Från 12v till 6v

bergman8809
8 juli 2011 · 166 Inlägg

Hejsan det är så att jag har en veteranbil som har 6v system men vill ha i en 12v bilsterio är det möjligt? har hört att det skall finnas nån grej man kan sätta imellan men hittar inget

tacksam för svar

Roboo
8 juli 2011 ·

Tjenare, jag letade lite snabbt nu men jag hittade inte heller så speciellt mycket.

Här har du en omvandlare iallafall: http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm

Kom ihåg att du bara kan köra en vanlig stereo på den. Du kan alltså inte köra några slutsteg osv.

Annars finns ju alternativet att köra med dubbla generatorer och dubbla batterier, så du får 2 elsystem. Ett på 6 volt och ett på 12 volt
Det är ett bra alternativ om du ska ha slutsteg men vill ha kvar original elsystemet.

/R

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2011 · 17 622 Inlägg

Hur mycket laddar bilen i Ampere?
Klarar konvertern som Roboo hittade av att leverera 10A drar den med marginal över 20A från 6-voltssystemet. Lätt gjort och dra ur batteriet... Dessutom får du hålla koll på vad du sätter i för stereo. Max 120W kanske inte räcker så långt?

Mvh
Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bergman8809
8 juli 2011 · 166 Inlägg

Skulle va roligare om det fanns nån som har mer än 120 w dom flesta sterio ligger runt 180 eller mer tyvärr

Roboo
8 juli 2011 ·

Det verkar ont om konvertrar 6-12volt..  Jag satt och letade på elfa också men där fanns ingen lämplig vad jag kunde hitta.

Sen får man tänka på att de flesta stereoapparater är avsäkrade 10amp vilket är 120w vid 12 volt. Så även om det står att den är på 200watt så drar den inte det. Oftast är de flesta på 4 x 17Wrms  enligt tester jag har läst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2011 · 17 622 Inlägg

Roboo skrev:
Det verkar ont om konvertrar 6-12volt..  Jag satt och letade på elfa också men där fanns ingen lämplig vad jag kunde hitta.

Sen får man tänka på att de flesta stereoapparater är avsäkrade 10amp vilket är 120w vid 12 volt. Så även om det står att den är på 200watt så drar den inte det. Oftast är de flesta på 4 x 17Wrms  enligt tester jag har läst.

Visst är det så. Fast jag är mer bekymrad över batteriet och generatorn. Är det en likströmmare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bergman8809
8 juli 2011 · 166 Inlägg

Det stämmer de är en likströmmare

Drönirettab
8 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Då får man nog vara glad om den ger 25-30 A, ifall den skulle göra det så måste antagligen motorvarvtalet ligga på minst 3000-4000 varv för att generatorn ska ge ut sin maximala ström. Likströmmarna behöver högre varvtal än växelströmmarna. smile

Vad jag vet så brukar det vara bättre att bygga om elsystemet till 12 V eller ha ett eget system för stereon (som Roboo föreslog), har dock inte gjort såna saker själv ska sägas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2011 · 17 622 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då får man nog vara glad om den ger 25-30 A, ifall den skulle göra det så måste antagligen motorvarvtalet ligga på minst 3000-4000 varv för att generatorn ska ge ut sin maximala ström. Likströmmarna behöver högre varvtal än växelströmmarna. smile

Vad jag vet så brukar det vara bättre att bygga om elsystemet till 12 V eller ha ett eget system för stereon (som Roboo föreslog), har dock inte gjort såna saker själv ska sägas.

Bygga om till 12V är en del pyssel!

Kan man hänga på en extra generator är det en barnlek att ha ett "extra elsystem" sen. Bara man får fast den nånstans...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bergman8809
8 juli 2011 · 166 Inlägg

Okej jo jag har alldrig byggt om till 12v nån gång så vet inte riktigt hur man ska göra.

Kanske blir lättast att montera en extra generator

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang