Jänkare/amerikanare med v6.a, bara skit eller faktiskt helt okej?

hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Vettemannen skrev:

hedley skrev:
Vore ju kul om man fick förslag eller tips istället för massa tjaffs om annat skit..

Jag har ju sagt vad jag tycker och det står ju lite om detta i de andra inläggen på sätt och vis!

/Benny

Sant, men hade sett lite mer konkreta än flera av de andra inläggen där det istortsett står "bil utan v8 suger" vill veta lite mer ingående gällande det osv.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
SgtCrilly Hemmainstruktör
23 maj 2010 · 641 Inlägg

hedley skrev:
Sant, men hade sett lite mer konkreta än flera av de andra inläggen där det istortsett står "bil utan v8 suger" vill veta lite mer ingående gällande det osv.

Antar att du syftade mest på mina inlägg där... Vilka jag inte uplevde som oftopic eller opassande. Som sagt har jag inte kört en Muskelbil med sexa men tvivlar på att det håller måttet, skulle inte kunna tänka mig en muskelbil med sexan ens från min S10a fast den är större och starkare än sexorna i Camaron tex. på papper iaf.
Den låter som en V8a, (Y-pipe, nästintill raka rör, öppet luftfilter och 4.3 liter) men har inte samma kraft/känsla. Finns å få tag på insug/kammar/tändning osv. till motorn men tror man får lägga ner ganska mycket jobb och pengar för att komma till samma krut som en V8a skulle ha original, kanske mer än vad soppakostnaderna skiljer. Å trimning borde ju resultera i förhöjd bränsleförbrukning ändå om du inte överladdar motorn.
Kanske köpa en med 6a billigt å fixa en smälld/brunnen/rostig bil med modernare V8a å stoppa i den.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … abNumber=1

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
olds88
23 maj 2010 · 188 Inlägg

Jag hade en -93 Pontiac Bonneville SSEi med 3.8an och kompressor(^^) för nåt år sen och jag tyckte den var motorn var underbar, även om jag hellre hade köpt en gpx(v8) om jag hade hittat en då jag var i bonneville tankar.
Jag gillar jänke v6orna, men dom jag har kört/ägt har dragit lika mycket eller mer än vad motsvarande bilar med 8a har dragit och det är väl inte allt för upphetsande

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 maj 2010 · 1 594 Inlägg

hedley skrev:
Vore ju kul om man fick förslag eller tips istället för massa tjaffs om annat skit..

Har haft massor av jänkare med v-åttor, både storkubikare och mer normala och känslan av åtta cylindrar, ljudet och dess vrid är oslagbart. Bensinkontot anser jag vara av sekundär betydelse för man åker inte V8 för ekonomins skull utan det är en prioritering eller ett val man gör. Visst kan du köra en cheva smallblock på under litern men räkna kallt med att den drar mycket mer. Håller den sig under 2l/milen anser jag det vara okey för då behöver man inte fisåka heller men...
Jag köpte en -91´a Firebird på impuls för några år sedan. Mest för att Pontiacen var i bra skick, priset var rätt och att jag ville testa en med V6´a. Jag behöll den i tre år för jag blev grymt nöjd. Dels att den i princip aldrig drog över en liter, utom med husvagn efter för då drog den bensin som en bigblock. Sen att det var hyggliga prestanda i den ändå. Visst inte samma vrid och ös som en Firebird/Camaro med 5 eller 5,7l V8´a men faktisk inte så långt efter vid några regelrätta tester. Det jag saknade mest var nog ljudet av V8´a och inte prestandan när targaluckorna låg i skuffen. Sen upplevde jag den mer vilsam och smidigare på vägen med V6´an, alltså inte lika framtung och mer "europeisk" i sitt uppförande.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Germax
24 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Både V8 och V6 drar mkt, jänkarna prioriterade inte soppaförbrukning på 90-talet.

Att köra en Camaro med V6 känns rätt snik, säg att dom drar 3dl mer per mil, so what?
V8 går rätt billigt landsväg, men där tar de roliga slut. Såfort man närmar sig stadskörning så stiger förbrukningen i höjden, tyvärr..

hedley Saaboholic
24 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Är det någon skillnad mellan 305.an och 350in i förbrukning?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
24 maj 2010 · 311 Inlägg

Satsa på en V8:a !

Har själv haft både V6:or och V8:or,
den riktiga jänke-känslan infinner sig inte i en jänk med 6:a,
så är det bara.

Motorns karaktär (ljud & vrid) är det som ger jänkarna deras karaktär,
inte soppaförbrukning eller kvalitetskänslan.

6:orna är inte dåliga,
fungerar bra som nyttofordonsmotorer (vans, pickisar mm),
men man får inget "magsug" när man trampar plattan i mattan med en 6:a.

V8 BLUDDER ÄR DET ENDA SOM RÄKNAS PÅ EN JÄNK !!! smile

hedley Saaboholic
24 maj 2010 · 3 129 Inlägg

hehe jo man minns och man saknar känslan av att åka mullrande v8.a helt klart

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Habobo
24 maj 2010 · 198 Inlägg

Kolla in denna sidan: www.fullthrottlev6.com

1332 - Överjävlig
Maybellene
24 maj 2010 · 108 Inlägg

hedley:
Det beror ju på vad du ska ha den till... ska du bara åka lite då och då så satsa på en V8, ska du åka varje dag så kanske det är bättre med något mer ekonomsikt...

Jag kör 10mil om dagen med min Magnum, den väger 2,2ton och den har en 3.5L V6 på 254hk och den drar 1L/mil och då sitter jag mest i "gasa - bromsa"-kö. Det kostar mig dryg 3000:-/mån i bara soppa... Trotts att det bara sitter en V6 i så har den tillräckligt under huven för att köra ifrån det mesta på vägen... Impalan har en sprillans ny V8 men eftersom jag inte ha kört den så vet jag inte hur mycket den drar men jag gissar på runt 2L/milen och då är vi helt plötsligt uppe i MINST 6000:-/mån för bara soppa. 2L/milen för en V8 är inte ovanligt men det finns ju dom nya V8 som stänger av 4 cylindrar på motorvägen men det verkar ju inte vara en sån du är ute efter.
Men det är klart, en V6 kan aldrig ge samma känsla som en V8...

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang