2362
Sök

Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!

Specialist
434 451 Visningar
Uppdaterades senast 29 oktober 2017
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
16 juli 2012
#321
Förjävla stiligt brothermandude, du får bygga en sån till mig också.


Specialist
1 187 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#322
Fogelgren skrev:
Nu har jag suttit och läst igenom tråden, och väntar bara på mer! smile

Mera kommer. .. under de närmsta 10 åren eller så roll
razpataz skrev:
Förjävla stiligt brothermandude, du får bygga en sån till mig också.

Absolut. va ska du bygga åt mig då?? lol

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#323
Work in Progress
I'm over doing it?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc345bbb5bad052577eea6ffbbe300cb_large.jpg
Honda Prelude BB6 4-point Rollcage

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c82057a323564f14b70a455daac2237c_large.jpg
Honda Prelude BB6 4-point Rollcage

grovt skissat i ett ganska B 3D-program..
Aldrig jobbat i sådant tidigare, men funkar bra för att dra upp och fixa en design.
Måtten är exakta ned till 2cm diff. "typ"

Skall fortsätta sedan när jag blivit av med kaffe-frossan tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

251 Inlägg
22 juli 2012
#326
Grym tråd, prenumeration lagd:D


Specialist
1 187 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#328
Ejdersund skrev:
Ser spännande ut big_smile

Jodå, är som vanligt inte säker på att det blir bra, men det visar sig tongue
Kimmy90 skrev:
ooh damn..

No shit smile
Sers skrev:
Grym tråd, prenumeration lagd:D

Tackar big_smile
HotSauce skrev:
Make 2!

Jag skall knäcka till den här nu, så firman kommer att ha måtten till dig, bara att beställa sedan tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#329
OK, jag har tänkt såhär...typ.. kanske ?? hmm

Jag är inte säker på att det här blir rätt, men jag tror det.
Jag har lusläst SBF's regelverk och den här skall vara godkänd av dem. Där är egentligen bara ett par småsaker att hålla reda på.

Målet med denna båge är att få bilen gatreggad som tvåsitsig med "skyddsbåge". Enligt SBP skulle detta vara mycket svårt och i stort sett omöjligt, då bilen är Helbilsgodkänd, eller typgodkänd eller vad det nu heter. Vilket jag tycker är störtlöjligt. En annan firma hade dock samma syn som jag, "näe, det ska väl inte vara några problem?? de fixar vi, inga problem".

På en bil med tydgodkännande får du inte göra några chassimodifieringar, men om bågen bara är bultad och inte fastsvetsad i bilen, så är den ju de facto en löstagbar del, alltså inte en bärande del. Kruxet blir då att uppfylla trafiksäkerheten för passagerare. I min bil får jag omöjligt plats med 2 personer sittande i baksäte när bågen är på plats, alltså skall den reggas om som tvåsitsig.

Därmed är den sedan gatlegal.

Burens skall bara bultas fast i golvet tills vidare, alltså inte helsvetsas. Det kan man alltid göra sedan.
Buren kommer dock inte att bli demonterbar, den kommer svetsas inne i bilen, och jag kommer aldrig få ur den utan att kapa sönder den igen.

Men när den väl är inreggad som tvåsitsig med båge, så är det ju "klart" och det är bara till att svetsa fast bäst man vill smile Det skiter de nog i på den vanliga kontrollbesiktningen.

Såå....

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-de3301570904eb6f3682b6a8432ed751.jpg
Förstärkningsplattor och fastsättningplattor

Färstärkningsplattorna svetsas ned i golvet på bilen.
Fastsättningplattor svetsas i rören på buren. Bitarna bultas sedan ihop.
Senare så kommer plattorna att svetsas ihop tillsammans. Men detta först efter reg-besiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba3f1c271ad811995f7714f5ca437ab5.jpg
Front

En sak jag inte är helt nöjd med är att huvudbågens infästningar kommer bli ganska mycket bredare än infästningarna mot hjulhusen bak. Bakåtsträvorna kommer således att hamna ganska långt från 90grader mot huvudbågen. Det skall inte göra något enligt reglementet, men är fortfarande inte så bra ur triangulerings-synpunkt. (se även bild enligt nedan).

Jag kommer enbart sätta en snedstärva mellan huvudbåge och hjulhus bak, samt ingen snedsträva inuti huvudbågen. Detta för att spara vikt. Den dag jag bygger vidare på bågen med strävor framåt, så kommer bakre buren att kompletteras.
Huvudsaken är att jag tänkt rätt så här långt. Om det blir till att besiktiga med vangsbok i framtiden, så skall buren vara godkännd ur race-syndpunkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5104622ab49caef5a799875a06135c42.jpg
Top Wiew

Här ser nu åter den ganska stora vinkeln mellan huvudbåge och bakåtsträvor. Det kanske blir annorlunda när de väl kommer på plats i bilen, det visar sig.
Det rosa delen är högst temporär och kommer garanterat inte se ut på det viset.
Jag skall sätta in ett stag mellan fjäderbenstornen bak, som jag gärna vill förankra i buren för att ta upp så mycket chassi-flex som möjligt. Det skall dock göras på ett fint o säkert sätt, och jag är lite osäker på hur jag skall få dit det.
Så jag funderar över det när jag väl har alla rörstumpar hemma tongue

Så på torsdag 0700 skall jag vara hos Finess och de knäcker in en båge åt mig big_smile Mycket trevliga herrar, jag antar att de kommer att smälla mig på fingrarna om jag tänkt fel, de kan ju sina saker.

Så på torsdag kväll så återkommer jag med en bild på en hög rör roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#330
It's 350 miles to Eskilstuna,
we have a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses- Hit It

(nördig filmreferens)

Rese-logg en torsdag. (att vara lite Dumm-I-Huvvet är bra ibland)
Rullade från Malmö 00:30. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5ad28b713d0913b32bf52ebd79fd45f6.jpg
Malmö 01:15

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba950ed3986fa5d5c6a13b384462c99e.jpg
E4'an norrut 04:47

Och klockan 06:43 var vi framme hos Finess utanför Eskilstuna.
trött ?? Liiite. tongue Skruvade ur stolarna så grabbarna fick fri tillgång till att måtta och mäta. Mycket trevlig för övrigt, rekommenderas verkligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-022556e449e006ca7b354ed0cdc0b703.jpg
Bror dricker Morgonkaffe 07:20

Så under tiden de jobbade, så lät vi dem vara ifred och satte oss i morgonsolen ^^ Vi hade ju sköna stolar i alla fall tongue
Klockan 09:30 var vi klara och började köra söderut igen.
Jag kan meddela att det var vaaaarmt i bilen efter ett tag. AC'n är ju demonterad och svart bil när det är gassande sol och 25 grader varmt ute ? Vi åkte med rutorna nedvevade.

14:00, hämtar upp en del i Ljungby till brorsans bil.
16:15, Parkerar hemma i Malmö
16:50: Beställer in en iskall Hoff.
19:30, somnar tongue

Så vad gav då resan ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-65f953e3f98499de05dc383598b26e21.jpg
Båge + rör

It is On!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
28 juli 2012
#331
Nice!

92 Inlägg
28 juli 2012
#332
Wow. just wow. Montera! Want. SEe. MoArrrr!!!


2 201 Inlägg
29 juli 2012
#333
Nu har jag läst hela tråden. Skitkul.
Ruggigt bra jobbat med hela bilen. Snyggt.
Det enda jag inte gilade var de gula lamporna (men det är en hel del av dagens mode som jag inte gillar)
Annars skitsnyggt. Får väl se om man ser den på gatorna någonstans någon gång

Specialist
1 187 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#334
PointMan skrev:
Nice!

Dude! Fett Nice!! lol
HotSauce skrev:
Wow. just wow. Montera! Want. SEe. MoArrrr!!!

haha, "montera", de tar lite tid .. tongue Jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja, så just nu tänker jag 3.93 ggr och kapar 1.125 gånger ^^ Men det är på g!
peter_1976 skrev:
Nu har jag läst hela tråden. Skitkul.
Ruggigt bra jobbat med hela bilen. Snyggt.
Det enda jag inte gilade var de gula lamporna (men det är en hel del av dagens mode som jag inte gillar)
Annars skitsnyggt. Får väl se om man ser den på gatorna någonstans någon gång

Tack så mycket, kul att höra big_smile
De gula framlamporna är jag själv lite osäker till, men det är fan personligt på en svart japs, de är inte många som kör det. Så det får sitta tills vidare ^^ När man väl har vant sig så .. well, jag tycker om det smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#335
*hrrm-HRM* Jahaja, Hur var det här då?? roll

Weeeell... Jag kanske har tagit mig vatten över huvudet.
Jag har nämligen ingen aning om vad jag pysslar med, och allt tar en jävla tid just nu ^^ Men de händer i alla fall något! Frisk kapat, hälften brunnet wink

Först så jag har jag rensat bilen på allt utom förarstol och instrumentbräda. typ.
Fastmonterad under en panel bak hittade jag den här boxen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-21be6ec96d6a60d7ad6af093db6be5de.jpg
En .. grejj neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-013ef3b7d1ff03e222465c19614b4d9b.jpg
som var märkt med det här ??

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-434c6c6dae9c822a5155036884a348f6.jpg
Den behövdes inte ^^

Jag tror det vara någon slags signalförstärkare, för den ena sladden går till antennen (sitter ingjuten i bakrutan). Men när jag börjar följa sladdarna så .. jag har två antenner i bakrutan?? Why?? Jaja, dosan förpassades till högen med "reservdelar" tongue

Sedan var det dags att skrapa asfaltsmatta. Vilket jävla mörker! Försökte först med kylspray och bryta bort den. Det var inte ekonomiskt eller effektivt, även om det fungerade. .. typ. Så det blev det gamla sättet med värmepistol, spackelspade och sedan lacknafta.
Varmt, kladdigt och jävligt förvirrande. (Typ som bra sex) roll
Men efter att ha kvicknat till från alla ångor så blev det jävligt bra! ska lackas sedan när jag är klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c017442428244dfe6e1c48ad1e6f8d98.jpg
Rent från asfaltsmatta!

Sedan var det bara till att börja måtta in höjden på huvudbågen och fundera över hur jag skulle gå till väga. Jag kan berätta att jag har funderat mycket och länge. roll
Eftersom jag behåller taklucka tills vidare, så blir det tight att få in bågen, men där finns liksom ett "spår" i taket där man kan ställa in bågen och få upp den långt och fint smile Innertaket kommer dock behöva modifieras med såg och kniv för att få plats igen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-113368ed63aa8f926ec5938951eefa0c.jpg
Huvudbåge inställd på plats

Men efter att ha kapat den till alldeles lagom höjd så började det så sakta ge sig och jag fick upp lite styrfart! Det handlar bara om att komma fram till i vilken ände man skall börja smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-96fad0019343eb97109ee280f908cf1b.jpg
plattor!

Jag började med att köra hål i plattorna på va jag tror blir lämpliga ställen.
Plattorna skall vara 3mm styck, och minst 120 kvadratcm. Den undre måste vara helsvetsad i golvet, och sedan skall de bultas med minst 3st M8 (Kvalitet Iso 8.8). Jag använder 4st M10 istället, det skadar ju inte.. Skruvhålen måste hålla en vinkel på minst 60 grader från varandra om man utgår från centrum på huvudbågens infästningspunkt.

Sedan gjorde jag lite stora hål i bilen ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fad0ba3bdf8ea7cef41c42ae34e170dc.jpg
HÅL! (golvet, vänster B-stolpe)

Någonstans här så slog det mig "Är jag dum i huvudet eller? Jag sitter o borrar stora hål i golvet på MIN Bil?!?!"
MenMen, man lär sig inget om man fegar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cf83f0c38ef1719a081f74422877ca06.jpg
Förbrukade hålsågar mad

Här lärde jag mig också att hålsågar måste användas med viss försiktighet i kombination med rätt varvtal samtidigt som man är alldeles lagom bestämd.. Det underlättade ju inte att plåten är typ 1 till 3 lager omlott i konstiga vinklar. 8 hål i golvet förbrukade ett par sågar. Dock sågar av billig kvalitet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5a6c4c9c1833211fcbd156dc9a458a6c.jpg
Kleta fast muttrar!

Alla är bra på något smile Jag är inte bra på att svetsa tongue
På baksidan av undre färstärkningsplåten blaffade jag fast 4 muttrar.
Jag gräddade kanske på lite onödigt mycket, men bättre det än att de lossnar sedan när man skall montera, och man måste bryta upp golvet för att få fast nya hmm

Sedan vände jag på plattan och vips, så är muttrarna försänkta ned i golvet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-205bbc5a005c5544b02ced8ccc13ea43.jpg
Bottenplatta (golv, höger b-stolpe)

Enligt reglementet så behöver man inte skruva fast genom plåten i bilen, eftersom den stora 3mm-plåten ändå skall helsvetsas. Så jag slipper ta hål under i tröskel-lådan för att svetsa mutter inne i bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b84309c79660f830b892e47b162ed148.jpg
Yay!

Lyfte in huvudbågen igen och konstaterade att det nog funkar som jag har tänkt mig big_smile
Bottenplattan skall nu svetsas fast i golvet, och sedan skall det en likadan till ovanpå, som skall svetsas fast i nederkant av bågen.
.. Sedan skall det tillverkas något liknande fast mindre till fjädertornen bak hmm

Att komma så här långt har tagit sin tid, eftersom jag inte har en aning om vad jag gör ^^ Det det ser bra ut!

Jag vill dock få färdigt det här så man kan börja kapa rör och bygga själva stagen big_smile

Kanske lite ambitiöst, men jag var iväg och handlade ett litet verktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c6375c12408d3378da19f79bdc0d176.jpg
Pipe Notcher

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-40e2458f8f3e21c10302b0f2d477c2cd.jpg
Pipe Notcher

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e9916bb82cbdef021c5516450631136b.jpg
Pipe Notcher

En Rör-.notch från Woodward Fab. Inte jättebillig, men överkomligt pris ändå. Jag har inte hunnit testa den än, men det bör underlätta att få lite trevligare vinklar på rören, istället för att göra det för hand eller använda wröölapan tongue
Visst, man hade ju även kunnat bygga en sådan där grej själv, men.. palla roll

På måndag räknar jag dock med att kapa och punkta upp ett par rör ^^

Stay tuned!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Yawn...
3 151 Inlägg
5 augusti 2012
#336
Skoj med riktiga verktyg. smile Keep it coming!

Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
640 Inlägg
5 augusti 2012
#337
Har suttit över 2 timmar och läst din tråd som fan var den mest imponerande tråd jag läst big_smile .
Älskar att du inte bara skriver "Det här är gjort idag" utan mycket mera information vart det är köpt och hur du gör big_smile
+++++ För allt jobb Tummen upp Mvh Kim

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)

Specialist
1 187 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#338
Mervolic skrev:
Skoj med riktiga verktyg. smile Keep it coming!

Ja, de underlättar en del hoppas jag, har ju dock fortfarande inte hunnit testa det hmm
ironscull skrev:
Har suttit över 2 timmar och läst din tråd som fan var den mest imponerande tråd jag läst big_smile .
Älskar att du inte bara skriver "Det här är gjort idag" utan mycket mera information vart det är köpt och hur du gör big_smile
+++++ För allt jobb Tummen upp Mvh Kim

Tackar! Alltid kul att höra att någon faktiskt läser  big_smile Även om jag mest skriver för min egen skull, för att kunna se tillbaka, så är all positiv feedback sjukt kul smile


Men i dag blev det inget byggt på Hondan

Jag spårade ur lite och satte kapen i bruksbilen.
ST220 Exhaust Ful-fix
Snart dags för den också att få sin egen tråd verkar det som roll Att man aldrig kan hålla sig.
Nå, i morgon ska jag tusan bygga lite på riktigt!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Specialist
1 187 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#339
The first Cut is the deepest ? tongue

Nå, de här skulle jag ju inte alls göra, men jag behövde lite motivation, så jag testade min nya rör-notch smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efca3326f24200fd44328f9d38786995.jpg
40mm rör, Ursågat med 44mm hålborr..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bb69f13460d81cda0bcf661091201b85.jpg
.. för att passa mot 45mm huvud-båge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bee3a4827d49e822b9e738048664411d.jpg
.. och JaJävlar va de passade !! big_smilebig_smile

Men vad jag egentligen skulle göra var att börja klura på infästningarna på bakre hjulhusen. De måste boxas till viss del. Jag har borrat två hål där plattorna skall fästas in, genom ca 3 lager plåt tongue Honda här hårt.
Sedan har jag med min kära vrööölapa filat till två hörn, som är fastpunktade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9de489cb44d99d2e355b81322b59c7e3.jpg
jävla cp-svets..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f054cbaddbb20ed9bb302d3c1dd816ca.jpg
Hjulhus höger bak

Nu återstår det egentligen bara att klura ut hur jag ska få plats med en mutter för det nedre skruvhålet i plattorna bak. Sedan hoppas jag få tag i någon som kan svetsa fast dem åt mig, så jag kan börja bygga själva buren, det är då som det roliga börjar big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Got VTEC?
1 593 Inlägg
10 augusti 2012
#340
Vilket jobb du lägger ner! Tvekar inte en sekund på att det kommer bli bra, creds till dig mayn!

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/


Sök