hotrodder
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 maj 2010
· 1 594 Inlägg
hedley skrev:
Vore ju kul om man fick förslag eller tips istället för massa tjaffs om annat skit..
Har haft massor av jänkare med v-åttor, både storkubikare och mer normala och känslan av åtta cylindrar, ljudet och dess vrid är oslagbart. Bensinkontot anser jag vara av sekundär betydelse för man åker inte V8 för ekonomins skull utan det är en prioritering eller ett val man gör. Visst kan du köra en cheva smallblock på under litern men räkna kallt med att den drar mycket mer. Håller den sig under 2l/milen anser jag det vara okey för då behöver man inte fisåka heller men...
Jag köpte en -91´a Firebird på impuls för några år sedan. Mest för att Pontiacen var i bra skick, priset var rätt och att jag ville testa en med V6´a. Jag behöll den i tre år för jag blev grymt nöjd. Dels att den i princip aldrig drog över en liter, utom med husvagn efter för då drog den bensin som en bigblock. Sen att det var hyggliga prestanda i den ändå. Visst inte samma vrid och ös som en Firebird/Camaro med 5 eller 5,7l V8´a men faktisk inte så långt efter vid några regelrätta tester. Det jag saknade mest var nog ljudet av V8´a och inte prestandan när targaluckorna låg i skuffen. Sen upplevde jag den mer vilsam och smidigare på vägen med V6´an, alltså inte lika framtung och mer "europeisk" i sitt uppförande.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab