Glappande/trasig vattentemp mätare Saab 9000

Eddy Galen, inte dum.
5 juni 2013 · 1 324 Inlägg

Då har jag köpt mig en Saab 9000 som man hunnit modifiera en del, men ett problem kan bli större om jag inte får koll på det. Nämnligen vattentempmätaren fungerar inte.

Det och faktum att varningslampan för vattenkylaren lyser såfort man gasar. Jag vet dock att den inte går varm då när mätaren har fungerat några fåtal gånger (men inte mer) så har den legat under mittenstrecket. Så antingen har förrförra ägaren (som körde "330" hästar i den) satt i en kallare termostat eller så har den fastnat i öppet läge. Jag kan inte komma på detta då när mätaren har funkat har den dött såfort jag nuddat gasen.

Finns det något sätt jag kan felsöka?

Den ska in på mappning snart igen för etanol, så kan man se vattentemp genom sprutet? Eller kan jag prova koppla en tempmätare till givaren som sitter? bara för att kolla att man får värde såklart.

wadde Tryck och pys-åka
5 juni 2013 · 884 Inlägg

Ja vattentemp på mätaren och sprutet är olika.
Din tempmätare rörde sig ju, vi kollade ju dä.

Och blinkar varningen när du gasar så är det bara att hälla i en till skvätt med vatten/glykol.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Eddy Galen, inte dum.
5 juni 2013 · 1 324 Inlägg

wadde skrev:
Ja vattentemp på mätaren och sprutet är olika.
Din tempmätare rörde sig ju, vi kollade ju dä.

Och blinkar varningen när du gasar så är det bara att hälla i en till skvätt med vatten/glykol.

Ioff. den kanske var över max och inte på "normal" nivå sist jag kollade, men den har ju avrinning...

wadde Tryck och pys-åka
5 juni 2013 · 884 Inlägg

vattennivån rör alltid lite på sig när man kör. Så lyser den inte jämt är det inte katastrof.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Eddy Galen, inte dum.
5 juni 2013 · 1 324 Inlägg

Bra. Bara o mappa på då wink *hint*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang