Betyg på lädervårdsprodukter

enpatte
8 maj 2009 · 498 Inlägg

Tänkte att det skulle vara vettigt med en tråd där vi recenserar olika lädervårdsprodukter.

Börjar själv med en första.
Köpte min första bil med läderklädsel i vintras(s4:an) och har länge tänkt att ge den en rejäl
omgång eftersom lädret känts lite torrt.
Efter att ha tittat runt lite på nätet så bestämde jag mig för att köpa smartabs leather cleaner och deras leather feeder.
Dessa finns på bla. pingens.se och mekonomen.
Hade tänk beställa det på nätet men eftersom jag hade lite tid över idag så for jag ner på mekonomen ist.
Detta skulle visa sig vara ett stort misstag eftersom deras priser var rejält mycket högre än de jag hittat på nätet.
Kunde inte förmå mig själv att betala så mycket mer i onödan så jag bestämde mig för att testa en billigare kombinationsprodukt ist .

Jag Köpte turtles leather cleaner and conditioner  ist för 164kr och tänkte att jag kan testa detta så länge.

Innan jag satte igång dammsög jag all klädsel för få bort eventuellt grus.
Enligt instruktionen på flaskan skulle man applicera produkten med lämplig trasa i överlappande rörelser, låta det torka i några minuter för att sedan torka efter med en ren trasa, behandlingen kunde med fördel upprepas.

Eftersom min klädsel var ganska ren och fin från början har jag svårt att uttala mig om dess rengörande egenskaper.
Enda gången jag märkte att trasan färgades var när jag gnodde in den del av förarsätet som slitits mest och därför har lite sprickor.

Tyvärr tyckte jag inte att produkten återfettade lädret speciellt mycket trots att jag körde 2ggr på hela klädseln och använde 75% av flaskan.

Så totalbetyget blir av mig låga 3/10, dock så kanske detta medel lämpar sig bättre för någon som har en klädsel som inte är torr utan bara lite smutsig.

Själv tänker jag nog testa smartabs leather feeder för att se om det duger för att fetta in och mjuka upp lädret.

Tyvärr har sliddjuret stulit mitt minneskort så det vart inga bilder.

Senast redigerat av enpatte (8 maj 2009)

NMI
8 maj 2009 · 1 045 Inlägg

smartabs produkter för läder är väldigt bra, jag använder dom själv,
lätt rengöra och smörjer ricktigt bra utan att ytan blir hal, och fettig.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
enpatte
8 maj 2009 · 498 Inlägg

NMI skrev:
smartabs produkter för läder är väldigt bra, jag använder dom själv,
lätt rengöra och smörjer ricktigt bra utan att ytan blir hal, och fettig.

Vilka har du använt och hur tyckte du att de presterade?

NMI
8 maj 2009 · 1 045 Inlägg

har testad mequiers, turtle, nå andra billliga också, samt smartabs,
gillar smartabs bäst..
mequiers helt ok, men vart halt efteråt, turtle va inte alls bra, även andra billiga typ okq8 och sånt funkar inte heller.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang