Köpråd: Liten bil stor motor (upp till 45k)

Rquired Allmänt envis
25 maj 2010 · 12 512 Inlägg

MrJAM skrev:
En liknelse är BSR's VW Passat 1.8 som går från 150hk till 196hk enbart med mjukvara och avgassystem har jag för mig. FSI'n från 160hk till över 210hk. Bara som ett par exempel.

Visst kan man vara skeptisk och jämför det ena med det andra. Men att enbart mjukvaran går att modifiera ganska mycket är ju redan bevisat inom de allra flesta bilmärken. Varför skulle MG's versioner vara anorlunda?

PÅ BSR´s hemsida hittar jag inget för en Passat 1.8i, och inget FSI med 160hp finns vad jag vet. Jag antar att det istället är 1.8t och 1.8TFSI du syftar på? Dessa är turbomotorer till skillnad från sugmotorn i MG. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrJAM
25 maj 2010 · 1 464 Inlägg

Rquired skrev:

MrJAM skrev:
En liknelse är BSR's VW Passat 1.8 som går från 150hk till 196hk enbart med mjukvara och avgassystem har jag för mig. FSI'n från 160hk till över 210hk. Bara som ett par exempel.

Visst kan man vara skeptisk och jämför det ena med det andra. Men att enbart mjukvaran går att modifiera ganska mycket är ju redan bevisat inom de allra flesta bilmärken. Varför skulle MG's versioner vara anorlunda?

PÅ BSR´s hemsida hittar jag inget för en Passat 1.8i, och inget FSI med 160hp finns vad jag vet. Jag antar att det istället är 1.8t och 1.8TFSI du syftar på? Dessa är turbomotorer till skillnad från sugmotorn i MG. smile

Såklart. Jag erkänner mig rättad. hmm

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
caromania Forummoderator
26 maj 2010 · 9 296 Inlägg

MrJAM skrev:

Rquired skrev:

MrJAM skrev:
En liknelse är BSR's VW Passat 1.8 som går från 150hk till 196hk enbart med mjukvara och avgassystem har jag för mig. FSI'n från 160hk till över 210hk. Bara som ett par exempel.

Visst kan man vara skeptisk och jämför det ena med det andra. Men att enbart mjukvaran går att modifiera ganska mycket är ju redan bevisat inom de allra flesta bilmärken. Varför skulle MG's versioner vara anorlunda?

PÅ BSR´s hemsida hittar jag inget för en Passat 1.8i, och inget FSI med 160hp finns vad jag vet. Jag antar att det istället är 1.8t och 1.8TFSI du syftar på? Dessa är turbomotorer till skillnad från sugmotorn i MG. smile

Såklart. Jag erkänner mig rättad. hmm

Dessutom är jag kunnig på Rovers motorer. Tillräckligt kunnig för att veta att det är omöjligt att med ändring i befintlig mjukvara höja effekten på det sättet. K-motorn i 1.8 VVC form är i stort sett fulländad och det är stora ingrepp som krävs för att höja effekten nämnvärt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrJAM
26 maj 2010 · 1 464 Inlägg

Vore spännande om du som kunnig kunde maila den där firman och ifrågasätta hur deras siffror är möjliga.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
caromania Forummoderator
26 maj 2010 · 9 296 Inlägg

MrJAM skrev:
Vore spännande om du som kunnig kunde maila den där firman och ifrågasätta hur deras siffror är möjliga.

Kan tänka mig att mina vänner i England redan gjort det. Tyvärr finns det massor med firmor som lever på att påstå att de kan göra saker. Exempelvis just Rovers turbomotor som inte går att chipa, likförbannat tar firmor (bl a i Sverige) ca 5000kr för att chipa den. roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang