Cheva sb kompressor på Ford bb

tj92
13 december 2013 · 3 Inlägg

Hej!
Går i tankarna att kompressormata min ford 390 bigblock, och frågan är då om det  fungerar med en kompressor "avsedd" för cheva small block. Är det skillnad på kompressorerna annat än insuget? Kollar på en bds 671 kompressor för cheva smallblock, och till just cheva går det ju att få tag på begagnade för en rimlig peng här i Sverige, medan en till ford verkar behöva skeppas hem från usa. Likaså om det är skillnad på kompressorer till bigblock och smallblock, går det att ta en cheva bb kompressor, byta insug och sätta den på forden? Om så är fallet, vet någon vart man får tag på insug?
Anledningen till att jag vill kompressormata är för att jag fick en kapskiva över efter renoveringen, och den räcker till att kapa ett hål i huven med;)

JonasK -.-
13 december 2013 · 383 Inlägg

tj92 skrev:
Anledningen till att jag vill kompressormata är för att jag fick en kapskiva över efter renoveringen, och den räcker till att kapa ett hål i huven med;)

Kan inte hjälpa dig med din fråga men ...... Jag gillar ditt resonemang !!!!!!!!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
tekniknissen1
13 december 2013 · 866 Inlägg

Okej !! Jag tror att där ligger ett annat dold argument en den överblivna kapskiva :-) Effekt ? men jag lovar att inte berätta !! :-D I princip är det samma kopressorer på GM och Ford det är snarare så du får rätt insug till rätt kompressor. DBS  671 kompressorn med 1-1 utväxling på en 390 ger typ 0,8bar och                                           0,95-1 ger 0.75bar   0,90-1 ger  0,65bar    0,85-1 ger   0.55bar  och så vidare  neråt. Så det är utväxlingen på kompressorn som styr laddet mot en viss motorvolym sen om där står Ford eller Chevrolet skiter nog kompressorn i !! :-D

tj92
16 december 2013 · 3 Inlägg

Nej, enbart på grund av en överbliven kapskiva;) okej, så det är insuget som är viktigt, vad det är för kompressor spelar alltså ingen roll? Det är bara insuget som berättar vad kompressorn är till för motormärke?

tekniknissen1
17 december 2013 · 866 Inlägg

kompressor Skruv eller roots ska vara skapligt anpassade för motorn Volym Så du får en rimlig utväxling (varvtal) på kompressorn. Som du nämnde 6-71 kommer från GM 2 takt dieslarnas betäckning  6 cylindrar 71 cubic inch . För övrigt så är det insuget som ska passa mot motorn.

peterpatron
22 december 2013 · 41 Inlägg

Drivningen kan säkert skilja en del också. Det finns dock drivor med eftermarknadsdelar så det är nog inga bekymmer. För grundregeln är ju den att kompressor är alltid fränt! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang