Criller´s Volvo 945 T5 Projekt (Långtidsprojekt)

criller Aktiv Medlem
20 juli 2009 · 1 303 Inlägg

Tja tja

Nu kör änterligen mitt drömprojekt igång för nu har jag hittat garage big_smile

Alltså Volvo 945 med rakställd Volvo 850 T5 motor.

Bilen är en Volvo 945 Ltt B230FK Automat 98- 24.000 mil
http://www.garaget.org/?car=132734

https://www1.garaget.org/archive/6/5716/132734/132734-1395941.jpg

I övrigt ganska original..det som är gjort är

*Sänkt
*Aga diffad
*Tonade rutor runt om..ska ev tas bort fram (Orkar inte med farbror blå) tongue
*Det va V90 torkare på men den snodde dom sad
*Blå instrument belysning
mm


Det om ska inhandlas/moddas/göras är

*B5234T (Motor)
*M90H Låda från 960 med kardan och spakställ mm
*960 oljetråg (Tråget och sugsilen ska kortas 91mm)
*960 motorfästen 6 delar
*S60R Insug
*Montera kopplings pedal och byta broms pedalen till mindre (Manuel)
*Modifiera fläkt utaget i mitten med kolfiberplatta och 4st mätare Turbo,Oljetryck,Oljetemp & Vattentemp
*Alu Intercooler 3"
*850 R front
*V90 sidokjolar och bakkofångare
*2 st Sportstolar
*Ratt
*960 Handtag
*V90 Torkare
*Takvinge
*Lite småfix på bilen
mm


Får se om listan blir längre eller kortare..det första som ska prioriteras är iallafall motorn, fästen och växellåda.

Börjar lite då..

Det som är gjort nu är att jag skruvat bort intercoolern och provmonterade vingen

Ska montera bort Motor låda avgas kardan elen mm mm..allt finns till salu och allt är komplett. pm vid intresse

Nästa uppdatering dröjer nog lite då jag går på a.kassa och har ingen bil för tillfället osv

Mvh Christian
bear_volvo
20 juli 2009 · 283 Inlägg

kommer bli grymt:)

Cimwallis
20 juli 2009 · 13 Inlägg

kommer bli kanon

Cimpa
Chevrolet Cruze "Strosan" (2012)
sydstatare
20 juli 2009 · 900 Inlägg

kul projekt.. kommer följas.. hur gör du me reggning på manuell låda? för på års modd. 93 o upp behöver man avgas intyg sa de te mig o de ger inte volvo ut längre? nyfiken bara..

lycka te!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
yankeeman
20 juli 2009 · 24 Inlägg

Jag skulle satsa på en äldre 945:a(-93) för att slippa ev problem vid regbesiktning.
Annars måste du antingen regga om bilen som ombyggt fordon ,eller helt enkelt åka olagligt.....

criller Aktiv Medlem
21 juli 2009 · 1 303 Inlägg

Blir till att åka olagligt eller regga som ombyggt fordon som sagt.

Att regga som ombyggt fordon kostar 4000 på sfro

Måste man ha avgas intyg?

Mvh Christian
BARRET
21 juli 2009 · 561 Inlägg

E det där verkligen en 98a? ser ut som en 97a mer tycker jag, det är ju ingen classic

criller Aktiv Medlem
21 juli 2009 · 1 303 Inlägg

BALAN skrev:
E det där verkligen en 98a? ser ut som en 97a mer tycker jag, det är ju ingen classic

Ja det är en 98

Alla 98or är väll inte classic?

Idag har jag iallafall gjutigt kolifber till volvon. kommer bilder sen på det big_smile

Mvh Christian
TurbOla Reservdansk
21 juli 2009 · 6 271 Inlägg

yankeeman skrev:
Jag skulle satsa på en äldre 945:a(-93) för att slippa ev problem vid regbesiktning.
Annars måste du antingen regga om bilen som ombyggt fordon ,eller helt enkelt åka olagligt.....

Det rullar ju en 960 med T6 - reggad och klar, så nog går det. smile
Bilen finns här på garaget för övrigt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jonas 740
21 juli 2009 · 429 Inlägg

TurbOla skrev:

yankeeman skrev:
Jag skulle satsa på en äldre 945:a(-93) för att slippa ev problem vid regbesiktning.
Annars måste du antingen regga om bilen som ombyggt fordon ,eller helt enkelt åka olagligt.....

Det rullar ju en 960 med T6 - reggad och klar, så nog går det. smile
Bilen finns här på garaget för övrigt.

Jo men det är lite skillnad med att försöka regga med en t6 som egentligen inte ska gå som den har 272hk. Han har fått byta bromsar, förstärkt lådan osv. Sen att den är nyare än -93 är också lite specielt men har för mig att det tog 2år för han för att den skulle bli reggad.
Men criller´s bil är det ju inget specielt med och då kan man köpa en bil som man kan regga med.
Finns 945 för runt 10.000:- och om han säljer sin så får han mer än 10k.
Men det är hans val om han vill ta den svåra vägen, men går ju alltid byta chassi nr. tongue

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
TurbOla Reservdansk
21 juli 2009 · 6 271 Inlägg

jonas 740 skrev:
Jo men det är lite skillnad med att försöka regga med en t6 som egentligen inte ska gå som den har 272hk. Han har fått byta bromsar, förstärkt lådan osv.

Javisst, men han valde själv att ha automatlåda, och då fick han ju förstärka den. Men det är tydligen samma automat som i en Supra, tror jag det var, så han menade på att det ska fan bli bra. tongue

jonas 740 skrev:
Sen att den är nyare än -93 är också lite specielt men har för mig att det tog 2år för han för att den skulle bli reggad.

Det är inte omöjligt, han fick använda XC90 T6 katalysator, m.m.

jonas 740 skrev:
Men criller´s bil är det ju inget specielt med och då kan man köpa en bil som man kan regga med.
Finns 945 för runt 10.000:- och om han säljer sin så får han mer än 10k.
Men det är hans val om han vill ta den svåra vägen, men går ju alltid byta chassi nr. tongue

Japp, som du säger, man kan gå långa vägen med att omregga en -98, men det hade  varit 10ggr lättare med en bil från -93 eller tidigare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
criller Aktiv Medlem
21 juli 2009 · 1 303 Inlägg

Men varför är det så igenterligen..helt stört ju..fortfarande samma bil finns la inget som skiljer förutom årmodellen smile

Mvh Christian
sydstatare
22 juli 2009 · 900 Inlägg

criller skrev:
Blir till att åka olagligt eller regga som ombyggt fordon som sagt.

Att regga som ombyggt fordon kostar 4000 på sfro

Måste man ha avgas intyg?

ja så sa de till mig på bilprovningen.. annars kunde ja inte regga om min te manuell!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Hackev8
28 augusti 2009 · 2 121 Inlägg

de här ska bli kul å läsa de ska jag följa

ToXtreme
28 augusti 2009 · 3 627 Inlägg

jonas 740 skrev:

TurbOla skrev:

yankeeman skrev:
Jag skulle satsa på en äldre 945:a(-93) för att slippa ev problem vid regbesiktning.
Annars måste du antingen regga om bilen som ombyggt fordon ,eller helt enkelt åka olagligt.....

Det rullar ju en 960 med T6 - reggad och klar, så nog går det. smile
Bilen finns här på garaget för övrigt.

Jo men det är lite skillnad med att försöka regga med en t6 som egentligen inte ska gå som den har 272hk. Han har fått byta bromsar, förstärkt lådan osv. Sen att den är nyare än -93 är också lite specielt men har för mig att det tog 2år för han för att den skulle bli reggad.
Men criller´s bil är det ju inget specielt med och då kan man köpa en bil som man kan regga med.
Finns 945 för runt 10.000:- och om han säljer sin så får han mer än 10k.
Men det är hans val om han vill ta den svåra vägen, men går ju alltid byta chassi nr. tongue

Stämmer bra det, tog ca 2 år, en del elproblem har han haft också till och från!

Låda och bromsar är det som är återgärdat, bakaxeln är det moddat lite på också men minns inte exakt vad! Sen var han tvungen att dra ner laddet på motorn redigt för att den skulle klara 238hk .. så den laddar 0.2-0.3 bar om jag inte minns fel!

Kan se om jag kan hitta hans bil här på garaget! Hans brorsa har en bil som inte går för hackor heller wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
28 augusti 2009 · 3 627 Inlägg
Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
criller Aktiv Medlem
17 februari 2010 · 1 303 Inlägg

Gammalt projekt som alldrig blev av då jag blev arbetslös.. så nu är bilen såld..kan låsas eller raderas

Mvh Christian
dedline
17 februari 2010 · 143 Inlägg

ser fin ut ser ut och bli fint=)

Volvo 740 T5 "740 T5" (1988)
Mattias-Stribrand
17 februari 2010 · 130 Inlägg

ska följas:D

criller Aktiv Medlem
23 februari 2010 · 1 303 Inlägg

criller skrev:
Gammalt projekt som alldrig blev av då jag blev arbetslös.. så nu är bilen såld..kan låsas eller raderas

Mvh Christian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang