Hjälp! Kan inte ta av däcket??

Starlight
12 maj 2013 · 8 Inlägg

Tjena, fick punktering precis när jag kom fram till ica maxi.
Trodde det skulle bli enkelt att byta till reservhjulet men efter att jag tagit bort muttrarna och ska ta av hjulet
så tar det stopp. Det är första gången jag ska byta däck på Audin. Jag får inte av det och misstänker att det är
muttern i mitten som har något med det att göra? Det var det enda däcket som hade en sån i mitten.
http://www57.zippyshare.com/scaled/24962131/file.html

Är det den som måste skruvas av? Vilket verktyg ska det vara? Hade inget som passade i bagageluckan hmm


Skulle vara jätteschysst med snabba svar!

Däck: Fram höger
Bil: Audi A6 1,8t 1998

Presidento Of World
12 maj 2013 · 3 335 Inlägg

sparka på däcket lite så tror jag de släpper

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Starlight
12 maj 2013 · 8 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
sparka på däcket lite så tror jag de släpper

Gjordet det men sitter som sten hmm
Du tror alltså inte muttern i mitten har något med det att göra?

Senast redigerat av Starlight (12 maj 2013)

marcusgnaget
12 maj 2013 · 161 Inlägg

Det är bara sparka på däcket tills hjulet det kommer av... fälgen har ''rostat'' fast på navet.

Den stora skruven i mitten håller fast drivaxeln i navet.

Lexus GS300 (1998)
hangman
12 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Slå med något hårt i underkant på insidan av fälgen, går ej det skruva dit bultarna lite, åk och sväng tvärt och bromsa till, klart

Muttley
12 maj 2013 ·

Nej muttern har inget med hjulet att göra.  Den muttern går till drivaxel
De räcker med de du redan lossat.  Sparka lite på alla håll och kanter så ska de släppa till sist.  Om du har kraft nog vill säga wink

Senast redigerat av tkd_rille (12 maj 2013)

Starlight
12 maj 2013 · 8 Inlägg

Tack för de snabba svaren! smile Ska ta och försöka igen som ni sa.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 maj 2013 · 14 085 Inlägg

Starlight skrev:
Tjena, fick punktering precis när jag kom fram till ica maxi.
Trodde det skulle bli enkelt att byta till reservhjulet men efter att jag tagit bort muttrarna och ska ta av hjulet
så tar det stopp. Det är första gången jag ska byta däck på Audin. Jag får inte av det och misstänker att det är
muttern i mitten som har något med det att göra? Det var det enda däcket som hade en sån i mitten.
http://www57.zippyshare.com/scaled/24962131/file.html

Är det den som måste skruvas av? Vilket verktyg ska det vara? Hade inget som passade i bagageluckan hmm


Skulle vara jätteschysst med snabba svar!

Däck: Fram höger
Bil: Audi A6 1,8t 1998

Hade en Ford för en del år sedan som hade en liten skada på ena fälgen och jag blev tvungen att hissa upp bilen och stöta med en 2X4-regel under/inifrån. Men det kan ju vara rost också som nån sa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Starlight
12 maj 2013 · 8 Inlägg

Efter en massa sparkar och bankar så tog jag och sänkte bilen utan muttrarna och la in en växel..
Gasade på jättelite och hörde då hur det lossnade! Äntligen.. Höll på i ca 4 timmar med alla olika sätt.

Grymt tack för alla svar!

gamlingen
12 maj 2013 · 5 198 Inlägg

putsa nu rent navet och fälgen innan du monterar dit det igen.

-stoffe-
12 maj 2013 · 1 271 Inlägg

vill bara tillägga att de ska garanterat var fler hjul som har "muttern i mitten" än ett så de bör undersökas så lagret inte sticker å hela hjul med nav far iväg

Starlight
13 maj 2013 · 8 Inlägg

-stoffe- skrev:
vill bara tillägga att de ska garanterat var fler hjul som har "muttern i mitten" än ett så de bör undersökas så lagret inte sticker å hela hjul med nav far iväg

Det högra framdäcket har också en mutter men den är inte ihålig utan istället sticker ut, däcken bak
har inga muttrar i mitten.

Lyngmo
13 maj 2013 · 466 Inlägg

muttern har ingen med det att göra som någon annan skrev också. det är till drivaxeln. ta en slägga och slå av det med så är det snart borta

Busgrabb Rejsa ?
13 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Jag tänkte bara tillägga att det inte är däcket du bråkat med för att få loss för då har du gjort fel.
Det är HJULET.

Däck = Det svarta som är längst ut, det du kör på.
Fälg = Det runda i mitten som fastnat i navet och är gjort i plåt eller aluminium.
Hjul = Hela paketet komplett.

Autotech
BMW 335D (2008)
Starlight
13 maj 2013 · 8 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jag tänkte bara tillägga att det inte är däcket du bråkat med för att få loss för då har du gjort fel.
Det är HJULET.

Däck = Det svarta som är längst ut, det du kör på.
Fälg = Det runda i mitten som fastnat i navet och är gjort i plåt eller aluminium.
Hjul = Hela paketet komplett.

Självklart menade jag hjulet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang