Låda till Gladen Sqx8?

Horsyhorse
13 december 2013 · 1 727 Inlägg

Linkannr1 skrev:
Horsyhorse    jag har redan ändrat steget till dom inställningarna ni rekomenderar. Ljudet från basen blir inte bättre. Vad jag har för framsystem lär vi väl kunna bortse från. Jag vet ju hur det lät innan jag koppla in lådan. Basen spelar hyffsat i vissa låtar som det är djupbas. Men snärtbas är bara att glömma. Då hörs inte lådan för 5 öre. Det är bara framsystemet som låter då. Jag är inget proffs på det här, men jag har nog byggt i minst 7 bilar, och alla bilar har det låtit bättre i. Så som det låter nu hade jag lika gärna kunna köpt något "coolt" slutsteg på mds för 1500 och en bas för 500. Så hade det låtit lika bra. Ni får ursäkta ifall jag låter grinig, men jag trodde det skulle låta bättre för dom här pengarna!

Vi ska inte alls bortse från ditt framsystem, det är där snärten kommer ifrån.
Och är det Volvo orginal så är det bara att glömma, ja kanske lite fart kan det bli med separat steg.

Steget du har har jag lyssnat på och det är mkt kraftigt. Jag har även lyssnat på basen och den är helt ok.

Det handlar om att du inte fått till det i bilen, om det handlar om pissig lågnivå från Volvostereon(det hade du
ju inte i dom andra 7 lyckade bilarna) eller feljusterad ingång är ju svårt att säga härifrån,
jag vet bara att det ska gå(att grilla en sådan bas med det steget)

Jag skulle också vara grinig efter 5k+ och det lät skit, men jag vet ju att det är bra grejjor så det finns en lösning.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
_DamnIt R1 driver!
13 december 2013 · 5 128 Inlägg

Såg att du hade gain på max nästan, testa att justera den efter signalen sen, mindre risk att du distar sönder basen då.

Horsyhorse
14 december 2013 · 1 727 Inlägg

Och hur står HI/LO-knappen? OBS! Tryck inte på den när steget är på!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Linkannr1
14 december 2013 · 78 Inlägg

HI/LO knappen är inte intryckt. Har testat att trycka in den och då låter det inget alls! Jag ska se till att spela in den riktigt. Blir det ingen större skillnad efter det så bygger jag en portad låda.
Tack för alla era tips.

Horsyhorse
14 december 2013 · 1 727 Inlägg

Linkannr1 skrev:
HI/LO knappen är inte intryckt. Har testat att trycka in den och då låter det inget alls! Jag ska se till att spela in den riktigt. Blir det ingen större skillnad efter det så bygger jag en portad låda.
Tack för alla era tips.

Testa o ta högnivå till steget istället, då går du förbi lågnivåbiten(som jag antar är kass)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Linkannr1
14 december 2013 · 78 Inlägg

Hur gör man exakt när man ska köra högnivå? Har alltid kört lågnivå. Går det verkligen få det att låta bra med högnivå?

Horsyhorse
14 december 2013 · 1 727 Inlägg

Linkannr1 skrev:
Hur gör man exakt när man ska köra högnivå? Har alltid kört lågnivå. Går det verkligen få det att låta bra med högnivå?

Det som varit dåligt med att köra högnivå är ofta själva omvandlaren, i steg eller sepatat.
Det handlar om att ha rätt grejjor, inte billigast på random firma.
Ditt steg har bra högnivåingång, "HI" och det är bara att haka på plus o minus på en höger och en vänsterkanal
från orginalstereon.
"+" ska kopplas på mittstiftet i RCA:n, "-" till hylsan/jord.
(visst ligger det lösa RCA i kartongen)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Linkannr1
14 december 2013 · 78 Inlägg

Alltså jag ska ta + och - från bägge högtalarna, så det blir 2st + och 2st -? Nej det låg inge lös rca i kartongen. Tack igen för att du tar dig tid och hjälper mig :-)

Linkannr1
18 december 2013 · 78 Inlägg

Har nu provspelat i polarens bil. Det lär inte någe bättre i hans bil som har bra signal. Basen har börjat låtit lite bättre. Men den spelar riktigt djupt och ingen snärt. Ska nog snickra ihop en låda med slotport istället. Vet att rek är 36L. Men jag funderar ifall jag ska ha något mellan 20-25L istället. Vad tror ni om det?

Horsyhorse
18 december 2013 · 1 727 Inlägg

Linkannr1 skrev:
Har nu provspelat i polarens bil. Det lär inte någe bättre i hans bil som har bra signal. Basen har börjat låtit lite bättre. Men den spelar riktigt djupt och ingen snärt. Ska nog snickra ihop en låda med slotport istället. Vet att rek är 36L. Men jag funderar ifall jag ska ha något mellan 20-25L istället. Vad tror ni om det?

Fortfarande så byggs snärten upp i framsystemet.
10 liter mindre basreflex än ordinerat, ja då är det ju ingen ide att bygga basreflex.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Linkannr1
19 december 2013 · 78 Inlägg

Jag såg att det var en annan som snackade om dom måtten på låda till likadan bas som min. Sen så lär ju du och jag ha olika syn på snärtbas. För alla andra lådor jag byggt med 12" basar har klarat av att spela den sortens bas som jag kallar för snärt. För den lådan som jag har nu spelar endast djupbas.

evilaudio
19 december 2013 · 16 195 Inlägg

som pierre skriver så snärtbasen får man från FRAMSYSTEMET...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Linkannr1
19 december 2013 · 78 Inlägg

Vad kallar ni då den bas som baslåda spelar som inte är djupbas?

mb_pucken
19 december 2013 · 5 090 Inlägg

Min spelar upp till baskaggar ungefär när man spelar rock. Delar på 63hz och 6db i slope smile allt annat snärtiga tar middbasarna i framsystemet hand om smile delar det vid 60hz och upp smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
racer-putte
19 december 2013 · 6 558 Inlägg

evilaudio skrev:
som pierre skriver så snärtbasen får man från FRAMSYSTEMET...

att det gör smile  efter att ha kört hela sommarn med 4 vo 6or per dörr .. så gick ja ner till 2 per dörr   å fyfasen vad ett ruggigt framsystem lyfter en bas big_smile  tidigare när ja bara kört ett kit lr 2  så tyckte ja att de rocka grymt  .. men irl så lira det inget jämnfört me ett herre jösses framsystem )

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang