Behöver KÖPRÅD till första bil.

volvoentusiasten
23 december 2009 · 4 005 Inlägg

evo 9!

Rquired Allmänt envis
23 december 2009 · 12 512 Inlägg

pnorberg skrev:

Rquired skrev:
Elfel är jävligt irriterande, inte snack om annat. Värmeproblemet är utbrett på grund av att E36 är lite mer avancerad att lufta av. Att ägarna inte sköter bilen kan i mina ögon omöjligt lastas på bilen, som ett exempel får majoriteten av Mercedes A-klass som rullar igenom SBP anmärkning på trasiga lampor. Är det bilens fel eller beror det på att ägarna inte orkar byta lamporna?

Att du inte har hittat en enda problemfri Bmw hittills är fullständigt irrelevant i den här diskussionen, det säger nog mer om din förmåga att välja ut vilka annonser du vill ringa på än modellen i sig. Däremot är Bmw en vanlig bil bland både ungdommar och folk som gillar att köra bil. Vilket leder till att de ofta(re) är sliutkörda och dåligt underhållna jämfört med en bil som attraherar barnfamiljer. Inte heller något man kan lasta bilen för att dess ägare inte sköter dem.

För övrigt ligger den en del i argumenten "Bmw ligger i framkant", jämför mängden utrustning och elektronik i en Bmw (eller dess konkurrenter) och i en Volvo eller... tja Nissan säger vi då. Bara Check Control systemet på en E34 innehåller väl mer elektronik och sensorer än en hel Primera. *ironi*

Räcker att jag går igenom min egen bil, sitter sensorer för det mesta lite här och där. Check Control är guld värt, men som allt annat finns det för och nackdelar. Nackdelen är att CC är guld värt, när det fungerar.

För övrigt är det väl kul att din mors C-klass klarat sig bra, men statistiskt sett är det en bil med undermåttligt rostskydd och det är vanligt att det förekommer rost.

Du får naturligtvis förmedla dina erfarenhetar av din (enda?) Bmw. Men vad jag reagerar på är att du framställer den som en problembil, det är inte "många" fel du räknar upp. Alla bilar krånglar och E36 tillhör definitivt inte de jävligaste på marknaden*.

*Tvärt om är den en bil som klarat sig bra mot både rost, elfel och haverier och som har mycket nöjda ägare

Förväntar man sig en felfri bil kan man lika gärna ge fan i att slänga ut pengar på att köpa någon och ta bussen istället. Däremot kan man välja mellan mer eller mindre pålitliga bilar, och Bmw tillhör utan tvivel bland de pålitligaste.

Dra fram vanligt förekommande fel på en Volvo 850 eller Saab 900 istället då, två modeller med allmänt ansett bra rykte (vilket de har). Pixelfel, rost, elfel.. helt plötsligt verkar E36 inte så illa. Den är inte sämre än dessa två i alla fall, och det vet ju "vem som helst" att det är bra bilar. 

Nu har jag lagt fram detta, sen är det fritt fram för dig att tycka vad du vill. Förhoppningsvis kommer TS leta runt själv innan han köper en bil och inte gå enbart på varken dina eller mina uppgifter.

Jag är inte ett dugg orolig över att han kommer få bilden av E36 som ett osäkert köp i alla fall, värre tror jag om Nissan 200sx.

Nej, det är absolut inte irrelevant, vi pratar om personliga erfarenheter just nu, ingenting om vad man endast hört och läst.
Likaväl så avråder många från att köpa en 200sx på grund av att vad personerna läst på internet om att det är vanligt med motorras. Även här handlar om misskött bil av ägaren PRECIS som du nämner om A-klass och slutkörda e36.
Men det värsta är, det här baseras bara på vad personerna har hört, inte av egna erfarenheter.

Har förövrigt aldrig sagt att det går och hitta en problemfri bil heller när man köper beg. Så du lägger än en gång ord i min mun.
Du seglar som lite bort gällande diskussionen om att dessa fel är vanliga på en BMW, och dessa fel är inte heller ägarfel, tyvärr hur du än försöker vrida och vända det så är dessa fel tillräckligt vanliga för att tipsa andra som ska köpa en BMW E36 och se upp med vad som kan förekomma!
Säger än en gång, kombiinstrument (DVS. mätarhus), elhissar, pixelfel, ärjade kablar, dessa fel förekommer INTE på grund av ägaren missat servicen, dessa fel förekommer efter ålder slitage och enligt mig, dålig kvalité!

Angående Saab och Volvo, har aldrig ägt en bil av dessa märken så jag kan inte uttrycka mig på lösa ören.

Men du drar upp konstant olika bilmodeller, jag svarar bara tillbaka. Du förstår, ALLT handlar om personliga erfarenheter som jag har sagt sedan första inlägget i den här tråden.
Efter att jag köpt mig min första BMW av över 10st som jag varit och kollat på så har jag bildat mig en uppfattning om vad som är vanliga förekommande fel, även när jag sökt efter lösningar till mina problem på autopower och andra forum runt om i världen så har jag upptäckt att dessa fel är tillräckligt vanliga.

Det är nog du som seglar iväg lite, jag har aldrig påstått något annat än att detta är vanliga fel på E36. Däremot har jag skrivit att den mängden fel på så här gamla bilar inte är ovanlig, och att E36 inte krånglar värre än andra bilar. Även om olika bilar hittar olika sätt att jävlas med sina ägare.

Oavsett har vi förmodligen luftat respektive åsikt tillräckligt nu, ser faktiskt att det tom var smått onödigt då det för 50-90k snarare är lämpligare att hoppa på E46 istället.

Never the less, God jul på dig smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
pnorberg
23 december 2009 ·

Rquired skrev:
Det är nog du som seglar iväg lite, jag har aldrig påstått något annat än att detta är vanliga fel på E36. Däremot har jag skrivit att den mängden fel på så här gamla bilar inte är ovanlig, och att E36 inte krånglar värre än andra bilar. Även om olika bilar hittar olika sätt att jävlas med sina ägare.

Oavsett har vi förmodligen luftat respektive åsikt tillräckligt nu, ser faktiskt att det tom var smått onödigt då det för 50-90k snarare är lämpligare att hoppa på E46 istället.

Never the less, God jul på dig smile

Håller fullständigt med. smile Hade då definitivt funderat mer på att köpa en E46 för de pengarna.

God jul på dig också. smile

Wilsgaard
6 januari 2010 · 560 Inlägg

Jag skulle nog köpt en Impreza GT kanske... eller en Skyline R32:a.... kanske denna? http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 15&w=3

camaro67 Meister
6 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Jag köpte min s14a för de pengarna. Är lite halv knepigt om man ska köpa en i sverige för de pengarna men importera från england är inga problem big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
MrJAM
6 januari 2010 · 1 464 Inlägg

Nu bryter jag kanske trenden i tråden om jag håller mig till trådskaparens önskemål om japsbilar, men Mazdas RX-7 klassar väl in under önskemålen?

Japsbil, stylingvänlig, 50-90k i prisklass. Rolig bil att köra dessutom. Hur de är hållbarhetsmässigt vet jag iofs. inte.

Sen vet jag inte var du bor men antar att du är ung eftersom det handlar om förstabil. Så då tillkommer tankar på ägandet. Det kanske är vettigare att skaffa en Honda Civic, CRX eller Prelude istället? Nu kanske det inte är ett problem, men det är ju värt att kolla vad försäkringsskillnaden är på en Subaru WRX STi och en Civic?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jeepo
6 januari 2010 · 98 Inlägg

http://www.blocket.se/helsingborg/Honda … 15&w=3

Riktigt Trevlig bil att köra , antagligen dem bästa motorerna i hållbarhet som finns?

är inget märkes freak , hatar inga märken men av att bedöma så håller nog Hondas motorer bäst.


http://www.blocket.se/halland/Honda_Int … amp;last=1

riktigt snygg! och rolig smile

Senast redigerat av Jeepo (6 januari 2010)

lance
6 januari 2010 · 120 Inlägg

Skulle köra på gamla CTR sjukt hållbar motor och ljudet är ju helt underbart tongue

wejan
6 januari 2010 · 101 Inlägg

vad har vi kommit fram till? smile

camaro67 Meister
7 januari 2010 · 6 763 Inlägg

linuslinje skrev:
evo 9!

9:a för 90k? Visa mig den och jag köper den direkt. En 3:a däremot är ju absolut inte omöjligt att få en riktigt fin för de pengarna.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
PLindblom
7 januari 2010 · 1 200 Inlägg

Om du vill ha bakhjulsdrift, diffbroms, komfort, 6-växlad låda och fenomenal driftsäkerhet vet jag en bil som kvalar in roll Den är dock onödigt trött i originalutförande. Tyvärr hamnar inte IS300 i rätt prisklass, den är dock inte heller manuellt växlad, om du inte importerar en från staterna eller köper sveriges enda 5-petade IS300.

Så här ser en IS200 ut i originalutförande. Ganska diskret, men med tidlös design och den är dessutom ganska ovanlig.
https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-984377.jpg

Dabanek
10 februari 2010 · 117 Inlägg

Inlägget har raderats. Annonsering i forumet är inte tillåten. /admin

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Dabanek skrev:

koniz skrev:
Hejhej alla, börjar bli dags för första bilen, och jag söker något mellan kanske 50-90 tusen. ska vara en stylingvänlig bil och ska helst vara asiatisk, har kollat på toyota celica -00, dom kostar ca 70-90 tusen Ostylade så det kommer bli väldigt dyrt, men skicka gärna lite förslag på tillexempel blocket länkar osv smile
tack i förhand:)

Tjena!

Ska sälja min bil p.g.a. att jag vill ha en ny bil med mer tryck.


Bilen jag äger är en Citroen C2 VTS röd -05, har åkt runt 5500 mil. Bilen är besiktigad i sommras, besiktning sker om 1,5 år igen, skatten betald i sommras.

Ditech behandlad.

Extra utrustning: mindre än 1 år gammalt 2 st aktiva basar under vardera framsäte, ny stereo+ en dosa jag köpt till så ordinare rattfunktion och display är inkopplad. (allt kosta runt 5000 kr)

Inköpt i juli, ny gps tom tom 930t på el-giganten. (3000 kr)

Inköpt i slutet av sommaren: 4 st 18"tums fälgar från A-däck (största tilllåtna fälgarna på marknaden). 4 st Assymetric F1 däck som rullat mellan 100 till 200 mil max. (kosta 15 000 kr)

OBS! Fälgarna är ganska mkt. kantstötta! smile

Inköpt för cirka 3 mån sen Motorvärmare och kupefläkt, inkopplad hos Mekonomen. (kosta 3000 kr)


Värde på all utrustning jag inhandlat under föregående år ligger på minst 25 tusen.


Skador: En skada på bilen stenskott ca: 0,5x0,5cm. Missade den sj. när jag köpte den väldigt liten.


Om intresse finns hör av dig till diablo_m_a@hotmail.com eftersom du inte vet så mkt. om bilar så kan du kolla på blocket å fråga runt vad den ska kosta. Du kan även gå in på kvarndammen.se där du kan kolla bilens värde.

Annonsering inte tillåtet i forumet! Lägg ut en annons i köp & sälj delen eller på blocket istället

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Är det rekordförsök på gång eller?

"Hur många gamla trådar kan du återuppväcka, samtidigt som du bryter mot garagets regler?"


Vi verkar ha en ny mästare åtminstone!

Senast redigerat av Rquired (10 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nilsson20
11 februari 2010 · 20 Inlägg

BMW 328ci e46 med m-paket. Där har du något med kvalité som även går väldigt bra.
Skulle helst avråda dig från att köpa en trimjaps som första bil. Mycket jobb och många timmar i garaget.
mvh Niklas

BMW 523i "M-sport" (2009)
Hybriden
11 februari 2010 · 677 Inlägg

vill du ha bakhjulsdrift satsa på en e46 eller E39 så kommer du klara dig rätt problemfritt
Om du vill ha grävlingsdrift satsa på en S70 eller något sånt kan inte grävlingar så bra

Supra, 200,skylines är skit roliga bilar men man måste ha principen köra 1 timme mecka 2 osv

Kesler
11 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Varför skriver ni i tråden?? Snubben har ju inte vartinloggad lr svarat på 2 månader!!

JimB
15 mars 2010 · 95 Inlägg

beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Sköt bilen väl, instalera oljekyl och ge den ordentlig vanlig service så går den inte sönder oftare än vilken sportbil som helst smile

Sen om den lilla raketen bjuder in till att ligga på varvstopp lite väl ofta är väl en annan femma... lol

WolFMaN_16
18 mars 2010 · 177 Inlägg

varför inte en cossie big_smile?

Volvo 850 "Schteken" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang