Volvo 740 16v sugtrimma "Drifting bilen"

Lindggren
15 januari 2011 · 84 Inlägg

NU blir de lite ändringar här i tråden.

Blir lite ändrade planer nu. Ska satsa på väghållning och bilen ska användas till att leka med

De som är gjord åt den nu är

1030 bakaxel Svetsad
4-puckad lamell med fel chimsad tryckplatta chimsad 1.7mm ska vara 1mm
Saabs röda spridare 431 "352cc"
Saab 900 OG pump i tanken
Org pump under
E85
extraktorrör
Öppet luftfilter från saab 9000
Hockey puckar Till motorn och växellåda


Saker som jag har eller ska fixa
Inte köpt ( )
På G/har (/)
Fixat, är monterat (x)

Fjäderbensstag Fram (/)
3" Spjällhus  ( )
3" Luftmassemätare (/)
Hydraulisk Handbromsen (/)
Fjädrar till coilovers ( )
Coilovers rör fram (/)
Coilovers rör bak ( )
Stötdämpare fram ( )
Stötdämpare bak ( )

Senast redigerat av Lindggren (22 maj 2012)

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
22 maj 2012 · 84 Inlägg

Slänger upp lite bilder

Så såg den ut förra året
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-fd70aab3989d2f480a44baa30827b98e.jpg

Kapade fjädrar och genomslagsgummi så vart den så här låg, OBS denna Red Bull är en 500ml Red Bull så ni inte blir lurade wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-61ec4fa0390fe71cb3a28d088a0c9d89.jpg

Hydrauliska Handbromsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-57fe6d93eb3e8ba81e0ed35a0b5ce9ed.jpg

Fästet till bromsoket

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-fa3bad06e5e46d86f616501b79802b13.jpg


Extraktorrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-5315ed48c89e9abe0764e03b7d36f3c5.jpg


Allt för denna gång. Får ladda upp mer bilder på Coiloversrören senare

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
24 maj 2012 · 84 Inlägg

coiloversrör från Rallyshop

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-c49b9e64266d75fc23e4bd8f5cf1952a.jpg

Innerdiameter 52mm på Coiloverrören

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-fe13f3b44341947588b0a12c00e7ad55.jpg

ytterdiameter ca 53mm på fjäderbenen, så man behöver bara slipa ner fjäderbenen 1mm så ska man få på rören

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-141c00213109f780c511a8f1bed58ec1.jpg

Det är så här låg vill man ha den 

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-9b5f13aa9643842140ae1dd6533cccf5.jpg

Men då bottnar man dämparen

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-862b1ea53c3473fa6f9151abb0a12960.jpg

Och man får en fin vinkel på bärarmarna, Måste bygga distanser så att man inte får lika mycke vinkel

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-90d2a15213bf146e5cc1db7f2a8646e3.jpg

Så har funderar lite på att byta stötdämpare och korta ner fjäderbenet, men vet inte vad man ska köpa för stötdämpare. Vet att 240 dämpare är ca 30mm kortare i kroppen, sen minns jag inte hur kortare kolven var, men den var säker ca 30mm kortare den med?. Sen har jag kollat runt lite och hittat att dom som kör 240 kör med saab 900NG dämpare fram.
http://forums.turbobricks.com/showthrea … hort+strut
Har funderat om man ska köpa 900ng Koni dämpare eller om man ska köpa 240 Bilstein eller få ta på R-sport dämpare

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
29 maj 2012 · 84 Inlägg

Nu har man börjat med att slå ut bakskärmen lite mer så de inte vart så jävla stort mellan rum mellan skärmen och kofångaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-07888a33c6fbb20ac7151e85e13639c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-3ce785ec8c5bc5a2f643b986ddb32ee7.jpg

Och tog kort på dom 2 andra rost hålen. 2 hål på passagerarsidan och ett på förarsidan 

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f5a1ab6f95806c016a2db92e397840c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-dcfc6cda557f9822a5f0248e17997d5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-d9e90af3ad563f0fea48a056e7221e27.jpg

Har hunnit måla lite inne i bilen, nu väntar man bara på att man ska få måla klart resten som är kvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-16212094a86ffc1ebdcf12be5b764847.jpg

Ska försöka att få den rosten lagad, och få till avgassystemet och fästet till hydrauliska handbromsen svetsad till helgen. För ska försöka få den besiktad nästa månad, nu om de finns nå tider. Hoppas bara att de inte blir som förra året, hittade en besiktnings tid slutet av sommaren så vart inte så mycke körning då hmm

Senast redigerat av Lindggren (29 maj 2012)

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
5 juni 2012 · 84 Inlägg

Gjorde klart skärmen i helgen. Är väl inte hundra bra men ser bättre ut än vad de gjorde förra året big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f9cccb96f1689b048954fffabf8dc8c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f5ff3da51c7ededa2acdf397f139a78a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-adf12c24d04d3a5ace1a0952b21ae18d.jpg

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
13 juni 2012 · 84 Inlägg

Nu är avgassystemet ihop punktakt. Så nu vääntar jag på att bror ska tiga ihop de smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-5eaff439ee32d71f1f57224d82188f49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-54ed92e0c9cfc4f95077e3fc36636eb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-05cd9e67a9d6b85c0437f52c932a09e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-b7f61d9cae0ab55f606f78dfbeab948b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f0879337c7449c751ba7cbddb27b2287.jpg

Tog bort original knoppen och gjorde en egen istället. Vart väl inte helt 100 bra så får göra om den någon dag

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-212809e316a0851971f3da800e13e76f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-735206c7a91b7f97c35829a6316be4a5.jpg


Nu har jag bokat besiktnings tid med, vart den 20e juli, Så hoppas bara att den går igenom nu smile

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
13 juni 2012 · 84 Inlägg

Då har man fått lite rördelar tigat. Ska göra klart resten av avgassystemet och få de tigat, sen ska jag börja med rosten och skrapa bort de sista asfaltsmattorna som är kvar. Sen är det bara att måla de som är kvar och in men stolarna och baksätet


https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-306059ca248644d66f663d40cea121f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-bbe87a2267812b1d9c5f67cd84ba8d5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-653b2ccfd04a5c505aade0e1f689e358.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f3ac67cd360b7c14bb322aa476312e8d.jpg

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
21 juli 2012 · 84 Inlägg

Nu är bilen besiktad. Fick 7st 2er, 4st på avgasvärdera, Lamdba  0.72 så den gick förbannat jävla fett. Måste ha varit lamdbasonden som var trasig, för har bytt den nu och nu luktar det som de ska göra. Sen fick jag på Fram Höger fjäder var lös, Dålig svets bara, abs lampan inte funkade och höger fram lyse, vart ingen bra ljusbild. Men visste nästan de, efter som hela skiten hade gått sönder förra året.

Men har bytt ut hastighetsmätare idag, och nu funkar trippmätare big_smile Nu kan man vara lite mer säkrare på hur mycke soppa man har kvar i tanken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-35805b5b613c296d2bcceb6f99cf22eb.jpg

Sen så lyckades bror min ordna fram en till 740 till bra pris. Just inga större fel på den, lite små fix men de kommar bli en reservdels bil först. Sen när man kanske har fast jobb så blir det att fixa denna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-4195f55513fc4e788f66081211748167.jpg

Härligt med en till 16v motor big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-ba134f724b2f64df4b7654e26727fd7a.jpg

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lindggren
5 september 2012 · 84 Inlägg

Har varit lite dåligt med uppdateringar här.
Men bilen har blivit besiktad och är nu godkänd.
har stoppat i styrboxar från den vit och bytte insuget som är 3" spjällhus på, och 3" lmm

Har fixat handbromsen nu, Så nu vågar man komma i lite högre farter och vet att den låser däcken när man vill låsa dom wink  sen kostade jag på en billig liten försäkring till bilen, en 2kg ABC brandsläckare

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-521c6eb47089dfb934d3190806c199a7.jpg

Sedan har jag köpt lite små grejer till bilen. Köpte chims till tryckplattan så man får den rätt chimsad, Avgasbandage och en kompis fixade 8st 90mm långa 12.9 bultar som jag ska ha till för att kunna bygga om styrvinklarna, Behöver bara 4st bultar

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-4397c35ba42db287ec24e3a3a4cd4c77.jpg

Vart en Elfläkt med. Men man skulle ha köpt en 16" istället. Men Tempen går aldrig upp högre än va den gjorde innan

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-63572461cea36819af783626b1767ce9.jpg

Sedan efter lite strul så har jag fått alla grejer till avgastempen

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-33c769e51b2cb5d79027c4f73ca16f2e.jpg

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Lohan
5 september 2012 · 113 Inlägg

coolt med sugmotor drift projekt prem lagd smile

thegalant
13 november 2013 · 147 Inlägg

gillas, upp med mer bilder^^

mary jane hjärta
Lindggren
13 november 2013 · 84 Inlägg

Håller på att bygga turbo på bilen nu istället, Så kommer en annan tråd snart

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
krillet5
26 december 2013 · 72 Inlägg

Lindggren skrev:
coiloversrör från Rallyshop

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-c49b9e64266d75fc23e4bd8f5cf1952a.jpg

Innerdiameter 52mm på Coiloverrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-fe13f3b44341947588b0a12c00e7ad55.jpg

ytterdiameter ca 53mm på fjäderbenen, så man behöver bara slipa ner fjäderbenen 1mm så ska man få på rören

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-141c00213109f780c511a8f1bed58ec1.jpg

Det är så här låg vill man ha den 

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-9b5f13aa9643842140ae1dd6533cccf5.jpg

Men då bottnar man dämparen

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-862b1ea53c3473fa6f9151abb0a12960.jpg

Och man får en fin vinkel på bärarmarna, Måste bygga distanser så att man inte får lika mycke vinkel

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-90d2a15213bf146e5cc1db7f2a8646e3.jpg

Så har funderar lite på att byta stötdämpare och korta ner fjäderbenet, men vet inte vad man ska köpa för stötdämpare. Vet att 240 dämpare är ca 30mm kortare i kroppen, sen minns jag inte hur kortare kolven var, men den var säker ca 30mm kortare den med?. Sen har jag kollat runt lite och hittat att dom som kör 240 kör med saab 900NG dämpare fram.
http://forums.turbobricks.com/showthrea … hort+strut
Har funderat om man ska köpa 900ng Koni dämpare eller om man ska köpa 240 Bilstein eller få ta på R-sport dämpare

nice konstruktion med dubla krägningshemare! smile blir det någon skillnad med dubbla för funderar på att göra något liknande på min smile

Nissan 200sx s13 "Faran" (1990)
Volvo 240 "Gulfen" (1981)
Lindggren
26 december 2013 · 84 Inlägg

Jora vart lite skillnad med dubbla. Men nu när jag har byggt coliovers så behöver jag inte köra med dubbla

Mvh/Lindggren

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang