Så här fyllde jag själv min gamla freon(r12) ac

ango
8 maj 2010 · 52 Inlägg

Att fylla på en Ac eller för den delen ett kylskåp själv är olagligt om du inte har rätt behörigheter.

enpatte
12 maj 2010 · 498 Inlägg

ango skrev:
Att fylla på en Ac eller för den delen ett kylskåp själv är olagligt om du inte har rätt behörigheter.

För ett företag ja, men för en privatperson behövs det inga certifieringar.
Då får man rätta sig efter de miljölagar som finns ang hantering av kylmedel.

Gizmojohan
12 maj 2010 · 3 295 Inlägg

ango skrev:
Att fylla på en Ac eller för den delen ett kylskåp själv är olagligt om du inte har rätt behörigheter.

det är olagligt att köra för fort oxå? roll att skriva att allt är olagligt är bara onödigt wink

Aquilla
13 maj 2010 · 299 Inlägg

enpatte skrev:

ango skrev:
Att fylla på en Ac eller för den delen ett kylskåp själv är olagligt om du inte har rätt behörigheter.

För ett företag ja, men för en privatperson behövs det inga certifieringar.
Då får man rätta sig efter de miljölagar som finns ang hantering av kylmedel.

det behövs det visst! det har blivit nya förändringar i den lagen nu..dumt att skriva nåt när man inte vet till 100% du får inte handskas med köldmedium utan certifikat eller behörighet.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Darkie dARKiE
13 maj 2010 · 5 031 Inlägg

Aquilla skrev:

enpatte skrev:

ango skrev:
Att fylla på en Ac eller för den delen ett kylskåp själv är olagligt om du inte har rätt behörigheter.

För ett företag ja, men för en privatperson behövs det inga certifieringar.
Då får man rätta sig efter de miljölagar som finns ang hantering av kylmedel.

det behövs det visst! det har blivit nya förändringar i den lagen nu..dumt att skriva nåt när man inte vet till 100% du får inte handskas med köldmedium utan certifikat eller behörighet.

så sant som Aquilla skriver

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Batta
14 maj 2010 · 1 353 Inlägg

Aquilla skrev:
jag fattar dock inte ens vitsen att hälla i gasol i skiten? har man ett r12 system..är det bara slänga i r134a. allt det där att det måste konverteras hit o dit är en bluff. 134a ersatte nämligen r12 som ett miljövänliga alternativ.

batta: det är nog ingen här med bil som behöver oroa sig att swedac ska komma ut o rota o undra..dumt att skrämmas över det. om du inte driver en butik/industri med maskiner över totalt 10 kg kyl soppa i.

nja, jag syftade mer att om man jobbar som AC tekniker och bara fyller och inte gör nåt mer.

som privatperson är det nog ingen fara.

Senast redigerat av Batta (14 maj 2010)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang