Bilprovningen har förstört min bakaxel... Ford 9"

berggren91
12 juli 2013 · 44 Inlägg

peterpatron skrev:
Vet du vad det är för märke och modell på diffen?

Jag hade en flång ny Richmond Powertrax (vill jag minnas att den hette) och den kunde leva om rätt bra vid fulla rattutslag och drivning framåt. Även fast det stod så stiligt i informationen att det inte skulle det så rasslade det rätt bra när man svängde även utan drivning framåt. Helt nyrenoverad klump. Med det sagt, det kan skramla lite om dom.

Såg du några uppenbara defekter när du fick ur klumpen? Spånor, glapp eller liknande?

Nej jag vet tyvärr inte var det är för märke, har varit i kontakt med förra ägaren och han kunde bara säga att det var en diff gjord för race.

Grejen e att jag hann köra ca 3 veckor och det hann bli bra många mil och då märkte jag ingenting, så om dom kan leva om så borde ju denna ha gjort det tidigare.

Nej jag såg inga defekter när jag plockade ur den men jag undersökt inte allt för noga utan överlåter det till verkstaden som är proffs på det där smile

Tack för svaret!

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
berggren91
12 juli 2013 · 44 Inlägg

Vettemannen skrev:

berggren91 skrev:

tekniknissen1 skrev:
Amen va fan !!! 9" kan man få dela till och är skit lätt att hålla på med om man har lite koll och kan läsa en manual !
Jo Pinion drevet kan bli skadat om där är glapp men jag tror att det är diffen som är problemet då det är uppenbart om det är pinion och kronhjulet när man har klumpen av.
Det som skiljer Ford axeln mot GM och dom flesta andra axlar är att den är extremt försjuten neråt så binion hjulet ser mer ut som en skruv så man har flera kuggar i bett och även en större kontaktyta med en mindre vinkel mot ingrepps riktningen. Så utåt kraften mot kronhjulet blir mindre men lagringen i pinion drevets axial riktning framåt blir högre.(vi drivning framåt) Därför är det dom lager och lager hus oftast förstärkta. när där sitter något riktigt vridstarkt framför lådan .

Tack igen för bra svar! Ska visa verkstaden det du skrivit!

KHRacing skrev:
Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Ja bromsrullarna snurrar framåt och är gjorda för att man ska ha neutral i och testa bromsa. I detta fall har besiktningsmannen försökt genomföra testet med backen i så att bakaxeln har blivit bryten så pass att bilen har vandrat i sidled. Bromsrullarna rullar framåt och bakhjulen på bilen bakåt.

Risken finns helt klart att växellådan också har tagit stryk i detta men det var missljuden i bakaxeln vi reagerade på.

dawwe skrev:
Hm...Kör den tuffare linjen kanske, dvs meddela de att du förbereder att stämma de, din advokat kommer kontakta de...Det kan finnas möjlighet att din hemförsäkring kan gå in o täcka advokatkostnaden, kolla upp detta!

Det har du rätt i ska kolla med hemförsäkringen, för jag tänker inte ge mig i detta.

Du ska verkligen stå på dig och håll oss underrättade här i tråden hur det går.

/Benny

Det ska jag jag göra! Har just fått ett mail till från stationschefen som säger " besiktningen har genomförts i enlighet med normalt yrkesmässiga arbetsrutiner"

Jadu det är väldigt normalt och lägga i backen under bromstestet...

Bara att kämpa på vidare!

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Bike
12 juli 2013 ·

Hoppas du vinner detta.
Råkade ut för en olycka med bilprovningen med för några år sedan
dom hade gjort alla tester på bilen och skulle göra en provrunda.
Dom var gasglada och pressade bilen hårt när dom tog svängen så var det grus eller något halt som gjorde att framhjulen tappa greppet och bilen kana in i en cement kant vid deras kontroll station
arg som ett bi flög ja på dom men såg ingen direkt skada.
Körde på och tänkte inte mer på detta 2 veckor senare titta ja på det skadade sidan och såg att den hade ätit upp halva däcket alltså att camber lutning var väldigt fel.

väl inne på den lokala verkstaden sa dom att den hade fått en smäll.
Så börja ju anklaga bilprovningen men dom ville inte veta av mitt ärende och skyllde på att det var något fel med bilen.   Så det var ju inga jätte summor för att laga det, Men fick ju stå det själv pga deras lekande.

Nybergrobin
12 juli 2013 · 2 385 Inlägg

Bike skrev:
Hoppas du vinner detta.
Råkade ut för en olycka med bilprovningen med för några år sedan
dom hade gjort alla tester på bilen och skulle göra en provrunda.
Dom var gasglada och pressade bilen hårt när dom tog svängen så var det grus eller något halt som gjorde att framhjulen tappa greppet och bilen kana in i en cement kant vid deras kontroll station
arg som ett bi flög ja på dom men såg ingen direkt skada.
Körde på och tänkte inte mer på detta 2 veckor senare titta ja på det skadade sidan och såg att den hade ätit upp halva däcket alltså att camber lutning var väldigt fel.

väl inne på den lokala verkstaden sa dom att den hade fått en smäll.
Så börja ju anklaga bilprovningen men dom ville inte veta av mitt ärende och skyllde på att det var något fel med bilen.   Så det var ju inga jätte summor för att laga det, Men fick ju stå det själv pga deras lekande.

Sjukt tråkigt när sånt händer men omg det blir minsta lilla grej så ska man göra en skadeanmälan direkt!  Har aldrig råkat ut för liknande själv men känner ett par besiktningsmän och dem säger också att man ska göra en anmälan omgående vid minsta tvivel. Om anmälan finns från första början så kan dem inte skylla ifrån sig smile

KHRacing
12 juli 2013 ·

Vad menar du med BRYTER -  i din text ?

  det räcker med att däcken har olika lufttryck så blir rullomkretsen olika O bilen drar i sidled ju...

menar du annars att BRYTER betyder att rullarna går i olika takt ? Det gör dem inte vad jag vet !
(enda orsaken till att din bil hade kunnat dras i sidled.Dock stannar de i olika tak beroende på hur dina bromsar mår.
eftersom man inte håller på fotbromsen alls under bromsrullartestet så är det enda som hänt
om man nu har backen i felaktigt. att bilen hoppar ur rullarna.. de snurrar så sakta så den hinner inte dra i sidled.
Men drar den ändå i sidled så borde det vara "skador" på däckens utsida när de gått emot.

Curse
13 juli 2013 · 688 Inlägg

kommer man en aningens snett ner i bromsprovarn drar det snett hur man än gör när rullarna startar.

Mazda 6 "MPS" (2006)
KHRacing
13 juli 2013 ·

står bilen på tomgång med backen i så drar den inte direkt alls i lådan ju,,, d är kraften från bromsrullrna bra mkt starkare eller hur ?

det enda som hä'nder då är att bilen hoppar ur rullarna - direkt den lär inte hinna hoppa/rulla snett -

rita upp på ett papper hur rullarna & däcken snurrar  så ser ni.

Oves_Bror
13 juli 2013 · 456 Inlägg

Är ingen skillnad på lastbilsprovaren och personsbilsprovaren, går massvis med personbilar genom dom flesta lastbilshallar.
Har prövat min svetsdiffade bil i båda provare, och det låser bara rullarna ( på dom som inte startar samtidigt).
Eftersom dom bara rullar i 4-7 km/h och stoppar om det blir för stort motstånd så är det sällan dom knäcker något,
Speciellt sånt som ska tåla en 500 hk.

Så om din bakaxel inte tål sånt som en svetsad volvo 1030 klarar alla dar i veckan så har jag en du kan få köpa av mig!

growing old is mandatory growing up is optional
Curse
13 juli 2013 · 688 Inlägg

KHRacing skrev:
står bilen på tomgång med backen i så drar den inte direkt alls i lådan ju,,, d är kraften från bromsrullrna bra mkt starkare eller hur ?

det enda som hä'nder då är att bilen hoppar ur rullarna - direkt den lär inte hinna hoppa/rulla snett -

rita upp på ett papper hur rullarna & däcken snurrar  så ser ni.

man ska ju överhuvudtaget inte ha växel i när man står i bromsprovarn.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Oves_Bror
13 juli 2013 · 456 Inlägg

Curse skrev:

KHRacing skrev:
står bilen på tomgång med backen i så drar den inte direkt alls i lådan ju,,, d är kraften från bromsrullrna bra mkt starkare eller hur ?

det enda som hä'nder då är att bilen hoppar ur rullarna - direkt den lär inte hinna hoppa/rulla snett -

rita upp på ett papper hur rullarna & däcken snurrar  så ser ni.

man ska ju överhuvudtaget inte ha växel i när man står i bromsprovarn.

Nej för att det kan påverka bromskrafterna.
Det knäcker inte drivlinan....

growing old is mandatory growing up is optional
KHRacing
13 juli 2013 ·

Curse skrev:

KHRacing skrev:
står bilen på tomgång med backen i så drar den inte direkt alls i lådan ju,,, d är kraften från bromsrullrna bra mkt starkare eller hur ?

det enda som hä'nder då är att bilen hoppar ur rullarna direkt - den lär inte hinna hoppa/rulla snett -

rita upp på ett papper hur rullarna & däcken snurrar, så ser ni.

man ska ju överhuvudtaget inte ha växel i när man står i bromsprovarn.

Läs min text en gång till tack !

Curse
13 juli 2013 · 688 Inlägg

Startar båda rullarna samtidigt så drar det snett. Startar dom olika så drar det int snett. O bilen hoppar ju int ur heller om man kan hantera en bromsprovare. Sen om man har hård diff eller int spelar ingen roll. Man ska endå ha lådan i neutral läge oavsett automat eller manual låda under bromstestet. För att sen komma ur så måst man ju såklart lägga i växel o starta rullarna på nytt.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Djo
13 juli 2013 · 10 163 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Är ingen skillnad på lastbilsprovaren och personsbilsprovaren, går massvis med personbilar genom dom flesta lastbilshallar.
Har prövat min svetsdiffade bil i båda provare, och det låser bara rullarna ( på dom som inte startar samtidigt).
Eftersom dom bara rullar i 4-7 km/h och stoppar om det blir för stort motstånd så är det sällan dom knäcker något,
Speciellt sånt som ska tåla en 500 hk.

Så om din bakaxel inte tål sånt som en svetsad volvo 1030 klarar alla dar i veckan så har jag en du kan få köpa av mig!

Okej trodde det var skillnad känns som det borde vara det men om du har rätt så hade jag fel och jag har lärt mig nått nytt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cheva57pickup Smed
26 juli 2013 · 135 Inlägg

Kolla med Allmänna reklamationsnämden (ARN)
SBP är ingen myndighet längre, så vitt jag vet så ska dom vara som vilket annat företag som helst nuförtiden
Lycka till

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388
Turbo_ManiaC
26 juli 2013 · 65 Inlägg

Bildäcken snurrar framåt i en bromsprovare! Bromstestet utförs alltid i neutral/friläge. För att komma ur provaren så drar dom i eller trampar ner handbromsen för att låsa hjulen och på sätt också testa funktionen på handbromsen. Klarar den inte av att låsa hjulen pga att den inte är tillräckligt spänd eller annat fel så tvärnitar dom med färdbromsen alternativt låser rullarna och kör ur.

KHRacing skrev:
står bilen på tomgång med backen i så drar den inte direkt alls i lådan ju,,, d är kraften från bromsrullrna bra mkt starkare eller hur ?

det enda som händer då är att bilen hoppar ur rullarna direkt - den lär inte hinna hoppa/rulla snett -

rita upp på ett papper hur rullarna & däcken snurrar, så ser ni.

Eftersom besiktningsmannen står på rullarna med backen i och dessutom bromsar så är det solklart att bilen börjar hoppa och ha sig på rullarna. Drivaxlarna vill snurra framåt men kardanaxeln vill snurra bakåt.

Klart som fan att det blir knas i klumpen då och hade jag varit trådskaparen så hade jag även skruvat ur drivaxlarna och undersökt dessa.

berggren91
26 juli 2013 · 44 Inlägg

Lite update. Har varit på semester så har inte kunnat skriva här!

Jag har fått tag på en bättre begagnad klump som har renoverats upp med nya lager osv, killen har även plockat i en lamelldiffspärr. Så den kommer ja sätta dit i helgen så jag äntligen kan köra med bilen igen.

Drivaxlarna har jag undersökt om dom var hyffsade, inte "krokiga" eller nått, splinsen var dock lite nötta men ska inte vara några problem att köra med ett tag till. Om dom har blivit skadade pga bilprovningen eller ej kan jag inte säga.

Förhandlingarna med bilprovningen går oerhört segt men på måndag ska jag prata med en tekniker på bilprovningen.

Tack för era svar och åsikter!

MVH

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Seth
27 juli 2013 · 3 354 Inlägg

KHRacing skrev:
Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Sänker samma sak att klumpen borde klarat av att få lite motstånd från växellådan för att backen låg i.

Som jag kan tänka så borde ju lådan fått uthärda mest  då den har motarbetande varvtal från bakaxeln och motorn.
Fast då borde ju turbinen skydda rätt så mkt såvidare inte lock up'en var i?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2013 · 13 806 Inlägg

Seth skrev:

KHRacing skrev:
Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Sänker samma sak att klumpen borde klarat av att få lite motstånd från växellådan för att backen låg i.

Som jag kan tänka så borde ju lådan fått uthärda mest  då den har motarbetande varvtal från bakaxeln och motorn.
Fast då borde ju turbinen skydda rätt så mkt såvidare inte lock up'en var i?

problemet är att axlarna ogillar kraftigt när man inte lagt upp dom i spänn.
dom mesta axlarna är otroligt känsliga på backen.
framför allt om man får studs på hjulen.

stannar motorn så är kraften åt helvete för hög för att det ska vara hälsosamt för låda och bakaxel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang