2500 klockrent... va stiften som hade gett upp... så vid lågt varv = låg gnista = gick kasst...  dålig fördelare o rotor kan ge samma fenomen

Senast redigerat av Wolf_ (15 oktober 2008)

/WOLF
Mazda RX-7
Mazda MX-6 "Rödingen" (1993)
Suzuki Swift Sport "Zc33s" (2018)
ergoproxy
15 oktober 2008 · 236 Inlägg

Wolf_ skrev:

ergoproxy skrev:

Wolf_ skrev:

Går den dålig tpå tomgången då alltså? Eller går den hackigt med gaspådrag under 2000 med?



Låter skönt iaf att du är ute o kör med den.. smile

Den kan inte bestämma sig om den ska gå på låg tomgång eller hög tomgång. Ah den går hackigt på gaspådrag.

okej men efter 2000rpm så kickar den iväg o går rent??

kolla fördelare o rotor o tändstift(om d inte är nya)
isf låter d mer tändnignsrelaterat än bränsle...

hade så på min gamla mazda 323a... innan 2500rpm gick den som en påsenötter.. men över 2500 klockrent... va stiften som hade gett upp... så vid lågt varv = låg gnista = gick kasst...  dålig fördelare o rotor kan ge samma fenomen

Okej, men har det även med att göra att co halten var för hög, låg på 11.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Wolf_ Tårtbitsracing
15 oktober 2008 · 136 Inlägg

11???!!! shit... hmm... jadu de va FÖR högt.. hehe

lamdan va säkert oxå åt helvete då...
hmm kan ju va chippet, kan va dåliga ventiltätningar... hmm...

/WOLF
Mazda RX-7
Mazda MX-6 "Rödingen" (1993)
Suzuki Swift Sport "Zc33s" (2018)
ergoproxy
15 oktober 2008 · 236 Inlägg

Wolf_ skrev:
11???!!! shit... hmm... jadu de va FÖR högt.. hehe

lamdan va säkert oxå åt helvete då...
hmm kan ju va chippet, kan va dåliga ventiltätningar... hmm...

Vi tror ju att det är chippet som gör att den får mer soppa.

Om det hade vart otätt i ventilerna så hade det ju rykigt mer från avgaserna, nu ryker det mindre än vad det gjorde med den gamla motorn. Men vi ska byta tändstift, ställa in tändningen så får vi se.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
JontaK
15 oktober 2008 · 174 Inlägg

ergoproxy skrev:
Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Låter ju som att grundtändningen skulle kunna vara fel.
Men samtidigt så är det där hackandet vid gaspådrag rätt typiskt när soppamappen inte stämmer.
Det höga avgasvärdet brukar ju också ofta vara bränslerelaterat.
Hoppas ni får rätsida på det. Med lite tur så går den mycket bättre när tändningen är justerad!

Glid inte av vägen i spöregnet här i stan bara. wink

Kom på en sak till.
Motorn var från US va?
Är chippet också det?
Vet du vilket oktantan chippet är anpassat till, så inte problemen med körbarheten är något oktanrelaterat.
Ett riktigt longshot men man vet ju aldrig...

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
PG Avstängd
16 oktober 2008 · 298 Inlägg

ergoproxy skrev:
Den kan inte bestämma sig om den ska gå på låg tomgång eller hög tomgång. Ah den går hackigt på gaspådrag.

du menar att den svajar på tomgången
det beror på att du kör utan LMM
säg åt din poppsy eller vad han heter att det är så det ligger till

mortorn vet inte hur mycket luft den får därför svajar den
exakt så var min när jag tog bort LMMen.
från 700rpm till 1000rpm höll den

det KAN funka om chippen är gjorda för att köras utan LMM

byt chippet till OLW chips annars,dom håller bättre kvalitet än dom från japan wink

ergoproxy
16 oktober 2008 · 236 Inlägg

PG skrev:

ergoproxy skrev:
Den kan inte bestämma sig om den ska gå på låg tomgång eller hög tomgång. Ah den går hackigt på gaspådrag.

du menar att den svajar på tomgången
det beror på att du kör utan LMM
säg åt din poppsy eller vad han heter att det är så det ligger till

mortorn vet inte hur mycket luft den får därför svajar den
exakt så var min när jag tog bort LMMen.
från 700rpm till 1000rpm höll den

det KAN funka om chippen är gjorda för att köras utan LMM

byt chippet till OLW chips annars,dom håller bättre kvalitet än dom från japan wink

Lmmen är det den klumpen som sitter vid luftfiltret? Eller var sitter den där jädras lmmen?

Saken är att det är ett probinator ship som är anpassat till klze för att slippa byta j-spec ecu o lmm för att fixa vris, fartspärr m.m. Man skulle använda allt annat från 1,8:an.

I dom trådar jag läst och i forum från usa så står det att det är det man ska göra. Det står inget annat.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
ergoproxy
16 oktober 2008 · 236 Inlägg

JontaK skrev:

ergoproxy skrev:
Den går ojämt under 2000 varv. Ska ställa in lite saker, speciellt tändningen.
Men har kört hela dan idag wink. Och vad den går big_smile. Sån stor skillnad.
Ska fixa lite filmer så fort det har slutat regnat i den här jävla staden!

Låter ju som att grundtändningen skulle kunna vara fel.
Men samtidigt så är det där hackandet vid gaspådrag rätt typiskt när soppamappen inte stämmer.
Det höga avgasvärdet brukar ju också ofta vara bränslerelaterat.
Hoppas ni får rätsida på det. Med lite tur så går den mycket bättre när tändningen är justerad!

Glid inte av vägen i spöregnet här i stan bara. wink

Kom på en sak till.
Motorn var från US va?
Är chippet också det?
Vet du vilket oktantan chippet är anpassat till, så inte problemen med körbarheten är något oktanrelaterat.
Ett riktigt longshot men man vet ju aldrig...

Motorn är från japan och chippet från usa.
Men det kvitta väl vilken oktan, det ska väl ändå inte ge 11 i co värde.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Izual
16 oktober 2008 · 4 571 Inlägg

Du lär nog köra iaf kl-de luftmassemätaren, kan inte tänka mig att det fungerar bra med den till 1,8'an.
Även om styrboxen är "chippad" till att bete sig som en kl-ze box så har du ju fortfarande en lmm som är för en mkt mindre motor med nästan 70hk mindre.

Har du problem med att tomgången pendlar så kan det vara IAC ventilen (idle air control) som är trasig.
Det var det på min swappade motor och det fick jag aldrig bot på men nästa ägare fixade det efter mkt felsökning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang