2009 Det förlorade åretUnder 2009 hände det inte alls mkt med bilen.
En resa till down under tog en stor del av ekonomin. Sedan dess älskar jag Australien.
Men jag blev lite kär i deras bilar, jag behöver en UTE
Ute, Holden MalooEn V8 cupé fast med flak där bak

Jag menar, vilken redig karl behöver inte en sådan som bruksbil?
Jag kan tipsa om
skinkis här på garaget. Han har just nu turen att bo nere i Aussie-land,
kolla in hans Ford FPV F6 Tornado. Jag skulle kunna leva med att vara avkomling till Jack the Ripper för att få äga en sådan. Fast det är kanske det som är hemligheten? Man måste komma från en släkt av brutala tjuvar och mördare för att få för sig att bygga en sådan bil? Är ju inget som en Europeisk trendmedveten biltillverkare skulle få för sig att försöka kränga här i den civiliserade världen..
Så tillbaka till den bil jag faktiskt äger.
Besiktningen 2009 gick sisådär..
Pga läckande avgassystem så fick jag en 2a. Flexbiten som sitter i slutet av grenröret var totalslut. Resten av grenröret visade också starkta tecken på att ha varit med ett antal mil för mycket, och det var mer eller mindre bara en tidsfråga innan de skulle rosta bort helt.
Att köpa ett nytt OEM-grenrör från honda skulle kosta mig mååånga tusen kr.
Men genom en bekant införskaffade jag ett bättre begagnat för några mindre pengar.
Megan Racing Stainless Exhaust Manifold
2009-03-20, Linda, linda, linda..
2009-03-20, Det är kallt, blött och sticks..Om att linda grenrör lite snabbfakta om någon är intresserad.
Och Nej, jag är inte alls någon expert. Du lindar grenröret för att isolera det. Avgasbandage består av (fräsigt namn med häftiga ingredienser), och påminner starkt om typ glasfiber (lekmannaöversättning).
Fördelarna uppkommer nu iom att du behåller värmen inne i röret. Effektmässigt gör det inte stor skillnad på en N/A-motor om du inte skräddarsyr resten av avgassystemet för att verkligen flödesoptimera det allt eftersom avgaserna kallnar.
Men med avgasbandage på grenröret så behåller de värmen och färdas således snabbare ned till katalysatorn, eller rörstumpen som möjligen ersätter katten hos vissa

En fördel till är ju att du leder bort en del av värmen från motorutrymmet, ett bra lindat grenrör kan göra lika mycket nytta som en fin värmesköld under optimala omständigheter.
Nackdelar är att även de mest fräsiga ämnen har en förmåga till att kunna ta eld. Murphy ni vet..

I slutet av lindningen kan du få en Hotspot som tydligen skall kunna bli groteskt. Har hört skräckhistorier om bilar som börjat brinna precis där lindningen i slutet av grenröret upphör. Det är ju till den skarven som all värme färdas. Men enligt mig så borde det handla om ganska extrema byggen.
Nackdel 2, om du sölar ned ditt lindade grenrör med olja eller liknande, ... nå. Återigen, du ska nog ha en turbo med mycket mos för att hetta upp grenröret till de temperaturerna att oljan tar eld.
Nackdel 3: Ett avgaslindat grenrör får kortare livslängd! det kan samlas fukt i bandaget som sedan under ganska kort tid får ditt grenrör att ruttna bort. I de "nya" material som säljs i dag sägs detta inte ske, men de visar sig väl om ett par år. Ett grenrör av Stål verkar det då lite vanskligt att linda.
Det jag lindar är dock rostfritt. Rostfritt är däremot skörare än stål, så de hotar att spricka efter lite användning om det är brytningar i det..
Men jag rekomenderar dig att
Googla det innan du håller mig ansvarig för eventuella faktafel.
Varför lindar jag det då när jag varken vinner ponnys eller förlänger grenrörets livslängd?
1) För att få ned temperaturen i motor-rummet. Min värmesköld var lixom lite... möglig. Visst för att rost väger mindre än kolfiber, men rost fyller ingen som helst funktion...
2) Det ser jääävligt fräsigt ut

Någon kan ju faktiskt missta mig för en person som vet vad jag pysslar med
Hur man bär sig åt när man lindar? Blöt avgasbandaget ordentligt i en hink med vatten. När du lindar skall du hela tiden överlappa det tidigare, så du får ett dubbelt lager.
Se bilder ovanI ändarna förankrar du det med svindyra stripes speciellt framtagna för avgasbandage. .. Eller så köper du rostfria slangklämmor från biltema. Det har fungerat lysande för mig fram till skrivandets datum, 2 år alltså. Dessutom ser det snyggt ut. Linda det lagom hårt. Det skall inte slacka, men du skall inte dra det stenhårt heller.
Att tänka på, som jag skrev liknar materialet glasfiber. Det blir fullt av små stickor som går in i händer, armar och sitter fast i din hud och kliiiiiiar som faan i 3 dagar!

Handskar rekomenderas, men det är så bökigt att jobba med handskar.
När du är klar låter du det torka innan montering.
När du väl startar bilen första gången sedan kommer det efter ett tag börja ryka som faan och stinka helvete. Det är bandaget som bränner till sig.
Jag lyckades rökfylla min cupé och lägga en kraftig dimma bakom mig på en väg i rusningstrafik

Satte värmepistolen i ena änden för att snabbtorka det lite
Övre halvan klart. Det lönar sig att vara noga!
2009-03-21, lindat andra halvan också.
Stilfoto: Megan Racing Stainless Exhaust ManifoldAtt byta grenrör visade sig vara lite klurigt. De bultar som håller det fast i toppen var också mer eller mindre borta. Det var bara stora rostklumpar, och jag hade otroligt dåligt motivation.
Så jag ringde runt lite, och
Redrum Performance här i Malmö skulle fixa det snabbt och smidigt till en helt vettig kostnad. En "tuningverkstad" som fått fina omdömen från andra, ja, varför inte. Jag testar dem.
2009-04-04, har stått i garaget och dammat några månader
MotivationsbristNå, skulle gå smidigt Sade de.. Visst, alla kan ha otur och saker drar ut på tiden. Men då uppskattar jag att man säger det rakt ut. Där blev ett par konstiga undanflykter om varför jag inte kunde hämta bilen på avtalad tid.
Men När jag fick tillbaka den och körde därifrån, så visade det sig efter 3 km att de inte skruvat fast grenröret ordentligt. Så efter 3 km hade det vibrerat runt så mkt att bultarna som håller ihop det på mitten sprack. Packning brann upp, och fick värmeblister på värmefläktarna, där alla avgaser sprutade rakt ut.
Fortfarande ingen biggie, allt kan gå fel. tar ned bilen i mitt garage, inspekterar. De har missat byta packningen, och de har inte skruvat fast det ordenligt. Tar av, Borrar ur den brustna bulten o sätter en ny. Byter avgaspackning, både den brända och den mot toppen, monterar det ordenligt och ringer dem för att påtala felet.
Blir som vanligt trevlig bemött, men när jag kräver något för att ha fått göra om jobb jag redan betalat DEM för att utföra? jag föreslår "något kul, kanske något billigt fjäderbensstag eller lite skojiga muttrar eller något", inte ens pengarna tillbaka bad jag om. trots 3 samtal så ... nä.
Så,
Redrum Performance får inte heller skruva mer på min bil!
Men det är nog bara jag som haft otur, andra är ju nöjda med dem.
Gör Om, Gör rätt, Gör Det Själv!
Resultat!
Nöjd
och anmärk inte på mitt otvättade motorrum
2009-04-04, vaxa och vårstäda! Även bröderna som försöker få Asconan att gå på 4 cylindrar.
2009-04-04
2009-04-04, Nyvaxad och vårstädad. Blank, inget photoshop!
2009-04-04, Nyvaxad och vårstädad. Blank, inget photoshop!
2009-04-12, Premiärhärdar på väg hem från Elmia
2009-06-18, Torsdagsträff i Lödde
Bonusbild från 2008, tillsammans med EPHAS