Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

ergoproxy
19 oktober 2008 · 236 Inlägg

PG skrev:

ergoproxy skrev:
om dom bara viste att det är nästan 100hk mer än orginal wink

får jag 100 spänn så håller jag tyst om det

wink

Haha!

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
ergoproxy
6 november 2008 · 236 Inlägg

videoklipp finns nu på min sida, inte den bästa men men ^^

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 november 2008 · 2 307 Inlägg

Funkar allt som det skall nu?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ergoproxy
6 november 2008 · 236 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Funkar allt som det skall nu?

Går ojämnt när motorn är kall bara, är ju inte klar med allt än så.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Tonkan Vattenkokare, Driftare
7 november 2008 · 217 Inlägg

läste att du hade problem med att köra bilen under 2500 varv. har du det fortfarande så har jag ett tips som du kan testa. jag hade nämligen samma problem med min mx-3:a att den gick jävligt orent och hackade sig fram på låga varv, men jag fick ett tips att testa att dra ur kontakten till IAC ventilen (idle air control) den sitter under gaspjället och bypassar luft som styr tomgången. och är det skit i den här eller att den rent av är paj så varierar tomgången och den kan hänga sig och ge för mkt luft så länge den ska användas nämligen under 2500 varv.
över 2500 varv används den här ventilen inte alls.

gör så här: titta under gasspjället så ser du en liten svartdosa som det går in 2 eller 3 kablar i en socket. lyft av minus polen på batteriet och ryck ut dessa kablar ur den svarta dosan och bara låt dom hänga. då är nämligen IAC ventilen stängd hela tiden oavsett vad. sen kopplar du på batteriet igen och startar bilen. antingen så blir tomgången ganska hög eller sjuk låg (i värsta fall finns ingen tomgång) men försök ställa in tomgången till det du vill att den ska ligga på med hjälp av tomgångskruven uppe på gasspjället (800 varv eller nått sånt) men motorn måste vara körd varm när du ställer in det slutgiltiga tomgångsvarvet.
efter att du har gjort detta och är nöjd med tomgången när den står still så tar du och kör ut den på vägen och testar den. har då den hackiga körningen försvunnit så har du ju hittat felet då är IAC:n antingen paj eller igensatt med skit. men är problemet kvar så är det tyvärr inte detta som spökade för dig.
det kan vara värt ett försök iaf, och det tar inte så lång tid att testa just detta

hur som hellst hoppas jag att det löser sig för dig. har jag nu hjälpt dig så får du bjuda igen genom att ge mig en manual på hur man turbokonverterar en mazda mx-3:a (om du nu ska göra det) om jag nu har kvar min då wink

Senast redigerat av -Tonkan- (7 november 2008)

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
ergoproxy
9 november 2008 · 236 Inlägg

-Tonkan- skrev:
läste att du hade problem med att köra bilen under 2500 varv. har du det fortfarande så har jag ett tips som du kan testa. jag hade nämligen samma problem med min mx-3:a att den gick jävligt orent och hackade sig fram på låga varv, men jag fick ett tips att testa att dra ur kontakten till IAC ventilen (idle air control) den sitter under gaspjället och bypassar luft som styr tomgången. och är det skit i den här eller att den rent av är paj så varierar tomgången och den kan hänga sig och ge för mkt luft så länge den ska användas nämligen under 2500 varv.
över 2500 varv används den här ventilen inte alls.

gör så här: titta under gasspjället så ser du en liten svartdosa som det går in 2 eller 3 kablar i en socket. lyft av minus polen på batteriet och ryck ut dessa kablar ur den svarta dosan och bara låt dom hänga. då är nämligen IAC ventilen stängd hela tiden oavsett vad. sen kopplar du på batteriet igen och startar bilen. antingen så blir tomgången ganska hög eller sjuk låg (i värsta fall finns ingen tomgång) men försök ställa in tomgången till det du vill att den ska ligga på med hjälp av tomgångskruven uppe på gasspjället (800 varv eller nått sånt) men motorn måste vara körd varm när du ställer in det slutgiltiga tomgångsvarvet.
efter att du har gjort detta och är nöjd med tomgången när den står still så tar du och kör ut den på vägen och testar den. har då den hackiga körningen försvunnit så har du ju hittat felet då är IAC:n antingen paj eller igensatt med skit. men är problemet kvar så är det tyvärr inte detta som spökade för dig.
det kan vara värt ett försök iaf, och det tar inte så lång tid att testa just detta

hur som hellst hoppas jag att det löser sig för dig. har jag nu hjälpt dig så får du bjuda igen genom att ge mig en manual på hur man turbokonverterar en mazda mx-3:a (om du nu ska göra det) om jag nu har kvar min då wink

Ah tack. Har inga problem när motorn ä varm nu utan det är bara när den är kall som den går upp och ner, sen så går den prima

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
HobNob
24 november 2008 · 9 Inlägg

Lyktstolpe som vatt i vägen elr? hmm tråkigt o se... men blev bara snyggare efter återuppbyggnaden tkr jag!

Volvo 245 Power!:D
ergoproxy
25 november 2008 · 236 Inlägg

HobNob skrev:
Lyktstolpe som vatt i vägen elr? hmm tråkigt o se... men blev bara snyggare efter återuppbyggnaden tkr jag!

Ja en lyktstolpe bland annat som var i vägen och en trottoarkant med för den delen hmm.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
ergoproxy
1 december 2008 · 236 Inlägg

Idag sattes bilen in på vila över vinter sad. Få ser när man ger ut sig till garaget och plockar lite. Var svårt att hitta ett garage att va i, hittat ett där jag kunde pilla lite och bland annat bygga ljudsystemet. Stora saker får jag plocka bort och ta tills pappas garage och fixa.

Ska bland annat börja med att plocka bort ena sidokjolen och limma om då den lossnat. Sen blir det att plocka bort passagerar dörren och lämna in på lackning efter någon åkt emot och gjort en ful repa sad. baksätet ska sys om här hemma med, få se hur det går med det, sy är inte min bästa egenskap =/.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/512762_xwivt2.jpg

Senast redigerat av ergoproxy (1 december 2008)

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 december 2008 · 2 307 Inlägg

Den repan såg inge vidare kul ut du..

Har parkerat min bil för vintern med kan dock inte meka där men men jag använder vintern till å samla delar så halkar dom på lite då å då under säsongen jag tycker det e roligare så

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Sharkman Haj på det mesta
26 december 2008 · 15 Inlägg

Den repan såg riktigt djup ut. Surt.

Med vänliga hälsningar
SHARKMAN
Taksänkt Fiero
Pontiac Fiero GT "Taksänkt" (1986)
Volvo S60 "R-design" (2001)
ergoproxy
26 december 2008 · 236 Inlägg

Lite uppdate.

Ljudbygget är igång nu. Mattiaz (TT-Avant) hjälper mig väldigt mycket med ljudbygget.
Eftersom jag tyvär inte kan så mkt om ljudbyggen så är jag väldigt tacksam.
Det blir soundstream i hela bilen smile.
Och eftersom jag inte har några verktyg eller ett så jätte bra garage så blir nog inte alla mina planer som
jag hade tänkt mig i vinter.
Inga bilder nu men Mattiaz håller på bygga om dörrarna för det nya framsystemet.

Senast redigerat av ergoproxy (26 december 2008)

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Kalle_Ponken
26 december 2008 · 1 752 Inlägg

ergoproxy skrev:
Lite uppdate.

Ljudbygget är igång nu. Mattiaz (TT-Avant) hjälper mig väldigt mycket med ljudbygget.
Eftersom jag tyvär inte kan så mkt om ljudbyggen så är jag väldigt tacksam.
Det blir soundstream i hela bilen smile.
Och eftersom jag inte har några verktyg eller ett så jätte bra garage så blir nog inte alla mina planer som
jag hade tänkt mig i vinter.
Inga bilder nu men Mattiaz håller på bygga om dörrarna för det nya framsystemet.

Latmask;)
Nävars men det ska bli spännande o se vad han knaprar ihop för något:) Du har ingen skiss på hur hela ljuduppsättningen kommer o se ut sen eller?

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
ergoproxy
26 december 2008 · 236 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:

ergoproxy skrev:
Lite uppdate.

Ljudbygget är igång nu. Mattiaz (TT-Avant) hjälper mig väldigt mycket med ljudbygget.
Eftersom jag tyvär inte kan så mkt om ljudbyggen så är jag väldigt tacksam.
Det blir soundstream i hela bilen smile.
Och eftersom jag inte har några verktyg eller ett så jätte bra garage så blir nog inte alla mina planer som
jag hade tänkt mig i vinter.
Inga bilder nu men Mattiaz håller på bygga om dörrarna för det nya framsystemet.

Latmask;)
Nävars men det ska bli spännande o se vad han knaprar ihop för något:) Du har ingen skiss på hur hela ljuduppsättningen kommer o se ut sen eller?

Mvh Kalle

Latmask? sad. Jag ser och lär ju tongue.
Ja skissen är i hans och mitt huvud ^^. Neh finns ingen skiss på papper.
Men ska ta kort på sidodörrarna snart iaf.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
Twins Twins Bil & Plåt
27 december 2008 · 2 577 Inlägg

ser riktigt fint ut fatiskt big_smile bravo

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
ergoproxy
27 december 2008 · 236 Inlägg

TwinsBilOchPlat skrev:
ser riktigt fint ut fatiskt big_smile bravo

Vadå faktiskt? hmpf.. ^^

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
PG Avstängd
27 december 2008 · 298 Inlägg

ergoproxy skrev:

TwinsBilOchPlat skrev:
ser riktigt fint ut fatiskt big_smile bravo

Vadå faktiskt? hmpf.. ^^

Elin har inte fått några julklappar smile

ergoproxy
27 december 2008 · 236 Inlägg

Så nu blir det 2 bilder iaf ^^.
Det ska kläs i svart skinn och sen ska spindelgallret lackas i samma färg som bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/528741_q37lkg.jpg
Ska kläs i svart skinn och spindelgallret ska lackas i samma färg som bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/528742_a71x0j.jpg
Ska kläs i svart skinn och spindelgallret ska lackas i samma färg som bilen.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo
TT-Avant
27 december 2008 · 6 851 Inlägg

ergoproxy skrev:

Kalle_Ponken skrev:

ergoproxy skrev:
Lite uppdate.

Ljudbygget är igång nu. Mattiaz (TT-Avant) hjälper mig väldigt mycket med ljudbygget.
Eftersom jag tyvär inte kan så mkt om ljudbyggen så är jag väldigt tacksam.
Det blir soundstream i hela bilen smile.
Och eftersom jag inte har några verktyg eller ett så jätte bra garage så blir nog inte alla mina planer som
jag hade tänkt mig i vinter.
Inga bilder nu men Mattiaz håller på bygga om dörrarna för det nya framsystemet.

Latmask;)
Nävars men det ska bli spännande o se vad han knaprar ihop för något:) Du har ingen skiss på hur hela ljuduppsättningen kommer o se ut sen eller?

Mvh Kalle

Latmask? sad. Jag ser och lär ju tongue.
Ja skissen är i hans och mitt huvud ^^. Neh finns ingen skiss på papper.
Men ska ta kort på sidodörrarna snart iaf.

Får svara lite själv oxå..Jo, skissen finns i hövet på mej. Då jag inte har bilen hemma där jag bor, så är det inte säkert att allt går att göra som jag tänkt. Därför finns alla planer där i knoppen. Varför lägga ner en massa tid på skisser och installationsritning, när den förmodligen kommer få ändras under byggets gång?
Men vi hoppas på att detta bygge inte ska ta för lång tid..bilen måste vara spelklar till Elmia 2009 iaf. och då är det minst en till bil som skall byggas paralellt med denna wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
JontaK
29 december 2008 · 174 Inlägg

Snygg installation i dörrsidorna!
Blir kul att se hur allt ser ut när det är färdigt.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang