VW Golf 1,4 TSI - Går ojämnt

xlm 100% Skåning
28 september 2010 · 357 Inlägg

Golf 1,4 TSI -09  (Golf GT)
Miltal: ca. 1000mil

Har fått problem med min Golf, den går ojämnt och vid låga varvtal så blinkar motorstörningslampan, samt nu även EPC lampan. Dock inte alltid utan lite då och då, men bilen går alltid ojämnt och känns "kraftlös".
Innan kunde jag köra i 6:ans växel i 50-60km/h utan problem men detta går exempelvis inte nu längre.

Har haft bilen inne idag på verkstad och det dom gjorde var att uppdatera programvaran, detta hjälpte inte, dem sa till mig att återkomma om felet kvarstod så skulle dom göra ännu en uppdatering som kommer enligt dom "snart". Men jag tror inte att det är något sådant fel, EPC står väll för LMM?
Alltså ledes så tycker jag att felet kanske borde komma därifrån eller från något som har med denna att göra?

Kan jag kontrollera nån givare eller liknande själv som har med LMM att göra?
Eller finns det något annat jag kan göra/testa på egen hand?


Mycket tacksam för svar.
Mvh. Joakim




EDIT: Jag bör kanske tillägga att motorstörningslampan blinkar lite då och då även om bilen står på tomgång.

Senast redigerat av xlm (28 september 2010)

Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

Vad hitta dom för felkod?

Kan vara ett flertal orsaker.

Mycket vanligt på TSI motorerna är att kjedjeinställningen är fel och bilen går då ojämnt och motorlampan tänds eller blinkar.

Du kan inte göra något på egen hand om du inte är väldigt kunnig och har en möjlighet o kolla koder komponentdiagnos.

Det man inte dör av gör ont.
xlm 100% Skåning
28 september 2010 · 357 Inlägg

Dessvärre så fick jag inte med mig några felkoder från firman, men skall köra dit där igen imorgon och berätta att det inte blev ett dugg bättre med den nya uppdateringen, så dom får göra ett nytt försök, och denna gången skall jag försöka få med mig felkoderna hem.

xlm 100% Skåning
4 oktober 2010 · 357 Inlägg

Ingen komp på 4:an cylinder är felet.

Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

otäta Ventiler, otät toplockspackning,skadad kolv, rappadkedja.

Det man inte dör av gör ont.
xlm 100% Skåning
5 oktober 2010 · 357 Inlägg

Bullen1 skrev:
otäta Ventiler, otät toplockspackning,skadad kolv, rappadkedja.

Vi misstänker skadad kolv, då blir det en ny motor.

jocke_gronberg
5 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

skadad kolv på 1000 mil. Hur är det möjligt

xlm 100% Skåning
5 oktober 2010 · 357 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
skadad kolv på 1000 mil. Hur är det möjligt

jadu säg det, finns säkert nån orsak till det.

Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

Vi var med om samma sak på en Golf+ 1.4TSI, kolven skadas på undersidan, en bit av kolven presis vid den nedre kolvringen och ner lossna.  har hört att det hänt på fler ställen, fast det är inte vanligt.
halt klart ett problem med den kolven sen tillverkningen.

Men jag kontrollera cylinder loppet o allt var ok enbart en kolv 1an som var skadad..

Det jag gjorde var att byta ut vevaxellager, alla kolvar samt topplockspackning, smällde ihop allt och det fungera hur bra som helst.

Men så klart, har du garanti, eller försäkring som täcker så byts hela motorn.

Det man inte dör av gör ont.
xlm 100% Skåning
5 oktober 2010 · 357 Inlägg

Bilen är ju en -09 så är det kolven så byts motorn tydligen, är det bara en ventil så skall dom försöka fixa det.

Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

09 då har du garanti, va skönt.

jo om kolven är defekt, byter dom antingen, blocket komplett, eller hela motorn.

Om ventiler är defekta så byter dom toppen, när det är garanti brukar inte toppen bli reparerad med ventiler om inte toppen är restad och ligger 2-4veckor bort.

utan det görs på fabriken så när nästa bil behöver en topp så får dom din wink

Senast redigerat av Bullen1 (5 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.
ajonasson
5 oktober 2010 · 583 Inlägg

Kör på Garrantin!,

Personligen hade jag inte klarat ha en sådan bil som kan få ett sådant fel efter 1000mil yikes.
Jag hade helatiden tänkt... undra villka kostsamheter som ligger nått år bort.

Men detta är OT och bara mina egna reflektioner.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
xlm 100% Skåning
5 oktober 2010 · 357 Inlägg

ajonasson skrev:
Kör på Garrantin!,

Personligen hade jag inte klarat ha en sådan bil som kan få ett sådant fel efter 1000mil yikes.
Jag hade helatiden tänkt... undra villka kostsamheter som ligger nått år bort.

Men detta är OT och bara mina egna reflektioner.

Mvh
Anders

Så sant.

Senast redigerat av xlm (5 oktober 2010)

Nybakk_240 DREAMTEAM
1 april 2011 · 248 Inlägg

Lyfter denna tråden lite... verkar som att jag fått typ samma fel, vet ej ännu...
Men de på verkstaden tror att det kan vara kamkedjan som hoppat ett kugg eller dylikt.

Detta är en modell 08, finns det garanti kvar på en bil som rullat 8200mil när detta händer?
tacksam för snabbt svar då jag vill ha lite att gå på när jag besöker verkstaden nästa gång.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
xlm 100% Skåning
1 april 2011 · 357 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Lyfter denna tråden lite... verkar som att jag fått typ samma fel, vet ej ännu...
Men de på verkstaden tror att det kan vara kamkedjan som hoppat ett kugg eller dylikt.

Detta är en modell 08, finns det garanti kvar på en bil som rullat 8200mil när detta händer?
tacksam för snabbt svar då jag vill ha lite att gå på när jag besöker verkstaden nästa gång.

På min bil var det så att det inte var nån komp på 4:e cylindern..
Fick en ny motor på garantin.

I ditt fall vet jag inte, finns kanske nån försäkring som gäller upp till 10.000 mil?

Bullen1 Tekniker
1 april 2011 · 345 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Lyfter denna tråden lite... verkar som att jag fått typ samma fel, vet ej ännu...
Men de på verkstaden tror att det kan vara kamkedjan som hoppat ett kugg eller dylikt.

Detta är en modell 08, finns det garanti kvar på en bil som rullat 8200mil när detta händer?
tacksam för snabbt svar då jag vill ha lite att gå på när jag besöker verkstaden nästa gång.

Kamkedjan kuggar inte, utan avgas kamaxeldrevet flyttar sig lite så kedjan hamnar fel 1-2kugg.

Du har ingen garanti då det är 2år som gäller dock kan goodwill gälla om du har tur, annars är det försäkring som gäller.
Priset på operationen bör hamna runt 15000:- då man byter Kedja,spännare,glidskenor,kamaxeldrev,bröstkåpe pakning samt lite skruv.

Det man inte dör av gör ont.
Nybakk_240 DREAMTEAM
10 april 2011 · 248 Inlägg

Okej, bilen har redan varit inne och jag har fått tillbaks den... Det gick på försäkringen.
Får betala 25% av den totala summan (minst 1500:-) Men om Volkswagen har givit besked till Lecab
att ditten och datten måste bytas så tycker jag väl att Vw ska stå för den kostnaden? Jag borde ju bara betala för exempelvis kamkedjebytet? Kan de mygla på detta viset tror ni? Alltså ta betalt för sådant som jag egentligen inte borde betala vid en sådan här skada?

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Jobo123
1 maj 2011 · 1 Inlägg

Har haft liknande problem på min 07a
Lampan tändes oregelbundet, efter en dags felsökning på auktoriserad verkstad så hittade dom en ventil som var kass, efter detta byte blev det bra!

Nu ca 400mil senare så hostar bilen väldigt när jag startar den, var ute o körde idag o kände att turbon inte jobbar ngt, det bara viner när turbon egentligen bör jobba. Borde inte någon kontrollampa lysa när turbon inte funkar?
Någon som vet vad det kostar att byta turbo?
Bilen ska in på 9000mil service om 2veckor, får se vad dom säger då!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang