Bättre ljud i saab 9-3 aero 07á

henkz MR
8 juni 2011 · 295 Inlägg

Skapligt skrev:

henkz skrev:
om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Självklart låter det betydligt bättre än Saab original!

Impedansen säger en hel del hur en högtalare spelar faktisk. Det är ju lite mer tungdrivet att spela ett par 4ohms högtalare än 2-3 som Saab original är.

Alltså låter utbyteshögtalare med 4 ohm ofta mycket sämre än Saabs egna skithögtalare just p.g.a. det..

ursäkta mig vadå.... vad jag vet så ska ju lägre ohmtal vara mer trögdrivet än vad högohmade är....

evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

Skapligt skrev:

henkz skrev:
om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Självklart låter det betydligt bättre än Saab original!

Impedansen säger en hel del hur en högtalare spelar faktisk. Det är ju lite mer tungdrivet att spela ett par 4ohms högtalare än 2-3 som Saab original är.

Alltså låter utbyteshögtalare med 4 ohm ofta mycket sämre än Saabs egna skithögtalare just p.g.a. det..

ohmtalet säger INGET om hur en högtalare spelar..

har du en 2ohms högtalare med en känslighet på typ 85db så spelar man garanterat högre med en 4ohms högtalare med en känslighet på 94 db.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

henkz skrev:

Skapligt skrev:

henkz skrev:
om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Självklart låter det betydligt bättre än Saab original!

Impedansen säger en hel del hur en högtalare spelar faktisk. Det är ju lite mer tungdrivet att spela ett par 4ohms högtalare än 2-3 som Saab original är.

Alltså låter utbyteshögtalare med 4 ohm ofta mycket sämre än Saabs egna skithögtalare just p.g.a. det..

ursäkta mig vadå.... vad jag vet så ska ju lägre ohmtal vara mer trögdrivet än vad högohmade är....

ett lägre ohmtal gör att man får ur mer effekt ur slutsteget-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sydeken
8 juni 2011 · 750 Inlägg

henkz skrev:

Skapligt skrev:

henkz skrev:
om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Självklart låter det betydligt bättre än Saab original!

Impedansen säger en hel del hur en högtalare spelar faktisk. Det är ju lite mer tungdrivet att spela ett par 4ohms högtalare än 2-3 som Saab original är.

Alltså låter utbyteshögtalare med 4 ohm ofta mycket sämre än Saabs egna skithögtalare just p.g.a. det..

ursäkta mig vadå.... vad jag vet så ska ju lägre ohmtal vara mer trögdrivet än vad högohmade är....

Lägre ohmtal = slutsteget kan lämna ut mer effekt dock är det inte alltid bra om man inte har en ordentlig batteribank

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

Ni förstår inte vad jag menar..

Har ni provat driva hifi-högtalare (8 ohm) på ett bilslutsteg?
Låter inte alls bra/mycket. Därför 8 ohms högtalare är helt enkelt tyngre för steget att driva.

Jag har inte sagt ett enda ord om att högtalare med olika impedans låter olika i sig.

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

Och sätter man då i 4 ohms högtalare fram i en Saab så blir det tungdrivet.
Då det är anpassat för 2 ohms högtalare.

Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Man får ut mindre effekt med en högtalare med högre impedans ja, men man måste även ta hänsyn till högtalarens känslighet som i fallet "spela högt med lite effekt" spelar en betydligt större roll!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

Skapligt skrev:
Ni förstår inte vad jag menar..

Har ni provat driva hifi-högtalare (8 ohm) på ett bilslutsteg?
Låter inte alls bra/mycket. Därför 8 ohms högtalare är helt enkelt tyngre för steget att driva.

Jag har inte sagt ett enda ord om att högtalare med olika impedans låter olika i sig.

har testat MYCKE under de åren ja hållit på me bilstereo.

å kan inte hålla me dig..  visst att man får mindre effekt med 8ohm men hemma stereoprylar har ofta högre känslighet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

Har då inte sagt något om att spela högt eller vice versa.. Jag talar av erfarenhet när jag säger att Saabs original högtalare i dörrarna låter bättre än om du stoppar in en midbas på 4 ohm. Steget orkar inte driva med den effekten det lämnar vid 4 ohm.

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
evilaudio
8 juni 2011 · 16 195 Inlägg

Skapligt skrev:
Har då inte sagt något om att spela högt eller vice versa.. Jag talar av erfarenhet när jag säger att Saabs original högtalare i dörrarna låter bättre än om du stoppar in en midbas på 4 ohm. Steget orkar inte driva med den effekten det lämnar vid 4 ohm.

jo,, OM du hittar ett med högre känslighet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

evilaudio skrev:

Skapligt skrev:
Ni förstår inte vad jag menar..

Har ni provat driva hifi-högtalare (8 ohm) på ett bilslutsteg?
Låter inte alls bra/mycket. Därför 8 ohms högtalare är helt enkelt tyngre för steget att driva.

Jag har inte sagt ett enda ord om att högtalare med olika impedans låter olika i sig.

har testat MYCKE under de åren ja hållit på me bilstereo.

å kan inte hålla me dig..  visst att man får mindre effekt med 8ohm men hemma stereoprylar har ofta högre känslighet.

Det är sant.. Men det ska väldigt mycket till innan du får ut samma ljud från en hemmahögtalare ändå. Och jag vet inte vart denna diskussion spårade ur.

Jag försökte hjälpa en polare och jag avråder honom från att stoppa in 4ohm högtalare i dörrarna fram då jag vet av egen erfarenhet att det INTE låter bra!

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

evilaudio skrev:

Skapligt skrev:
Har då inte sagt något om att spela högt eller vice versa.. Jag talar av erfarenhet när jag säger att Saabs original högtalare i dörrarna låter bättre än om du stoppar in en midbas på 4 ohm. Steget orkar inte driva med den effekten det lämnar vid 4 ohm.

jo,, OM du hittar ett med högre känslighet.

Ja precis.. Då kan jag köpa det OM jag skulle hitta det för säg 1500-2000kr.. Eller så behåller jag originalhögtalaren som låter ungefär lika (gratis)

Jag bytte instrumentpanelshögtalarna i min och behöll dörrhögtalarna. Det blev skitbra som framsystem!

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Ja dörrhögtalarna räcker faktist långt, dom tål mer effekt än vad originalsteget ger och dämpar man och tätar runt dom så blir det faktist riktigt bra flås från dörrarna. Men dom låter inte jättekul.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang