Generatorn laddar inte på volvo 240 88a

bergman8809
6 mars 2012 · 166 Inlägg

Hej jag har ett problem med bilen.

När jag mäter med voltmätaren direkt på generatorn + och jord på en bult på karossen så laddar den 15 v men sen när jag mäter på batteri polerna så visar den ca 10-11v runt där, har bytt generator samt kolen.

kommer inte på själv längre vad det kan vara för fel nån som har ett tips?

bronco_z
6 mars 2012 · 604 Inlägg

Dålig kabel mellan batteri+ och generator alt dålig kabel mellan batteri - ock kaross.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Drönirettab
6 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Eftersom du satte ena mätpinnen i karossen när du mätte direkt på generatorn så bör jordförbindelsen vara okej, då är det rimligtvis generatorns laddkabel som inte har kontakt till startmotorns solenoid. Kabeln ska gå i en skyddsslang utmed nedre delen av motorn och går från generatorn till startmotorn. smile

Prova att sätta minusmätpinnen på batteriets minuspol och plusmätpinnen på generatorns B+, är det fortfarande 15 V så har du definitivt felet i laddkabeln.

Senast redigerat av Drönirettab (6 mars 2012)

Pontaaa
6 mars 2012 · 493 Inlägg

Med andra ord så mäter du 15V på generatorn och 10V i andra änden av kabeln till batteriet? Isåfall kan det ju vara bra att kolla över kablaget, verkar ju vara ett stort spänningsfall där.

Eller menar du att du mäter 10-11V på batteriet när det är urkopplat? Isåfall är det ju det som är kört tongue

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
bergman8809
6 mars 2012 · 166 Inlägg

När jag har bilen igång så har jag bara 10 - 11 v i batteriet smile men drog en direkt + från generatorn upp till batteriets pluss pol utan resultat, så funderar på om det jordar välldigt dåligt nån stans?

Drönirettab
6 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Då är det jordkabeln från batteriet ner till karossen som har dålig kontakt, ta loss och putsa plåtrent där den sitter i karossen. smile

bergman8809
6 mars 2012 · 166 Inlägg

Får ta och kika på det imorgon bitti smile ska även kika jorden som går till generatorn om det är dålig kontakt där nån stans.

Har besiktning imorgon kl 16 så börjar bli lite brottom wink

Drönirettab
6 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Den korta jordkabeln som sitter på generatorn borde gå till generatorfästet i motorblocket, av den anledningen borde just den biten vara okej eftersom du satte ena mätpinnen i karossen. Men det skadar ju inte att gå igenom alla kablar, de har ett antal år på nacken ifall de är originalkablar och diverse kontaktytor kan ha både rost och ärg.

Kolla även inuti själva polskorna där batterikablarna sitter klämda (ifall du har originalpolskor), där kan det vara alldeles grönt av ärg ibland och flera trådar kan ha gått av. Lite lurigt med det där. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang