Läckande bakaxel, bara till att svetsa eller?

TeXasWestern221
15 december 2013 · 62 Inlägg

Som sagt läckande bakaxel, är det bara till att svetsa eller kan det vara tex gjutjärn på sådana här?
Har endast farsan mig-svets men ska vara en väldigt kraftfull se det borde väl gå ändå? (ESAB mig c250 3ph)

tacksam för svar


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198515/198515-a0937f14957184eacb8c6e78b6273c04.jpg

zzr94092
15 december 2013 · 4 412 Inlägg

svetsen räcker mer än väl till..eller prova med kemisk metall

NoCooL
15 december 2013 · 215 Inlägg

lustig fundering kanske. Men man kanske ska ta lös locket när man svetsar.  För oljan där inne brinner säkert bra smile

TeXasWestern221
15 december 2013 · 62 Inlägg

NoCooL skrev:
lustig fundering kanske. Men man kanske ska ta lös locket när man svetsar.  För oljan där inne brinner säkert bra smile

Tänkte också på det, att det kanske brinner. Men får nog ta och tömma det för locket är väl svetsat

TeXasWestern221
15 december 2013 · 62 Inlägg

zzr94092 skrev:
svetsen räcker mer än väl till..eller prova med kemisk metall

Hur är kemisk metall, det känns som det skulle lossa lättare för det är väl som ett lim? svets sammanfogas ju äna mer med godset

Glesmark
15 december 2013 · 1 938 Inlägg

Töm från olja och rengör ordentligt, typ avfettning, sen bränna ur den sista oljan och sen stålborsta så ska de nog funka att svetsa det där.

Dem få gångerna jag svetsat i gjutjärn har jag tiggat med rostfri tillsats, vet inte varför men det funkar bättre än vanligt svart.

TeXasWestern221
15 december 2013 · 62 Inlägg

Glesmark skrev:
Töm från olja och rengör ordentligt, typ avfettning, sen bränna ur den sista oljan och sen stålborsta så ska de nog funka att svetsa det där.

Dem få gångerna jag svetsat i gjutjärn har jag tiggat med rostfri tillsats, vet inte varför men det funkar bättre än vanligt svart.

Bränna ur, hur? stoppa upp en gasolbrännare i dräneringspluggen smile  Borde inte sådant här gods vara ganska tjockt så jag kan köra med vinkelslipp med stålborst eller skiva?   Tror du det är gjutjärn?

Glesmark
15 december 2013 · 1 938 Inlägg

Antar att det är gjutjärn, menade att du bör köra med gasbrännare i området som skall svetsas för att få ur skiten ur porerna.
Bränn alltså från utsidan, i området där du planerar att svetsa.

Nova-Jorgen
15 december 2013 · 115 Inlägg

Nej det är inte gjutjärn i den där, bara vanligt "svartstål". Läckan är en rost pora, det betyder med all säkerhet att materialet är mycket tunt runtomkring själva läckaget. Är det bara en nödlagning så putsa rent ordentligt vid läckan och punkta igen hålet med MIG-svetsen. Jag skulle tömma ur oljan innan jag gör det.

Ska du göra en ordentlig reparation av axelhuset så bör du plocka ur drivaxlar och diffklumpen, göra rent ordentligt och svetsa dit en ny bit där det är rostangripet.

Mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang