Kan bilfirmor prioritera nya bilar?

xlm 100% Skåning
8 juni 2011 · 357 Inlägg

Hej!

Jag undrar om bilfirmor kan prioritera en nybyggd bil att bli byggd snabbare och få den levererad tidigare än utlovat datum?

Har för mig att jag har läst något om detta tidigare någonstans men vet i fasiken var.

Eller om man blivit lovad ett leverans datum och sen ett nytt strax efter och denna gång ett senare datum som exempelvis några månader senare än som först utlovats?



Mvh.

SOLFILM Ocean Race NR:1
8 juni 2011 · 475 Inlägg

Vi Beställde ny i Februari! Leverans skulle ske i slutet av april! Vi fick den i mitten av Mars!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
xlm 100% Skåning
8 juni 2011 · 357 Inlägg

SOLFILM skrev:
Vi Beställde ny i Februari! Leverans skulle ske i slutet av april! Vi fick den i mitten av Mars!

Det känner jag igen, samma med Golfen i mitt "garage".
Men det besvarade inte frågan precis wink

wissen
8 juni 2011 · 27 Inlägg

Hej.
Varför ställer du frågan ? Ska du beställa ny ?
Jag har aldrig hört något om "expressleverans", men det kanske förekommer hos vissa bilmärken.
Har beställt ett antal bilar till jobbet varav ca hälften av dem kommit före utlovad tid och andra hälften försenat. Som jag förstår så har det lika mycket o göra med transporterna som med byggtiden i fabriken.

Om vi tar Golf t ex så byggs den i Tyskland, MEN om man vill ha kombiversionen så byggs den istället i Mexiko med typ 7veckor extra leveranstid då den ska åka båt osv, med dess väntetider i olika hamnar.

/J

Honda Civic EJ2 B18C4-T "450hk. MB6 VTI-T INSIDE" (1995)
Honda Civic MB6 VTI-T "450hk. 22a gången gillt." (1998)
xlm 100% Skåning
8 juni 2011 · 357 Inlägg

Tack för svaret wissen.

Jo har beställt ny bil och blev lovad leverans innan semestern, men nu är det istället månaden efter min semester som den väntas bli levererad, och det är just precis en Golf.

mvh

Muttley
8 juni 2011 ·

Du kan väl skynda på de om du köper 50 bilar på en gång. Men de är nog bara åkare som kan göra det.
Vet ett taxibolag som hade köpt en jävla massa bilar och hade krav på ett datum när de skulle vara klara för bruk.

Men som privat tror jag nog du får vänta tills de är färdigt och hoppas på att de kan leverera tidigare.

TireSlayer Tvivlare
8 juni 2011 · 2 266 Inlägg

xlm skrev:
Tack för svaret wissen.

Jo har beställt ny bil och blev lovad leverans innan semestern, men nu är det istället månaden efter min semester som den väntas bli levererad, och det är just precis en Golf.

mvh

De va inte så farligt, Citroën har haft lite stillestånd med nya bilar nu p.g.a vissa motorer tillverkades i Japan och blev försenade p.g.a katastrofen. Upp till ett års väntan för en C-Crosser t.ex tongue

Men att kunna snacka snällt med fabrikanten o få den tillverkad tidigare tror jag inte på. Men du kan nog skynda på handlaren lite att dom leveransservar m.m tidigare än planerat smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
DavidSan
9 juni 2011 · 227 Inlägg

vid orimligt sen lev. tid mot vad som är ö.k så kan du häva köpet! gjorde jag då jag beställde. det skulle ta extra 2-3mån, då hade jag väntat i 4mån...

xlm 100% Skåning
9 juni 2011 · 357 Inlägg

Denna bil blir i nuläget 3 månader senare än ö.k från första början.
Har ej skrivit på något papper än så häva köpet blir inga problem om man skulle vilja det.
Skall ta och prata med säljaren igen och se vad han kan göra för att få bilen snabbare.

Tack för alla svar.
mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2011 · 17 534 Inlägg

xlm skrev:
Hej!

Jag undrar om bilfirmor kan prioritera en nybyggd bil att bli byggd snabbare och få den levererad tidigare än utlovat datum?

Har för mig att jag har läst något om detta tidigare någonstans men vet i fasiken var.

Eller om man blivit lovad ett leverans datum och sen ett nytt strax efter och denna gång ett senare datum som exempelvis några månader senare än som först utlovats?



Mvh.

Jobbat som bilförsäljare av nya bilar.

Försäljaren kan göra följande:
- Boka en helt ny bil som först ska byggas. Mycket osäkert lev.datum då. Saab ska via inte prata om...
- Boka en bil som redan är på linan och under byggnation. Lite bättre
- Boka en bil som dtår som "Kommissionsbil" Dvs den står i någon handlares bilhall som visningsex fast handlaren i fråga äger den inte. Vanligt. Har det då varit ett gäng och provsuttit och repat lacken så måste den på omlack först. Osäkert!

Man kan i vissa fall kryssa i "Bråttom" i datorn eller ringa generalagenten och tjata men klent resultat

Nya bilar transporteras på båt och ska köras på och av denna. Sedan gäller det samma för en eller oftast flera biltransporter. Givetvis skadas de! Då är det omlack! Detta är mycket vanligt och många i detta rike åker omkring i helt nya bilar som både varit omlackade eller i värsta fall krockade eller ett stort antal personer redan provsuttit den.

När jag köpte min nya 300C fanns den redan i bilhallen. Det fanns dock ingen demobil (Testbil) inne så säljaren tog helt enkelt ut den nya osålda bilen så jag fick prova! "Kör för helvete lungt nu" var hans ord... Inte så konstigt! Hade det hänt nåt hade han suttit riktigt illa till! Jag har själv gjort likadant nån gång. Inte tillåtet!

Fråga säljaren om bilen ska byggas, är under byggnad eller är en kommissionsbil. Han lär nog undra över dina kunskaper i ämnet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xlm 100% Skåning
9 juni 2011 · 357 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

xlm skrev:
Hej!

Jag undrar om bilfirmor kan prioritera en nybyggd bil att bli byggd snabbare och få den levererad tidigare än utlovat datum?

Har för mig att jag har läst något om detta tidigare någonstans men vet i fasiken var.

Eller om man blivit lovad ett leverans datum och sen ett nytt strax efter och denna gång ett senare datum som exempelvis några månader senare än som först utlovats?



Mvh.

Jobbat som bilförsäljare av nya bilar.

Försäljaren kan göra följande:
- Boka en helt ny bil som först ska byggas. Mycket osäkert lev.datum då. Saab ska via inte prata om...
- Boka en bil som redan är på linan och under byggnation. Lite bättre
- Boka en bil som dtår som "Kommissionsbil" Dvs den står i någon handlares bilhall som visningsex fast handlaren i fråga äger den inte. Vanligt. Har det då varit ett gäng och provsuttit och repat lacken så måste den på omlack först. Osäkert!

Man kan i vissa fall kryssa i "Bråttom" i datorn eller ringa generalagenten och tjata men klent resultat

Nya bilar transporteras på båt och ska köras på och av denna. Sedan gäller det samma för en eller oftast flera biltransporter. Givetvis skadas de! Då är det omlack! Detta är mycket vanligt och många i detta rike åker omkring i helt nya bilar som både varit omlackade eller i värsta fall krockade eller ett stort antal personer redan provsuttit den.

När jag köpte min nya 300C fanns den redan i bilhallen. Det fanns dock ingen demobil (Testbil) inne så säljaren tog helt enkelt ut den nya osålda bilen så jag fick prova! "Kör för helvete lungt nu" var hans ord... Inte så konstigt! Hade det hänt nåt hade han suttit riktigt illa till! Jag har själv gjort likadant nån gång. Inte tillåtet!

Fråga säljaren om bilen ska byggas, är under byggnad eller är en kommissionsbil. Han lär nog undra över dina kunskaper i ämnet...

Tack för det utförliga svaret, eftersom det kommer bli en 2012 års modell så är bilen ej byggd och det har säljaren själv sagt, ritningen ligger på "bordet" kan man säga och har ej börjats på. Det är först vecka 24 som 2012 modellen börjar komma ut på bandet och börjas byggas.

da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
9 juni 2011 · 149 Inlägg

Xlm, jag beställde en golf i januari men har först nu idag fått bekräftat tillverkningsdatum till den 28:e juni, dvs v26. Blir min per automatik då enligt 2012 års modell eller hur fungerar det där?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
xlm 100% Skåning
9 juni 2011 · 357 Inlägg

da_eddah skrev:
Xlm, jag beställde en golf i januari men har först nu idag fått bekräftat tillverkningsdatum till den 28:e juni, dvs v26. Blir min per automatik då enligt 2012 års modell eller hur fungerar det där?

Då bör det bli en 2012 års modell ja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2011 · 17 534 Inlägg

xlm skrev:

da_eddah skrev:
Xlm, jag beställde en golf i januari men har först nu idag fått bekräftat tillverkningsdatum till den 28:e juni, dvs v26. Blir min per automatik då enligt 2012 års modell eller hur fungerar det där?

Då bör det bli en 2012 års modell ja.

Nej. Nytt modellår införs ofta i samband med att produktionen läggs om vilket förr gällde semestern. Nu är det dock oftare. Men inget är givet i detta fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xlm 100% Skåning
9 juni 2011 · 357 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

xlm skrev:

da_eddah skrev:
Xlm, jag beställde en golf i januari men har först nu idag fått bekräftat tillverkningsdatum till den 28:e juni, dvs v26. Blir min per automatik då enligt 2012 års modell eller hur fungerar det där?

Då bör det bli en 2012 års modell ja.

Nej. Nytt modellår införs ofta i samband med att produktionen läggs om vilket förr gällde semestern. Nu är det dock oftare. Men inget är givet i detta fall.

Isf ljög säljaren, enligt han blir Golfarna årsmodell 2012 om de tillverkas efter vecka 23.
Är som sagt bara en köpare, inget jag kan garantera, kan enbart lita på säljarens ord i detta fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang