Kupéfläkt på Golf II

uppe
6 januari 2007 · 11 Inlägg

Hej allihopa!

Jag har fått lite problem med min Golf II 1,8 från 1989.
Problemet visar sig när motortempen har nått ungefär mitten på skalan, då det slutar komma varmluft från kupéfläkten. Innan dess är det bra sprutt på den, med härlig värme.

Tror att det försvinner lite kylarvätska, eftersom jag får fylla på lite då och då. Dock inte alltför ofta, vad jag har märkt. Nivån spelar ingen roll, värmen kommer fortfarande i början och slutar efter ett tag.

Ibland ser mätaren ut att vandra riktigt högt på temperaturskalan, men om man släpper på gasen lite och rullar i ca 50 knyck vandrar den ner mot mitten igen, och lite värme kan smita ut från fläkten.

Jag har läst många olika varianter här, med bland annat termostaten, vattenpumpen och att lufta systemet. Vad verkar mest troligt? Jag kan aldrig hitta några pölar / fläckar under bilen.

Tacksam för hjälp!

Dr_snuggels
6 januari 2007 · 3 572 Inlägg

hej kan svära på att din topp har gett upp plana den så är allt ok sen

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
Chrille74 Chef
7 januari 2007 · 379 Inlägg

testa att lufta systemet/byta termostat.........
men det låter ju mysko att det försvinner kylarvätska.....

kolla efter vattenläckage, hittar du inget kan det vara topplock/topplockspackning

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
uppe
7 januari 2007 · 11 Inlägg

Hmm, planslipa topplocket är ju inte direkt man gör utan vidare. Får spara det till när jag har möjlighet att klara mig utan bilen ett tag.

Jag har tänkt lufta systemet och byta termostat, då detta är en rätt enkel operation, så jag får väl helt enkelt genomföra det någon dag. Det ser inte ut att finnas något läckage. Inte som mina ögon kan hitta i alla fall, och jag har letat noga. tongue

Tack för svaren i alla fall, nu får jag prova och se vad som händer.

mellowd Drop Shop
7 januari 2007 · 926 Inlägg

hur ser oljan ut i påfyllningslocket? vit/brun och geggig eller helt normal? smile

rodieki Tekniknörd
11 januari 2007 · 92 Inlägg

Jag har exakt samma problem, men motorn läcker varken olja eller vatten. Och oljan är ren och fin efter 500 mil med samma olja. Det passerar vatten genom värmeaggregatet, i god ordning. Har bytt termostaten, så att den fungerar också som den ska.
Om det är topplockspackningen, hur kan den påverka flödet av vatten genom själva värmeväxlaren?

uppe
21 januari 2007 · 11 Inlägg

Problemet är löst!

Termostaten byttes först, utan att ge något resultat, så det var bara en onödig utgift. Men nu är den ny och fin i alla fall. Därefter togs bilen till kunnig VW-verkstad, som fastställde problemet omedelbums. Tydligen är det ett vanligt fel på just min årsmodell, och problemet finns inte på senare bilar.

Det sitter en värmeskyddsregulator (eller liknande, vet ej korrekt term) vid slanganslutningarna vid torpeden, på sidan vid motorrummet. Det är utbytbart för ett par hundringar, och sedan blir det återigen möjligt att utöva bastubad i bilen!

Tydligen består problemet i att med ålder börjar dessa regulatorer strypa värmen för tidigt, i tron om att den skyddar mot överhettning.

Hoppas det hjälper fler som har samma problem.

iceplace
18 oktober 2007 · 2 Inlägg

Japp!! det har hjälp mig nu till vintern.. insåg när det började bli kallt ute att det inte fanns någon värme i bilen efter att motorn blev varm..
och min far kunde tänka sig massa problem som att vatten pumpen var dålig och inte orkade få upp trycket men jag stog fast för det du skrivit.. den där värmeskydds.. a.. att det var den de va fel på men han lufta och kolla men hittade ingenting.. tongue
så jag åkte till skroten och lånade en sån som såg bra ut och nu var jag tvungen att köpa den för nu är det bastu i bilen igen.. cool

stockholm_uza
6 augusti 2012 · 1 Inlägg

måste också prova ..har samma skit problem smile) tack killen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang